CGP255 Çocuğu Tanıma ve Değerlendirme Teknikleri

3 AKTS - 1-1 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 1 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod CGP255
Ad Çocuğu Tanıma ve Değerlendirme Teknikleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 1-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 1 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Uzaktan Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Edanur ÖZCANLI
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Çocukları tanıma ve değerlendirme yöntem ve tekniklerinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Çocuğu tanıma ve değerlendirmenin önemi, çocuğu tanıma ve değerlendirme yöntem ve teknikleri, 0-18 yaş arasındaki çocukların farklı gelişim alanlarını değerlendirebilmek amacıyla kullanılan bazı değerlendirme araçlarının psikometrik ve genel özellikleri bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin İçeriği

Çocuğu Tanıma ve Değerlendirmenin Amacı-Önemi, Çocuğu Tanıma Ve Değerlendirme Sürecinde Çocuktan Toplanabilecek Bilgiler Ve Temel İlkeler, Gelişimsel Değerlendirme, Gözlem ve Gözlem Teknikleri, Oyun Temelli Değerlendirme ve Programa Dayalı Değerlendirme, Çocukları Tanıma ve Değerlendirmede Projektif Teknikler,Çocuklar ile Görüşme Teknikleri

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Erken Çocuklukta Çocuğu Tanıma ve Değerlendirme Editörler: Oğuz Serdar Kesicioğlu ve Binnur Yıldırım Hacıibrahimoğlu

Notlar

Erken Çocukluk Döneminde Gelişim ve Öğrenmenin Değerlendirilmesi ve Desteklenmesi Çeviri Editörü: Birsen Ekinci Palut, (Kitap Yazarları: Oralie Mcafee-Deborah J. Leong), Erken Çocukluk Eğitiminde Ölçme ve Değerlendirme Işıkoğlu Erdoğan, N., Canbeldek, M. (2017).


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Okul öncesi dönem çocuklarının değerlendirilmesinin önemini ve gerekliliğini fark eder.
ÖÇ02 Okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini (bilişsel, dil) açıklar.
ÖÇ03 Okul öncesi dönem çocuklarını değerlendirme araçlarının işlevlerini bilir.
ÖÇ04 Gerekli durumlarda okul öncesi dönem çocuklarını değerlendirme araçlarını kullanarak değerlendirir.
ÖÇ05 Değerlendirme sonuçlarını raporlaştırır.
ÖÇ06 Hazırlanan değerlendirme raporuna göre okul öncesi dönem çocuklarına uygun bir plan hazırlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çocuk gelişimi alanındaki temel güncellenmiş kuramsal bilgileri, uygulama için gerekli bilgileri, gerekli eğitim ve öğretim araçlarını ve kaynakları açıklar 4
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili çalışma süreçlerindeki araç-gereç, materyal, malzeme ile iletişim teknolojilerini kullanır. 3
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Çocukların Türkçeyi doğru kullanmalarını destekler
PÖÇ04 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çocukların gelişim özelliklerini ve bireysel farklılıklarını dikkate alarak uygun öğretim strateji, yöntem, etkinlik ve tekniklerini uygular. 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alandaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Okul öncesi eğitim kurumlarındaki ve özel eğitim kurumlarındaki çocukların gelişim alanlarını (fiziksel, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanları) destekleyici eğitsel materyal hazırlar ve eğitim ortamlarını düzenler. 4
PÖÇ07 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bireysel ve grup çalışmalarına katılır ve grup ile hareket eder 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Matematik ve sosyal bilimler (Tarih, Türkçe) alanıyla ilgili temel kuramsal bilgilere sahip olur.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleği ile ilgili programların felsefesini, genel özelliklerini ve programın her bir öğesinin gerekliliklerini uygulamalarına yansıtır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İş güvenliği, işçi sağlığı, iş kazaları ile çevre koruma ve iklim bilgisine sahip olur.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendini birey olarak tanır; yaratıcılığını ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çocuk ve anne-baba başta olmak üzere diğer paydaşlarla etkili iletişim kurar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Özel gereksinimli çocukların özelliklerini bilir bu çocuklar için eğitim sürecini planlar ve uygular.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Araştırma yöntemlerini, keşfetme ve alternatif çözüm yolları üretme becerisini geliştirir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Dış görünüm, tutum ve davranışları ile topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Çocukları tanımanın amacı, önemi ve gerekliliği Çocukları tanıma sürecindeki temel ilkeler Verilen kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Farklı öğrenme yaklaşımlarına göre değerlendirme Verilen kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Çocukları tanımada kullanılabilecek teknikler: Gözlem tekniği Gözlem yapılırken dikkat edilecek noktalar Kaynak tarama Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Örnek Olay
4 Gözlemsel teknikler: Anekdot kayıtları,Kontrol listeleri,Süre Kayıtları Kaynak tarama Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası
5 Gözlemsel Teknikler: Zaman örneklemi,Olay Örneklemi,Oran Skalaları Sunum Hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama
6 Görüşme tekniği Rapor Hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
7 Çocuklara yönelik anket tekniği Kaynak tarama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Problem Çözme
8 Ara Sınavlar Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Dökümantasyon ve Standart testler Kaynak tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Benzetim
10 Erken Çocuklukta Kullanılan Testler (Gelişim Testleri, Projektif Testler, Zekâ Testleri) rapor hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
11 Vaka analizi kaynak tarama Öğretim Yöntemleri:
Örnek Olay
12 Çocuğu tanıma ve değerlendirmede ailenin yeri ve rolü) Araştırma inceleme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
13 Çocuğu Resim Yoluyla Tanıma kaynak tarama Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Bireysel Çalışma
14 Çocuğu Oyun Yoluyla Tanıma Gözlem örneği izleme Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
15 Çocuğu tanıma tekniklerinin amacına ve çocuğun gelişim seviyesine uygun teknikleri seçme ve uygulama kaynak tarama, rapor hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Verilen kaynakları okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 72
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,88
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.05.2024 05:24