RTV127 Çekim teknikleri ve Temel Kamera I

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod RTV127
Ad Çekim teknikleri ve Temel Kamera I
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Etiket MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. Batuhan KALAYCI
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör. Batuhan KALAYCI (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu derste, öğrencinin temel çekim formatlarını kullanabilmesi, sanatsal ışık türlerini uygulayabilecek düzeye gelmesi; kameranın teknik ayarlarını, görüntü devamlılığını teorik ve uygulama düzeyince öğrenerek uygulayabilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Çekim teknikleri, dijital ve analog teknolojiler, çerçeve kadraj ve ışık bilgisi, kayıt formatları, kameranın fiziksel ve otptik hareketleri, teknoloji ve yapay zeka ile desteknenen yeni çekim formatları.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

1 - Sinemanın 5 Temel Ögesi -Joseph V. Mascelli 2 - Sinematografi - Blain Brown 3 - Film Dilinin Grameri I-II-III

Notlar

Kısa Film Yapımında Dijital Teknolojilerin Kullanımı / Yüksek Lisans Tezi.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Analog ve dijital kayıt yapabilme becerisini kavrar.
ÖÇ02 Kamera bölümlerini; stüdyo ve sinema kamerası üzerinden sınıflandırır.
ÖÇ03 Objektif, diyafram, iso, enstantene, anamorfik lens, gain, beyaz ayarı, zebra ayarı gibi kamera bölümlerini tanımlar.
ÖÇ04 Temel ve sanatsal ışık ile ses kullanımını sınıflandırır.
ÖÇ05 Çerçeve oluşturmayı, kamera kurgusu yapmayı bir kayıt sürecinin fiziksel ve optik ayrıntılarını ayırt etmeyi kavrar.
ÖÇ06 Görüntü yapımının çeşitliliğini sınıflandırır.
ÖÇ07 Kamera kurgusu ve temel düzeyde dijital kurgu yaparken; kayıt ve çekim formatlarını da tanımlar.
ÖÇ08 Çekim ölçekleri, ana sahneleme tekniği, üçlü çevrim tekniği gibi sektörün farklı alanlarında kullanılan çekim türlerini kavrar.
ÖÇ09 Temel ve yardımcı ışık türleri hakkında sınıflandırır.
ÖÇ10 İnsansız hava araçlarının temel çalışma prensiplerini kavrar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo ve televizyon programcılığı ile ilgili genel kavramları, mesleki terimleri, ilkeleri ve yapım özelliklerini açıklar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya kuruluşlarında haber üretim aşamasında geçerli temel kavramları, ilkeleri ve yöntemleri kavrar.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Medya sektöründe üretilen haber, haber röportaj, köşe yazısı-fıkra, sohbet, makale, eleştiri, portre, biyografi, hatıra,gezi yazısı, radyo program metni, televizyon program metni, senaryo yazma ve çeşitli türde radyo ve televizyon programları oluşturabilecek temel bilgilere sahiptir. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel tasarım, grafik-animasyon- film çekme, fotoğraf, ses ve video dosyalarını işleyebilmek ve kurgu yapabilmek için gerekli mesleki kazanımlara sahiptir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo ve televizyon programı öneri formu hazırlar, radyo ve televizyon program metni yazar, çeşitli formatlarda radyo ve televizyon programlarının nasıl yapılacağının açıklar.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Medya sektöründe her çeşit haberi (radyo-televizyon-internet -gazete ve dergi haberi) toplar, yazar, yazınsal türleri (köşe yazısı-fıkra, makale, eleştiri, , portre, röportaj, biyografi-otobiyografi, hatıra, gezi yazısı vb.) üretir, radyo ve televizyon programları hazırlar. 2
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Fotoğraf, ses ve video dosyalarını işler, kurgu tekniklerini uygular, kurgu yapar, reklam, dizi ve film senaryosu yazar, grafik tasarım-animasyon konularını ve çekim tekniklerini bilir, film çeker, teknolojik araçları etkin kullanır. 4
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo Tv. alanında iyi tanımlanmış problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek adına eleştirel ve yaratıcı düşünme; uygulamalarda ise gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri hayata nasıl geçirebileceğini göstermek için uygun yöntem, araç ve teknikleri kullanır. 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo Tv. alanında Alanı ile ilgili konularda, mesleki yasal mevzuatı dikkate almak suretiyle , etik değerler ve sosyal sorumluluk bilinciyle hareket ederek medya sektöründe (gazete,internet, dergi, radyo ve televizyon kuruluşları vb.) üretilen ürünlerin içeriklerini hazırlar. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Radyo Tv. alanında, medya ve iletişim sektöründe (yazılı-görsel -işitsel-internet vb.) çeşitli uzmanlık alanlarına uygun ürün ortaya koyarken mesleki açıdan teknolojik araçları ve donanımları (telefon, kamera , bilgisayar, fotoğraf makinesi, kayıt cihacı vb.) etkin kullanır. 5
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo Tv. alanı ile ilgili tasarım ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatabilmek ve disiplinlerarası da dahil ilgili takımlarda çalışma becerisine sahip olur. 5
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gerektiğinde Sorumluluğu bizzat üstlenmek ve diğer çalışanların performanslarını objektif olarak değerlendirmek, denetlemek ve mesleki ihtiyaçları karşılayacak şekilde bir süreci yönetir.
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenme becerisi kazanarak, mesleği ile ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini (kurs, seminer, araştırma, hizmet içi ve hizmet dışı eğitim vb.yöntemlerle) sürekli geliştirmek suretiyle çalışma hayatında kullanabilir. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Medya sektöründe, gerçek ve doğru bilgiye ulaşabilmenin tek yolunun sağlıklı, etkin, doğru ve güçlü bir iletişim kurmaktan geçtiğini bilir ve bunu gerçekleştirirken etkili bir Türkçe ve diğer yabancı dillerden bir veya birkaçını kullanması gerekliliğini kavrar.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Radyo Tv. alanında ve medya sektöründe meslektaşlarla, diğer kişilerle ve ilgili hedef kitlelerle iletişimde internetin gücünü bilir ve aktif olarak sosyal paylaşım sitelerini ve twiterı kullanabilmek için bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Cemiyet hayatında Protokol ve sosyal davranış kurallarını açıklar, yerine göre kararlar verir ve insiyatif kullanır.
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo ve Televizyon Programcılığı ile ilgili temel, uygulamalı ve teorik bilgilere sahiptir. 5
PÖÇ18 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Medya sektöründe her çeşit haberi (radyo-televizyon-internet -gazete ve dergi haberi) toplar, yazar, yazınsal türler (köşe yazısı-fıkra, makale, eleştiri, , portre, röportaj, biyografi-otobiyografi, hatıra, gezi yazısı vb.) üretir, radyo ve televizyon programları hazırlar, fotoğraf, ses ve video dosyalarını işler, senaryo yazar ve kurgu yapar. 5
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanda hizmet verirken, insan hak ve özgürlüklerini dikkate alarak ve demokrasi çerçevesinde; toplumsal, bilimsel, kültürel değerlere ve meslek etiğine önem vererek, özel ve kamusal alan ayrımı kapsamında bilinçli şekilde hizmet verir..


