Genel Bilgi
Kod | RTV127 |
Ad | Çekim teknikleri ve Temel Kamera I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Batuhan KALAYCI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Batuhan KALAYCI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Temel anlamda çekim tekniklerini öğrenmek; analog ve dijital kamera kayıt ve formatları hakkında bilgi sahibi olmak, farklı teknikler: Kamera hareketleri, film, belgesel, televizyon, haber, röportaj çekim ayrımı ve kadraj, ışık dekor bilgisini kazandırmak.
Dersin İçeriği
Çekim teknikleri, dijital ve analog teknolojiler, çerçeve kadraj ve ışık bilgisi, kayıt formatları, kameranın fiziksel ve otptik hareketleri, teknoloji ve yapay zeka ile desteknenen yeni çekim formatları.
Dersin Ön Koşulu
Mevcut kaynakları basit düzeyde incelemek ve ders içerikleri hakkında bilgi sahibi olmak
Kaynaklar
1 - Sinemanın 5 Temel Ögesi -Joseph V. Mascelli 2 - Sinematografi - Blain Brown 3 - Film Dilinin Grameri I-II-III
Notlar
Kısa Film Yapımında Dijital Teknolojilerin Kullanımı / Yüksek Lisans Tezi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Analog ve dijital kayıt yapabilme becerisini kazandırmak. |
ÖÇ02 | Kamera bölümlerini öğrenmek; stüdyo ve sinema kamerası özellikleri ve çalışma prensibini anlamak. |
ÖÇ03 | Objektif, diyafram, iso, enstantene, anamorfik lens, gain, beyaz ayarı, zebra ayarı gibi temel ve ayrıntılı konular hakkında bilgi sahibi olmak. |
ÖÇ04 | Temel ve sanatsal ışık - ses kullanımı konusunda bilgi sahibi olmak. |
ÖÇ05 | Çerçeve oluşturma, kamera kurgusu yapma bir kayıt sürecinin fiziksel ve optik ayrıntılarını öğrenmek |
ÖÇ06 | Televizyon programı, reklam filmi, dizi, film, belgesel film, haber programı, haber röportajı gibi farklı biçimde yer alan çekim türlerinin teknik alt yapısını ve farklı yanlarını öğrenmek. |
ÖÇ07 | Kamera kurgusu ve temel düzeyde dijital kurgu yaparken; kayıt ve çekim formatları hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olmak. |
ÖÇ08 | Çekim ölçekleri, ana sahneleme tekniği, üçlü çevrim tekniği gibi sektörün farklı alanlarında kullanılan çekim türleri hakkında bilgilenmek. |
ÖÇ09 | Temel ve yardımcı ışık türleri hakkında bilgi edinirken ışığı sanatsal açıdan da kullanma becerisi kazanmak. |
ÖÇ10 | İnsansız hava aracını kullanabilmek, drone kullınıma ait kayıt ve çekim formatları hakkında deneyim kazanmak. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo ve televizyon programcılığı ile ilgili genel kavramları, mesleki terimleri, ilkeleri ve yapım özelliklerini açıklar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya kuruluşlarında haber üretim aşamasında geçerli temel kavramları, ilkeleri ve yöntemleri kavrar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Medya sektöründe üretilen haber, haber röportaj, köşe yazısı-fıkra, sohbet, makale, eleştiri, portre, biyografi, hatıra,gezi yazısı, radyo program metni, televizyon program metni, senaryo yazma ve çeşitli türde radyo ve televizyon programları oluşturabilecek temel bilgilere sahiptir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel tasarım, grafik-animasyon- film çekme, fotoğraf, ses ve video dosyalarını işleyebilmek ve kurgu yapabilmek için gerekli mesleki kazanımlara sahiptir. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo ve televizyon programı öneri formu hazırlar, radyo ve televizyon program metni yazar, çeşitli formatlarda radyo ve televizyon programlarının nasıl yapılacağının açıklar. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Medya sektöründe her çeşit haberi (radyo-televizyon-internet -gazete ve dergi haberi) toplar, yazar, yazınsal türleri (köşe yazısı-fıkra, makale, eleştiri, , portre, röportaj, biyografi-otobiyografi, hatıra, gezi yazısı vb.) üretir, radyo ve televizyon programları hazırlar. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Fotoğraf, ses ve video dosyalarını işler, kurgu tekniklerini uygular, kurgu yapar, reklam, dizi ve film senaryosu yazar, grafik tasarım-animasyon konularını ve çekim tekniklerini bilir, film çeker, teknolojik araçları etkin kullanır. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo Tv. alanında iyi tanımlanmış problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek adına eleştirel ve yaratıcı düşünme; uygulamalarda ise gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri hayata nasıl geçirebileceğini göstermek için uygun yöntem, araç ve teknikleri kullanır. | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo Tv. alanında Alanı ile ilgili konularda, mesleki yasal mevzuatı dikkate almak suretiyle , etik değerler ve sosyal sorumluluk bilinciyle hareket ederek medya sektöründe (gazete,internet, dergi, radyo ve televizyon kuruluşları vb.) üretilen ürünlerin içeriklerini hazırlar. