Genel Bilgi
Kod | RTV231 |
Ad | Medya Yazarlığı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. VİLDA YARDIM TEKKOLLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. VİLDA YARDIM TEKKOLLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, Medya yazarlığı hakkında genel bilgilerin ve medyada yer alan yazı türlerine uygun içeriklerin nasıl yapılması gerektiğinin kavranmasını amaçlar.
Dersin İçeriği
Anlatım Kavramı ve Özellikleri, Yazılı Anlatım ve Önemi, Yazılı Anlatımda Başarılı Olmanın Yolları ve Yazılı Anlatımda Planlama, Yazılı Anlatımda Planlama ve İçerik Bakımından Düzenleme, Yazılı Anlatımda Paragraf Çeşitleri ve Paragraf Uygulamaları, Yazılı ve Sözlü Anlatım Biçimleri, Medyada Yazı Türleri, Medya Yazarlığı ve Köşe Yazısı Yazma, Sohbet Yazısı Yazma, Gezi Yazısı Yazma, Deneme Yazısı Yazma, Portre Yazısı Yazma, Biyografi Yazısı Yazma, Eleştiri Yazısı Yazma, Blog yazma ve blogger.
Dersin Ön Koşulu
Koşul yok
Kaynaklar
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Şerif Aktaş, Osman Gündüz, Akçağ Yayınları, Ankara, 2003. Yazılı Anlatım, Sıddık Akbayır, Pegem Akademi, Ankara, 2011.
Notlar
Medya Yazarlığı Ders Notu. Vilda Yardım Tekkollu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Anlatım kavramı, önemi ve özelliklerini açıklar. |
ÖÇ02 | Yazma kavramı ve önemi hakkındaki bilgileri kavrar. |
ÖÇ03 | Yazılı anlatımda başarılı olmanın yollarını sınıflandırır. |
ÖÇ04 | Yazılı anlatımda herhangi bir metnin planlamasını yapar. |
ÖÇ05 | Yazılı ve sözlü anlatım biçimlerini sınıflandırır. |
ÖÇ06 | Medya ortamında özgün köşe yazısı yazar. |
ÖÇ07 | Medya ortamında sohbet yazısı yazar. |
ÖÇ08 | Medya ortamında gezi yazısı yazar. |
ÖÇ09 | Medya ortamında deneme yazısı yazar. |
ÖÇ10 | Portre, Biyografi ve Eleştiri yazısı yazar. |
ÖÇ11 | Blog ve Bloger kavramlarını tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo ve televizyon programcılığı ile ilgili genel kavramları, mesleki terimleri, ilkeleri ve yapım özelliklerini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya kuruluşlarında haber üretim aşamasında geçerli temel kavramları, ilkeleri ve yöntemleri kavrar. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Medya sektöründe üretilen haber, haber röportaj, köşe yazısı-fıkra, sohbet, makale, eleştiri, portre, biyografi, hatıra,gezi yazısı, radyo program metni, televizyon program metni, senaryo yazma ve çeşitli türde radyo ve televizyon programları oluşturabilecek temel bilgilere sahiptir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel tasarım, grafik-animasyon- film çekme, fotoğraf, ses ve video dosyalarını işleyebilmek ve kurgu yapabilmek için gerekli mesleki kazanımlara sahiptir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo ve televizyon programı öneri formu hazırlar, radyo ve televizyon program metni yazar, çeşitli formatlarda radyo ve televizyon programlarının nasıl yapılacağının açıklar. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Medya sektöründe her çeşit haberi (radyo-televizyon-internet -gazete ve dergi haberi) toplar, yazar, yazınsal türleri (köşe yazısı-fıkra, makale, eleştiri, , portre, röportaj, biyografi-otobiyografi, hatıra, gezi yazısı vb.) üretir, radyo ve televizyon programları hazırlar. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Fotoğraf, ses ve video dosyalarını işler, kurgu tekniklerini uygular, kurgu yapar, reklam, dizi ve film senaryosu yazar, grafik tasarım-animasyon konularını ve çekim tekniklerini bilir, film çeker, teknolojik araçları etkin kullanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo Tv. alanında iyi tanımlanmış problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek adına eleştirel ve yaratıcı düşünme; uygulamalarda ise gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri hayata nasıl geçirebileceğini göstermek için uygun yöntem, araç ve teknikleri kullanır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo Tv. alanında Alanı ile ilgili konularda, mesleki yasal mevzuatı dikkate almak suretiyle , etik değerler ve sosyal sorumluluk bilinciyle hareket ederek medya sektöründe (gazete,internet, dergi, radyo ve televizyon kuruluşları vb.) üretilen ürünlerin içeriklerini hazırlar. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Radyo Tv. alanında, medya ve iletişim sektöründe (yazılı-görsel -işitsel-internet vb.) çeşitli uzmanlık alanlarına uygun ürün ortaya koyarken mesleki açıdan teknolojik araçları ve donanımları (telefon, kamera , bilgisayar, fotoğraf makinesi, kayıt cihacı vb.) etkin kullanır. | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo Tv. alanı ile ilgili tasarım ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatabilmek ve disiplinlerarası da dahil ilgili takımlarda çalışma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gerektiğinde Sorumluluğu bizzat üstlenmek ve diğer çalışanların performanslarını objektif olarak değerlendirmek, denetlemek ve mesleki ihtiyaçları karşılayacak şekilde bir süreci yönetir. | 4 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme becerisi kazanarak, mesleği ile ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini (kurs, seminer, araştırma, hizmet içi ve hizmet dışı eğitim vb.yöntemlerle) sürekli geliştirmek suretiyle çalışma hayatında kullanabilir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Medya sektöründe, gerçek ve doğru bilgiye ulaşabilmenin tek yolunun sağlıklı, etkin, doğru ve güçlü bir iletişim kurmaktan geçtiğini bilir ve bunu gerçekleştirirken etkili bir Türkçe ve diğer yabancı dillerden bir veya birkaçını kullanması gerekliliğini kavrar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Radyo Tv. alanında ve medya sektöründe meslektaşlarla, diğer kişilerle ve ilgili hedef kitlelerle iletişimde internetin gücünü bilir ve aktif olarak sosyal paylaşım sitelerini ve twiterı kullanabilmek için bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Cemiyet hayatında Protokol ve sosyal davranış kurallarını açıklar, yerine göre kararlar verir ve insiyatif kullanır. | 4 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo ve Televizyon Programcılığı ile ilgili temel, uygulamalı ve teorik bilgilere sahiptir. | |
PÖÇ18 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Medya sektöründe her çeşit haberi (radyo-televizyon-internet -gazete ve dergi haberi) toplar, yazar, yazınsal türler (köşe yazısı-fıkra, makale, eleştiri, , portre, röportaj, biyografi-otobiyografi, hatıra, gezi yazısı vb.) üretir, radyo ve televizyon programları hazırlar, fotoğraf, ses ve video dosyalarını işler, senaryo yazar ve kurgu yapar. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanda hizmet verirken, insan hak ve özgürlüklerini dikkate alarak ve demokrasi çerçevesinde; toplumsal, bilimsel, kültürel değerlere ve meslek etiğine önem vererek, özel ve kamusal alan ayrımı kapsamında bilinçli şekilde hizmet verir.. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Anlatım Kavramı ve Özellikleri | İnternetten ders konuların araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Yazılı Anlatım ve Önemi | Kaynak kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Yazılı Anlatımda Başarılı Olmanın Yolları ve Yazılı Anlatımda Planlama | Konunun gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Yazılı Anlatımda Planlama ve İçerik Bakımından Düzenleme | Konunun gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Yazılı Anlatımda Paragraf Çeşitleri ve Paragraf Uygulamaları | Konu tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Yazılı ve Sözlü Anlatım Biçimleri | Konunun gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Medyada Yazı Türleri, Medya Yazarlığı ve Köşe Yazısı Yazma | İnternetten konu ile ilgili araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sohbet Yazısı Yazma | İnternetten konu ile ilgili araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Gezi Yazısı Yazma | İnternetten konu ile ile ilgili araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Deneme Yazısı Yazma | İnternetten konu ile ilgili araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Portre Yazısı Yazma | İnternetten konu ile ilgili araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Biyografi Yazısı Yazma | İnternetten konu ile ilgili araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Eleştiri Yazısı yazma | İnternetten konu ile ilgili araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Blog Yazma ve Bloger | İnternetten konu ile ilgili araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 56 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,24 | ||
AKTS | 2 AKTS |