DEN206 Toplumsal Cinsiyet Sorunları

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod DEN206
Ad Toplumsal Cinsiyet Sorunları
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (16 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. FUNDA GÜLAY KADIOĞLU
Dersin Öğretim Elemanı (A Grubu) ()
Doç. Dr. FUNDA GÜLAY KADIOĞLU (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

-Bu dersin amacı insan hakları çerçevesinde, cinsiyet ve toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin ve ayrımcılığının sosyal/kültürel/medya/ekonomik/hukuk/sağlık yönleriyle ele alınması ve öğrencilere toplumsal hayatın eşitlikçi perspektiften değerlendirilmesine ilişkin farkındalık kazandırılmasıdır.

Dersin İçeriği

-Bu dersin içeriğinde cinsiyet/toplumsal cinsiyet ve bunları çevreleyen unsurlar, toplumsal cinsiyet eşitliği/eşitsizliği, toplumsal cinsiyet beden ilişkisi, toplumsal cinsiyete duyarlı hekimlik uygulamaları, toplumsal cinsiyet eşitlik farkındalığının artırılmasına yönelik yapılması gerekenler yer almaktadır.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Toplumsal Cinsiyet Eşitliği. Hacettepe Üniversitesi Kadın Sorunları Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayını, Ankara 2021

Notlar

Çukurova Üniversitesi Kadın Sorunları Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları Konu ile ilgili filmler, romanlar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Cinsiyet ve toplumsal cinsiyete ilişkin temel kavramları bilir.
ÖÇ02 Toplumsal cinsiyet eşitliği ve eşitsizliğini kavramlarını örneklendirir.
ÖÇ03 Sağlık hizmetlerinde toplumsal cinsiyet bakış açısını açıklar.
ÖÇ04 Kadına yönelik toplumsal cinsiyet ayrımcılığı konusunda farkındalık kazanır.
ÖÇ05 Ulusal ve uluslararası hukukta dezavantajlı gruplara yönelik yasal düzenlemeleri tanır


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Diş hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği klinik ve sağlık bilimlerine ait temel ve güncel bilgileri tanımlar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan yaşamının tüm evrelerinde ağız-diş-çene ve bunlarla ilişkili oluşumların normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ağız-diş-çene sistemi ile ilgili hastalıkların önlenmesinde koruyucu diş hekimliği yöntemlerini listeler. 4
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Ağız, diş ve çene hastalıklarının, sistemik hastalıklarla olan ayırıcı tanılarını ilişkilendirir, gerektiğinde yönlendirme ve/veya tedavi süreçlerini yönetir. 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hastaya bütüncül yaklaşarak meslektaşları ve alanında uzman kişilerle işbirliği süreçlerini planlar. 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Diş hekimliğinde medikal acil müdahale gerektiren durumlarda yapılan ilk yardım ve temel yaşam desteğini tanımlar, gerekli müdahale basamaklarını sıralar ve ilgili süreci planlar. 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Birey, aile ve topluma yönelik ağız-diş sağlığı koruma ve önleme yollarını sıralar, alanıyla ilgili çalışmalara bireysel veya ekip üyesi olarak katılır; danışmanlık ve denetim yapar.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine ve eğitimlerine yönelik etkinliklere katılmasını sağlar, gerekli durumlarda bu etkinlikleri yönetir. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki bilgiye ulaşır ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak analiz eder; hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler. 2
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Hasta ve hasta yakınları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar. 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje/etkinlikler düzenler ve uygular. 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri, gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Temel sağlık mevzuatı ve birey hak ve sorumlulukları ile ilgili yönetmelik ve etik kuralları tanımlar. 1
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Birey ve halk sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında duyarlılık taşır ve sorumluluk alır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tanışma ve Öğrenim İzlencesinin Tanıtımı Ön hazırlık gerekmiyor Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Biyolojik Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Toplumsal Cinsiyet Eşitliği ve Eşitsizliği kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Toplumsal Cinsiyeti Belirleyen Unsurlar: Mitoloji, Din, Kültür, Toplum ve Değer Yargıları kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Toplumsal Cinsiyet ve Aile kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
6 Toplumsal Cinsiyet ve Beden kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
7 Toplumsal Cinsiyet ve Medya kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
8 Dilde Cinsiyet Ayrımcılığı kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
9 Dezavantajlı Gruplar ve Toplumsal Cinsiyet kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
10 Toplumsal Cinsiyete Duyarlı Hekimlik kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
11 Çalışma Yaşamında ve Kamusal Alanda Kadın kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
12 Romanlarda toplumsal cinsiyet roman, dizi film ve filmlerden araştırma Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
13 Filmlerde toplumsal cinsiyet roman, dizi film ve filmlerden araştırma Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
14 Reklamlarda toplumsal cinsiyet roman, dizi film ve filmlerden araştırma Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
15 Cinsiyete Dayalı Şiddet ve Şiddetle Hukuki Mücadele Yöntemleri kaynaklardan araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Ölçme kaynaklardan araştırma Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü (Saat) 82
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,28
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 22.05.2024 09:51