ELT149 Sayısal Elektronik

4 AKTS - 3-1 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ELT149
Ad Sayısal Elektronik
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör.Dr. ALİ KEMAL UĞUR
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör.Dr. ALİ KEMAL UĞUR (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Dersin amacı, öğrencilerin sayısal elektronik alanındaki temel prensipleri öğrenerek mantıksal devre tasarımı, analizi ve uygulaması becerilerini geliştirmektir. Ders, teori ve uygulama dengesine dayalı bir yaklaşım benimseyerek, öğrencilerin kavramsal anlayışlarını derinleştirmeyi ve pratik becerilerini güçlendirmeyi hedefler. Ayrıca, sayısal sistemlerin gerçek hayattaki kullanım alanlarını keşfederek öğrencilere disiplinler arası bir bakış açısı kazandırmayı amaçlar.

Dersin İçeriği

Analog ve Sayısal Kavramlar, Sayı Sistemleri, Lojik Kapılar, Boolean Matematiği, Karnaugh Haritaları, Lojik Devrelerin Tasarlanması, Bileşimsel Mantık devreleri, Aritmetik Mantık Devreleri, Lojik Devre Teknolojileri.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Sayısal Elektronik Ders Notları, Ali Kemal UĞUR.

Notlar

Dijital Elektronik, Doç. Dr. Hüseyin DEMİREL, Birsen Yayınevi. Sayısal Tasarım, M.Morris Mano, Literatür Yayıncılık.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Gerçek dünyadan örneklerle analog ve dijital sinyalleri tanımlar.
ÖÇ02 Sayısal elektronikle ilgili temel kavramları (frekans, periyot) açıklar.
ÖÇ03 Çeşitli sayı sistemlerini (ikili, sekizli, ondalık, onaltılık) açıklar ve dönüşümlerini yapar.
ÖÇ04 Lojik kapıların temel işlevlerini açıklar ve uygun devrelerde kullanır.
ÖÇ05 Boolean cebirinin temel kurallarını ve teoremlerini kullanarak mantıksal ifadeleri sadeleştirir.
ÖÇ06 Karnaugh haritalarını kullanarak mantık ifadeleri sadeleştirir ve devre tasarımı yapar.
ÖÇ07 Kod çözücüler, kodlayıcılar, multiplexer ve demultiplexer devrelerinin çalışma prensiplerini açıklar.
ÖÇ08 Yarım ve tam toplayıcı, çıkarıcı ve karşılaştırma devrelerinin mantığını açıklar.
ÖÇ09 TTL ve CMOS gibi lojik devre teknolojilerinin avantaj ve dezavantajlarını karşılaştırır.
ÖÇ10 Sayısal devrelerin kurulumunu simülasyon araçları veya laboratuvar ortamında gerçekleştirir.
ÖÇ11 Sayısal devre tasarımının günlük yaşamda teknolojik gelişmelere etkisini anlayıp bu alandaki yeniliklere açık olur.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Elektronik Teknolojileri ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Elektronik teknolojileri için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır 4
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Elektronik teknolojileri ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Elektronik teknolojileri ile ilgili problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. 4
PÖÇ06 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Elektronikle ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 2
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Elektronikle ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili kullanarak Elektronik Teknolojileri ile ilgili bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Elektronik cihazlarda meydana gelebilecek arızaları tespit ederek arızaları giderir. 1
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mikrodenetleyici ve PLC ile sistem tasarımı yaparak, programlar ve uygulamalar geliştirir. 2
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Elektrik-Elektronik devrelerinin çözümlemesini yapar. 2
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Elektrik Motorları ve Sürücü sistemleri ile program tasarımı yaparak uygulamalar geliştirir.
PÖÇ15 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel analog ve sayısal elektronik devrelerinin çalışmasını açıklar. 5
PÖÇ16 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen bilimleri ve elektronik alanıyla ilgili temel kuramsal bilgilere sahip olur. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Analog ve Sayısal Kavramlar Ders bilgi paketinin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Sayı Sistemleri Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Lojik Kapılar 1 Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Lojik Kapılar 2 Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
5 Lojik Kapılar 3 Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar
6 Boolean Matematiği 1 Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
7 Boolean Matematiği 2 Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
8 Ara Sınav Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Karnaugh Haritaları Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
10 Lojik Devrelerin Tasarlanması 1 Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme
11 Lojik Devrelerin Tasarlanması 2 Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme
12 Kodlayıcılar ve Kod Çözücüler Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar
13 Veri Seçiciler ve Veri Dağıtıcılar Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar
14 Aritmetik Mantık Devreleri Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar
15 Lojik Devre Teknolojileri (TTL, CMOS) Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Önceki konuların tekrarı ve kaynak kitapların incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 108
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,32
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 12.12.2024 02:40