Genel Bilgi
Kod | ABL002 |
Ad | Acil Servislerde Klinik Toksikoloji Uygulamaları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Göksun DEMİREL |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, klinik toksikoloji kavramlarının bilinmesi, toksikovijilansın kavranılması, klinik toksikoloji ile ilgili veritabanlarının ve zehir danışma merkezlerinin öğrenilmesi, lokal ve sistemik antidot tedavisinin kavranılması, pestisit zehirlenmelerinin öğrenilmesi, ilaç özgül zehirlenmeler ve tedavilerinin bilinmesidir.
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında;Acil servislerde görülen zehirlenme olguları başta olmak üzere klinik toksikoloji hakkında genel bilgi ve hedef organların toksik cevapları; zehirlenmelerde genel tedavi prensipleri; analjezik ve anti-inflamatuar ilaçlar; antikolinerjik ve nöroleptik ilaçlar; bağımlılık yapıcı maddeler; sempatomimetikler; sedatif/hipnotikler; kardiyovasküler ilaçlar; halusinojenik maddeler; toksik gazlar; pestisitler (insektisitler, rodentisitler, herbisidler); alkoller; evlerde kullanılan kimyasal maddeler gibi belirli grup ilaçların ve ksenebiyotiklerin toksisitesi tartışılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
Acil Serviste Klinik Toksikoloji. Aslı Şener Arife Erdoğan
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İlaç etkileşimi tanır. |
ÖÇ02 | Sıklıkla meydana gelen ilaç etkileşmelerine örnek verir. |
ÖÇ03 | Farmakodinamik ve farmakokinetik etkileşmelere örnek verir. |
ÖÇ04 | Farmakovijilans kavramını tanır. |
ÖÇ05 | Zehirlenme çeşitlerini tanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli Bilimler alanında güncel kavramları tanır. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli Bilimler alanları arasındaki ilişkileri kavrar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini kavrar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilirkişilik kavramını ve Adli prosedürel yaklaşımı bilir | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli Bilimler alanına yönelik yapılan çalışmalarda sıklıkla kullanılan istatistiki yöntemleri tanır | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olay yeri inceleme ve delil toplama prodedürlerini bilir. | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Adli Bilimler alanında sıklıkla kullanılan istatistik yazılımlarını kullanır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alana ilişkin olarak elde ettiği bilgileri ve araştırma yöntemlerini adli olguların çözümünde kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekip çalışmasına katılarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Adli Bilimler alanında karşılaşılabilecek karmaşık sorunların çözülmesinde çözüm önerileri geliştirir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alana özgü ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası yayınları, bilimsel toplantıları takip eder. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel gelişmeleri ve çalışmaları farklı gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Adli Bilimler alanındaki güncel gelişmeleri, bilgileri ve uygulamaları toplum yararına kullanır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ulusal Zehir Danışma Merkezi (UZEM) İşleyişi | Kitap ve Literatür Araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Zehirlenmelerde Tanı Yöntemleri | Kitap ve Literatür Araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Antidot Tedavileri | Kitap ve Literatür Araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Salisilat Zehirlenmeleri | Kitap ve Literatür Araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Parasetamol (Asetaminofen) zehirlenmesi | Kitap ve Literatür Araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Antibiyotik İlaç Zehirlenmeleri | Kitap ve Literatür Araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Antiviral İlaç Zehirlenmeleri | Kitap ve Literatür Araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | SSS depresanları | Kitap ve Literatür Araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Pestisit zehirlenmeleri | Kitap ve Literatür Araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Mantar Zehirlenmeleri | Kitap ve Literatür Araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Lokal Anestezik İlaç Zehirlenmeleri | Kitap ve Literatür Araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Antidepresan İlaç Zehirlenmeleri | Kitap ve Literatür Araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Vitamin İlaçları ve Bitkisel Ürün Zehirlenmeleri | Kitap ve Literatür Araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Metal ve Metaloid Zehirlenmeleri | Kitap ve Literatür Araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 4 | 5 | 20 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 117 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,68 | ||
AKTS | 5 AKTS |