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders içeriğinin tanıtılması, analog ve dijital teknoloji Ders notlarını okumak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Kamera bölümleri ve kayıt formatları. Ders notlarını okumak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Çekim açıları ve psikolojik etkileri. Ders notlarını okumak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Farklı program türlerine göre çekim, kayıt ve yayın türleri. Ders notlarını okumak. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
5 Objektifler ve ileri düzey kamera ayarları. Eğitmenin önerdiği videoları izlemek. Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
6 Ana sahneleme tekniği, üçlü çevrim tekniği, fiziksel, optiksel ve sanatsal çekim. Ders notları ve ders videolarını okuma - izleme. Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
7 Temel ve yardımcı ışık kaynakları. Işığın ayrıntılı kullanımı. Ders notları - video takibi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınavlar Sekizinci haftaya kadar işlenen tüm konular. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Program formatlarına göre ışık kullanımı, ışığın karakter olarak kullanımı ve ışık ayarları. Ders notları Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
10 Özel lensler, özel ışık ayarları, ışığın dili, farklı kamera türlerinde ışık ayarları. Ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Sesin yapısı, mikrofon çeşitleri. Ders notları Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
12 Temel düzeyde görüntü ve ses kurgusu. Ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
13 İnsansız hava aracı (drone) kullanımı, kayıt ve çekim ayarları. Ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 Drone ayarları ve ayrıntılı çekim türleri. Ders notları Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
15 Kamera, ışık, ses, drone, çekim teknikleri. gibi tüm konuların tekrarı. Ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Dersin ilk haftasından itibaren anlatılan tüm konular ve kaynaklar. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Dersin ilk haftasından itibaren anlatılan tüm konular ve kaynaklar. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 4 10 40
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 6 6
Toplam İş Yükü (Saat) 108
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,32
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 20.02.2025 12:48