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Radyo Tv. alanında, medya ve iletişim sektöründe (yazılı-görsel -işitsel-internet vb.) çeşitli uzmanlık alanlarına uygun ürün ortaya koyarken mesleki açıdan teknolojik araçları ve donanımları (telefon, kamera , bilgisayar, fotoğraf makinesi, kayıt cihacı vb.) etkin kullanır. | 5 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo Tv. alanı ile ilgili tasarım ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatabilmek ve disiplinlerarası da dahil ilgili takımlarda çalışma becerisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gerektiğinde Sorumluluğu bizzat üstlenmek ve diğer çalışanların performanslarını objektif olarak değerlendirmek, denetlemek ve mesleki ihtiyaçları karşılayacak şekilde bir süreci yönetir. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme becerisi kazanarak, mesleği ile ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini (kurs, seminer, araştırma, hizmet içi ve hizmet dışı eğitim vb.yöntemlerle) sürekli geliştirmek suretiyle çalışma hayatında kullanabilir. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Medya sektöründe, gerçek ve doğru bilgiye ulaşabilmenin tek yolunun sağlıklı, etkin, doğru ve güçlü bir iletişim kurmaktan geçtiğini bilir ve bunu gerçekleştirirken etkili bir Türkçe ve diğer yabancı dillerden bir veya birkaçını kullanması gerekliliğini kavrar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Radyo Tv. alanında ve medya sektöründe meslektaşlarla, diğer kişilerle ve ilgili hedef kitlelerle iletişimde internetin gücünü bilir ve aktif olarak sosyal paylaşım sitelerini ve twiterı kullanabilmek için bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Cemiyet hayatında Protokol ve sosyal davranış kurallarını açıklar, yerine göre kararlar verir ve insiyatif kullanır. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo ve Televizyon Programcılığı ile ilgili temel, uygulamalı ve teorik bilgilere sahiptir. | 5 |
PÖÇ18 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Medya sektöründe her çeşit haberi (radyo-televizyon-internet -gazete ve dergi haberi) toplar, yazar, yazınsal türler (köşe yazısı-fıkra, makale, eleştiri, , portre, röportaj, biyografi-otobiyografi, hatıra, gezi yazısı vb.) üretir, radyo ve televizyon programları hazırlar, fotoğraf, ses ve video dosyalarını işler, senaryo yazar ve kurgu yapar. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanda hizmet verirken, insan hak ve özgürlüklerini dikkate alarak ve demokrasi çerçevesinde; toplumsal, bilimsel, kültürel değerlere ve meslek etiğine önem vererek, özel ve kamusal alan ayrımı kapsamında bilinçli şekilde hizmet verir.. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Analog ve dijital teknoloji | Ders notlarını okumak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Kamera bölümleri ve kayıt formatları. | Ders notlarını okumak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Çekim açıları ve psikolojik etkileri. | Ders notlarını okumak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Farklı program türlerine göre çekim, kayıt ve yayın türleri. | Ders notlarını okumak. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
5 | Objektifler ve ileri düzey kamera ayarları. | Eğitmenin önerdiği videoları izlemek. | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
6 | Ana sahneleme tekniği, üçlü çevrim tekniği, fiziksel, optiksel ve sanatsal çekim. | Ders notları ve ders videolarını okuma - izleme. | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
7 | Temel ve yardımcı ışık kaynakları. Işığın ayrıntılı kullanımı. | Ders notları - video takibi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Sekizinci haftaya kadar işlenen tüm konular. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Program formatlarına göre ışık kullanımı, ışığın karakter olarak kullanımı ve ışık ayarları. | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
10 | Özel lensler, özel ışık ayarları, ışığın dili, farklı kamera türlerinde ışık ayarları. | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Sesin yapısı, mikrofon çeşitleri. | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
12 | Temel düzeyde görüntü ve ses kurgusu. | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
13 | İnsansız hava aracı (drone) kullanımı, kayıt ve çekim ayarları. | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Drone ayarları ve ayrıntılı çekim türleri. | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
15 | Kamera, ışık, ses, drone, çekim teknikleri. gibi tüm konuların tekrarı. | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dersin ilk haftasından itibaren anlatılan tüm konular ve kaynaklar. | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Yazılı Sınav, Jüri Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dersin ilk haftasından itibaren anlatılan tüm konular ve kaynaklar. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 4 | 10 | 40 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |