ABL529 Adli Psikotravmatoloji

5 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ABL529
Ad Adli Psikotravmatoloji
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SUNAY FIRAT


Dersin Amacı / Hedefi

Mesleki çalışmaları sırasında karşılarına çıkabilecek kişilerarası şiddet ve bunun sonucunda gelişen ruhsal travma konusundaki farkındalıklarının ve mağdura yaklaşım konusunda bilgi donanımlarının artması

Dersin İçeriği

Kişilerarası şiddetin tanımı, yaygınlığı, nedenleri, türleri; travmanın tanımı ve yaygınlığı, travma sonrası psikolojik sorunlara etkisi olan faktörler, travma sonrası olası psikolojik sorunlar, çocuk ve yetişkin mağdurlar için görüşme teknikleri ve kişisel şiddete karşı önleme çalışmaları dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

---

Kaynaklar

- Travma ve Dissosiyasyon - Psikotravmatoloji Temel Kitabı, Erdinç Öztürk, Nobel Tıp Kitabevleri Yayınları, 2020. - Ruhsal Hastalıklar Editör: Prof. Dr. Nevzat Yüksel Akademiyen Kitapevi yayınları, 2022.

Notlar

Adli psikotravmatoloji konusunda yayınlanan güncel uluslararası ve ulusal makaleler


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Etik ilkelerin ve etik kuralların birey ve toplum için önemini bilir
ÖÇ02 Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek Adli Sosyal Bilimler alanındaki ilerlemeye katkıda bulunabilir.
ÖÇ03 Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir.
ÖÇ04 Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak alıştırmalar yapar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Adli Bilimler alanında güncel kavramları tanır. 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Adli Bilimler alanları arasındaki ilişkileri kavrar. 1
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini kavrar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilirkişilik kavramını ve Adli prosedürel yaklaşımı bilir
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Adli Bilimler alanına yönelik yapılan çalışmalarda sıklıkla kullanılan istatistiki yöntemleri tanır
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Olay yeri inceleme ve delil toplama prodedürlerini bilir.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar. 1
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Adli Bilimler alanında sıklıkla kullanılan istatistik yazılımlarını kullanır.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alana ilişkin olarak elde ettiği bilgileri ve araştırma yöntemlerini adli olguların çözümünde kullanır. 1
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Ekip çalışmasına katılarak sorumluluk alır. 1
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Adli Bilimler alanında karşılaşılabilecek karmaşık sorunların çözülmesinde çözüm önerileri geliştirir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alana özgü ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. 1
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası yayınları, bilimsel toplantıları takip eder. 1
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Güncel gelişmeleri ve çalışmaları farklı gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır. 1
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Adli Bilimler alanındaki güncel gelişmeleri, bilgileri ve uygulamaları toplum yararına kullanır. 1


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kişilerarası şiddetin türleri, tanımları, yaygınlığı, nedenleri Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
2 Ruhsal travmanın tanımı, tarihçesi, yaygınlığı, travmaya gösterilen reaksiyonlar Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Travma sonrası ruhsal sorunların ortaya çıkmasında etkili faktörler, risk faktörleri Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Travma sonrası oluşan ruhsal sorunlar: Spesifik sorunlar; Akut stres bozukluğu, Travma sonrası stres bozukluğu Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Travma ile ilişkili sorunlar; Dissosiyatif bozukluklar, borderline kişilik bozukluğu Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Travma sonrası oluşan genel ruhsal sorunlar, Travma sonrası oluşan sosyal sorunlar Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Kendini yaralama davranışı Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Dersin Konularına ilişkin kaynakların okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Yeniden mağduriyet Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Cinsel istismar mağduru çocukta istismara ilişkin sinyaller Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
11 Cinsel istismar mağduru çocukla görüşme teknikleri Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
12 Cinsel istismara yönelik çocuğun eğitimi Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Yetişkin cinsel saldırı mağduruyla görüşme teknikleri, debriefing Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Kişilerarası şiddete yönelik önleme çalışmaları Konuya ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
15 Genel değerlendirme Dersin Konularına ilişkin kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Dersin Konularına ilişkin kaynakların okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Dersin Konularına ilişkin kaynakların okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 10 6 60
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü (Saat) 118
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,72
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 23.06.2024 11:59