Genel Bilgi
Kod | EBE528 |
Ad | Kadının Yaşam Döngüsünde Gebelik ve Anlamı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi MELTEM AKBAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi MELTEM AKBAŞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrenciye, kadının yaşam döngüsünde gebeliğe bağlı ortaya çıkabilecek doğal krizlerin yapay krizlere dönüşmesini önlenmeye yönelik bilgi ve beceri kazandırarak kadının sağlığının korunmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Kadının Yaşam Döngüsü Kadının Yaşam Döngüsünde Doğal Krizler Kadının Yaşam Döngüsü Yapay Krizler Kadının Yaşam Döngüsünde Gebeliğin Önemi ve Anlamı Gebelik Süreci ve Kaygı Gebelik ve Doğum Sırasının Anlamı Kadının ilişkiler ağında gebeliğinin anlamı (Kocası, çocukları, kocasının ve kendisinin ailesi) Kadının gebeliğe ve gebelik sürecine psikolojik olarak hazırlanması Gebelik ve gebelik sürecinin yapılandırılması Gebelik sürecinde ortaya çıkabilecek çatışmalar ve bu çatışmalara yönelik karar verme süreci
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Ders Notları
Notlar
1) Lowdermik D., Perry S. (2006) Maternity Nursing. St Louis. Mosby Comp. 2) Gilbert H., Harmon J (2002). Yüksek riskli gebelik ve doğum kitabı. (çev. Ed. Lale Taşkın) Palme yayıncılık. Ankara. 3) Taşkın L. (2009), Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, VII. Baskı, Sistem Ofset Matbaacılık, Ankara 4) Coşkun A, Beji NK ve Ark. (2002). Kadınlarda Üriner İnkontinans ve Hemşirelik Yaklaşımı. Beji NK (Ed). İstanbul Üniversitesi Yayın No: 4338, Emek Matbaacılık, İstanbul. 5) Şirin A, Kavlak O. (Ed). Kadın Sağlığı. Bedray Basın Yayıncılık. 2008. 6) Coşkun A. ve ark: Hemşire ve Ebelere Yönelik| Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2008. 7) Taşkın, L, Eroğlu, K, Terzioğlu Fve ark.: Hemşire ve Ebeler için Doğum ve Kadın Sağlığı Uygulama Rehberi. Palme Yayıncılık. Ankara, 2008. 8) Walsh D. Evidence-based Care for Normal Labour and Birth: Skills and best practice for midwives. Routloudge Publishing, 2011. 9) Tharpe N. Clinical Guidelines For Midwifery & Women's Health, Jones&Barlett Publishing,2009. 10) Lauren Dutton, Jessica Densmore, Meredith Turner. A Pocket Guide to Clinical Midwifery: The Efficient Midwife. Jones&Barlett Publishing 2009. 11) Margaret B. Kennedy, Donna Jean Ruth and E. Jean Martin. Intrapartum Management Modules: A Perinatal Education Program. Lippincott Williams Wilkins, 2008. 12) Lynette A. Ament (Ed) Professional issues in midwifery. Jones and Bartlett. 2007. 13) Debra Bick. Postnatal care : evidence and guidelines for management. Churchill Livingstone/Elsevier, 2009. 14) Vicky Chapman and Cathy Charles.(Ed). The midwife's labour and birth handbook. Wiley-Blackwell Publishing, 2009. 15) Johnson, Ruth. Skills for midwifery practice, Elsevier/Churchill Livingstone Edinburgh. 2010. 16) Mander, Rosemary. Becoming a midwife. Routledge Abingdon, Oxon 2009. 17) Peate, Ian. Becoming a midwife in the 21st century. John Wiley & Sons. Chichester, 2008. 18) Robson, S. Elizabeth. Medical disorders in pregnancy :a manual for midwives. Blackwell Pub. 2008. 19) Walsh, Denis, Essential midwifery practice :intrapartum care. Wiley-Blackwell 2010. 20) Spiby, Helen. Evidence based midwifery :applications in context Wiley-Blackwell. 2010. 21) Maternal-neonatal nursing made incredibly easy!. Wolters Kluwer Health/Lippinco Philadelphia 2008 22) Gruenberg, Bonnie Urquhar. Birth emergency skills training :manual for out-of-hospital midwives. Birth Muse Press. 2008.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kadının yaşam döngüsüne ilişkin kavramları söyler |
ÖÇ02 | Kadının Yaşam Döngüsündeki doğal krizleri ve özelliklerini söyler |
ÖÇ03 | Kadının yaşam döngüsü yapay krizler ve özelliklerini söyler |
ÖÇ04 | Tells the importance and meaning of pregnancy in the life cycle of the woman |
ÖÇ05 | Gebelik süreci ve kaygısı ve özelliklerini söyler |
ÖÇ06 | Gebelik ve doğum sırasının anlamını ve özelliklerini söyler |
ÖÇ07 | Kadının ilişkiler ağında gebeliğinin anlamını söyler (Kocası, çocukları, kocasının ve kendisinin ailesi) |
ÖÇ08 | Kadının gebeliğe ve gebelik sürecine psikolojik olarak nası hazırlanacağını söyler |
ÖÇ09 | Gebelik ve gebelik sürecinin nasıl yapılandırılacağını söyler |
ÖÇ10 | Gebelik sürecinde ortaya çıkabilecek çatışmalar ve bu çatışmalara yönelik karar verme sürecini söyler |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, ebelik alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı güncel bilgilere sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik kavram, kuram, teori ve ilkeleri hakkında bilgi birikimi ile ebelik felsefesini geliştirir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik alanı ile ilgili bilgi ve bakım teknolojilerini takip eder, bu konularda bilgisini arttırır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın, aile ve toplum sağlığına ilişkin temel kavramları, ulusal ve uluslar arası göstergeleri açıklar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın, aile ve topluma sağlığı geliştirici, hastalıkları önleyici, tedavi edici ve destekleyici ebelik hizmeti sunar. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadının tüm yaşam evrelerindeki özelliklerini, potansiyel ve mevcut biyo-psiko-sosyal sorunlarını bilir, bakım gereksinimlerini söyler ve problem çözme yaklaşımı ile kanıta dayalı ebelik bakımı verir. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ebelik alanı ile ilgili sorunları tanımlar ve ulusal ve uluslararası mesleki ve yasama kuruluşları ile işbirliği içinde uygun stratejiler geliştirir. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilir ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar / bilimsel toplantılarda sunar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ebelik alanında bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izler, literatür tarar, yaşam boyu öğrenme ilkeleri doğrultusunda elde ettiği yeni bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceler. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar ve bilişim teknolojisini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ebelik alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ebelik alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini disiplinler arası çalışmalarda uygular. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Liderlik özelliğini geliştirir ve sağlık ekibinin önemli bir üyesi olarak sağlık alanındaki güncel gelişmeleri takip eder ve kadın-çocuk-aile ve toplum sağlığının korunup, geliştirilmesi ve yükseltilmesi için aktif rol alır. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlığın daha ileri götürülmesine ilişkin ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına katkıda bulunur. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir ve etik davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kadının Yaşam Döngüsü | Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Kadının Yaşam Döngüsünde Doğal Krizler | Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Kadının Yaşam Döngüsünde Gebeliğin Önemi ve Anlamı | Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Kadının Yaşam Döngüsünde Gebeliğin Önemi ve Anlamı-2 | Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Gebelik Süreci ve Kaygı | Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Gebelik Süreci ve Stres | OKuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Gebelik ve Doğumun Anlamı | Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kadının ilişkiler ağında gebeliğinin anlamı (Kocası, çocukları, kocasının ve kendisinin ailesi) | Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Kadının ilişkiler ağında gebeliğinin anlamı (Kocası, çocukları, kocasının ve kendisinin ailesi)-2 | Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
11 | Kadının gebeliğe ve gebelik sürecine psikolojik olarak hazırlanması-1 | Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Kadının gebeliğe ve gebelik sürecine psikolojik olarak hazırlanması-2 | Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Gebelik ve gebelik sürecinin yapılandırılması-1 | Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Gebelik ve gebelik sürecinin yapılandırılması-2 | Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Gebelik sürecinde ortaya çıkabilecek çatışmalar ve bu çatışmalara yönelik karar verme süreci | Okuma, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |