EBE502 Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Bilgisi

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EBE502
Ad Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Bilgisi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. EBRU GÖZÜYEŞİL
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Dersin amacı kadınların tüm yaşam evrelerinde, üreme sağlığının bozulduğu durumlarda kadının fiziksel ve psiko-sosyal bakım gereksinimlerinin bütüncül yaklaşımla tanılanması ve giderilmesine ilişkin bilgi ve uygulamaları öğretmektir.

Dersin İçeriği

Kadın sağlığına özgü temel kavramları ayrıntılı bir biçimde ele alarak aralarındaki ilişkiyi kavrama, tüm yaşam dönemlerini kapsayan kadın sağlığına ilişkin sorunları tanıma, çözümüne yönelik bilgi ve becerilerin güncel kanıtlar eşliğinde kazandırılmasını kapsamaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

Nazik E. Doğum Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, 2022 Taşkın L. Doğum ve kadın sağlığı hemşireliği. 13. Baskı.Ankara: Akademisyen Tıp Kitabevi, 2016.

Notlar

https://library.cu.edu.tr/


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kadın sağlığının önemini ve kadın sağlığını etkileyen faktörleri açıklar
ÖÇ02 Kadın sağlığının geliştirilmesinde ebenin rolünü yorumlaR
ÖÇ03 Jinekolojik muayenede tanı ve tedavide uygulanan girişimleri açıklar
ÖÇ04 Üreme sistemi ve cinsel yolla bulaşan enfeksiyonları sıralar
ÖÇ05 Üreme organlarının yapısal ve fonksiyonel bozukluklarını özetler
ÖÇ06 Anormal uterin kanamalar ve pelvik ağrıda ebelik yaklaşımını yorumlar
ÖÇ07 Klimakterik dönem özelliklerini ve yaşanabilecek sorunları sıralar
ÖÇ08 Benign ve malign jinekolojik değişimleri ve özelliklerini ayrıştırır


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ebelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, ebelik alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı güncel bilgilere sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ebelik kavram, kuram, teori ve ilkeleri hakkında bilgi birikimi ile ebelik felsefesini geliştirir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ebelik alanı ile ilgili bilgi ve bakım teknolojilerini takip eder, bu konularda bilgisini arttırır.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kadın, aile ve toplum sağlığına ilişkin temel kavramları, ulusal ve uluslar arası göstergeleri açıklar. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kadın, aile ve topluma sağlığı geliştirici, hastalıkları önleyici, tedavi edici ve destekleyici ebelik hizmeti sunar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kadının tüm yaşam evrelerindeki özelliklerini, potansiyel ve mevcut biyo-psiko-sosyal sorunlarını bilir, bakım gereksinimlerini söyler ve problem çözme yaklaşımı ile kanıta dayalı ebelik bakımı verir. 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ebelik alanı ile ilgili sorunları tanımlar ve ulusal ve uluslararası mesleki ve yasama kuruluşları ile işbirliği içinde uygun stratejiler geliştirir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazabilir ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar / bilimsel toplantılarda sunar.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Ebelik alanında bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izler, literatür tarar, yaşam boyu öğrenme ilkeleri doğrultusunda elde ettiği yeni bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 5
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki ve profesyonel ortamdaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceler.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bilgisayar ve bilişim teknolojisini ileri düzeyde kullanır. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Ebelik alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Ebelik alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini disiplinler arası çalışmalarda uygular.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Liderlik özelliğini geliştirir ve sağlık ekibinin önemli bir üyesi olarak sağlık alanındaki güncel gelişmeleri takip eder ve kadın-çocuk-aile ve toplum sağlığının korunup, geliştirilmesi ve yükseltilmesi için aktif rol alır. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlığın daha ileri götürülmesine ilişkin ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına katkıda bulunur.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir ve etik davranır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kadın sağlığının önemi, kadın sağlığını etkileyen doğurganlıkla ilişkili ve doğurganlık dışı faktörler Okuma, araştırma, rapor hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Kadın sağlığı sorunları ve kadın sağlığının geliştirilmesinde ebenin rolü Okuma, araştırma, rapor hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 Kadın hayatının evreleri Okuma, araştırma, rapor hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Jinekolojide tanı ve tedavi yöntemleri Okuma, araştırma, rapor hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 Normal siklus ve anormal uterin kanamalar Okuma, araştırma, rapor hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
6 Üreme sisteminin enfeksiyonları ve ebelik yaklaşımı Okuma, araştırma, rapor hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Cinsel yolla bulaşan enfeksiyonlar ve ebelik bakımı Okuma, araştırma, rapor hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Üreme organlarının yapısal ve fonksiyonel bozuklukları Okuma, araştırma, rapor hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Pelvik ağrı ve ebelik yaklaşımı Okuma, araştırma, rapor hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Klimakterik dönem özellikleri ve yönetimi Okuma, araştırma, rapor hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Klimakterik dönemde üreme ve cinsel sağlık sorunları Okuma, araştırma, rapor hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 İyi huylu jinekolojik değişimler Okuma, araştırma, rapor hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Jinekolojik kanserler I (serviks ve uterus kanseri) ve ebelik yaklaşımı Okuma, araştırma, rapor hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Jinekolojik kanserler II (over, vajina ve vulva kanserleri) ve ebelik yaklaşımı Okuma, araştırma, rapor hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 16.05.2024 01:58