Genel Bilgi
Kod | TBB510 |
Ad | Arazi Değerlendirme ve Arazi Kullanım Planlaması |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Yakup Kenan KOCA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Arazi ve topraklara ilişkin verilerin yorumlanmasıyla arazi değerlendirmesi yapmak ve bu değerlendirme sonuçlarından arazi kullanım planlarını oluşturmanın ilke aşama ve yöntemlerini uygulamalı olarak seçilen bir alanda denemek
Dersin İçeriği
Arazi değerlendirmenin ilkeleri, arazi değerlendirmede veri ve varsayımlar, arazi uygunluk sınıflamaları, İLSEN arazi değerlendirme modeli, seçilen bir alanda İLSEN modelinin her aşamasının uygulanması ve arazi kullanım planlaması
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Basılmamış ders notları öğrenciye verilmektedir.
Notlar
5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanım Kanunu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Arazi değerlendirmenin amaç ve ilkelerini kullanacak düzeye gelir |
ÖÇ02 | Arazi değerlendirme yöntemlerini bilir |
ÖÇ03 | İlsen arazi değerlendirme yöntemini ve bu amaçla oluşturulan modeli kullanır |
ÖÇ04 | Örnek bir alanda arazi değerlendirmesi ve arazi kullanım planlaması yapar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, diğer mühendislik alanlarına da başvurarak kullanıp, toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine ve sürdürebilirlik ilkesine uygun kullanımlarını sağlama konularında yeni fikirler geliştirme ve uygulama noktasında yeterli donanıma sahip olur | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, ilgili bilim alanları ile ilişkilendirerek, kaliteli ve ekonomik bir bitkisel üretim için bitkilerin sağlıklı beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda yeni teknikler, fikirler geliştirme ve pratiğe aktarma noktasında donanımını artırır | 2 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprakların içinde bulunduğu gelişim ve değişim süreçlerini analiz etme ve sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde mevcut problemlere çözüm oluşturabilecek bir araştırma planlar, uygular ve/veya mevcut bilgilerle yargıda bulunur | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitkilerin, topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmelerinin sağlanmasında karşılaşılan sorunları çözmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde projeler hazırlayabilme ve uygulayabilme yetisine sahip olur ve eldeki bilgilerle durum tespiti yaparak çözüm önerilerinde bulunur | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde bağımsız proje hazırlayabilme veya ihtiyaç duyulması halinde takım çalışmalarında liderlik yapabilme yetisi taşır | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanıyla ilgili karşılaşabileceği ve önceden öngörülemeyen sorunları tanır ve çözüm için geliştireceği yeni stratejilerle sorumluluk alır | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme yetisi taşır | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme, değerlendirebilme yetkinliğine sahip olur | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İngilizce'yi de en az B2 düzeyinde kullanarak, alanındaki yenilikleri ve kendi çalışmalarını ilgili kişilere yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için harekete geçer | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalışma alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir, bu değerleri öğretir ve denetler | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili aldığı bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalara da taşır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Arazi Değerlendirme Amacı ve İlkeleri | İlk hafta olduğundan dolayı ön hazırlık bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Temel Kavramlar | Litertür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Arazi Uygunluk Sınıflandırmaları | Litertür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Arazi Değerlendirme İşlemleri | Litertür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | İlsen Modeli tanıtımı | Litertür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | İlsen Modeli Uygulamaları Giriş | Uygulama alanı seçimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | İlsen Modeli Uygulamaları (Veriler) | Uygulama alanının gerekli verilerinin sağlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Tüm konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | İlsen Modeli Uygulamaları (Arazi kullanım türelerinin belirlenmesi) | Çalışma alanının arazi kullanımları hakkında veri toplama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | İlsen Modeli Uygulamaları (AKT tanımlama) | Arazi kullanım biçimleri hakkında litertür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | İlsen Modeli Uygulamaları (HB belirleme) | Uygulama alanı haritalama birimlerinin ve özelliklerinin belirlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | İlsen Modeli Uygulamaları (HBE hesaplama) | Tüm verielin bilgisayara girilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | İlsen Modeli Uygulamaları (Potansiyel kullanımlar) | Tüm verielin bilgisayara girilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | İlsen Modeli Uygulamaları (değerlendirme sonuçlarının sunumu) | ILSEN modeli çıktılarının alınması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | İlsen Modeli Uygulamaları (Arazi kullanım planlaması) | Harita ve paporun hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem boyunca işlenen tüm konular çalışılacak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem boyunca işlenen tüm konular çalışılacak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,00 | ||
AKTS | 5 AKTS |