Genel Bilgi
Kod | ST0059 |
Ad | Akdeniz İhtiyoplanktonu |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SİNAN MAVRUK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SİNAN MAVRUK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders kapsamında balık yumurta ve larvalarının ontogenetik gelişimi anlatılacak, ihtiyoplanktonun morfolojik özellikleri ele alınacak ve bazı temel gruplarda ihtiyoplanktonun tür teşhisleriyle ilgili uygulamalar yapılacaktır. Denizel kemikli balıkların önemli bir kısmı erken yaşam evrelerini pelajik ortamda geçirmektedirler. Planktonik olan bu embryonik ve larval formlar, meroplankton kapsamında ele alınmakta ve aktif hareket kabiliyeti kazanıp, nektonik yaşama geçinceye kadar, balık planktonu anlamına gelen ihtiyoplankton adını almaktadır.
Dersin İçeriği
Balıklarda üreme davranışları ve ihtiyoplankton, İhtiyoplanktonun örneklenmesi, fiksasyonu, saklanması, İhtiyoplankton verisinin kullanım alanları, Akdeniz Kemikli Balıkları, yumurta, prelarva ve postlarvaların morfolojik özellikleri ve tür teşhisleri, Akdeniz ihtiyofaunasının temel grupların yumurta ve larvalarında tanımlama uygulamaları
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır
Kaynaklar
Blaxter, J. (1988). Pattern and variety in development. In W. S. Hoar & D. J. Randall (Eds.), Fish Physiology , The Physiology of Developing Fish (pp. 1–48). San Diego, California: Academic Press, INC. Harcourt Brace Jovanovich, Publishers. Mater, S., & Çoker, T. (2004). Türkiye Denizleri İhtiyoplankton Atlası. İzmir: Ege Üniversitesi Su Ürünleri Fakültesi Yayınları. Fuiman, L. A., & Werner, R. G. (2002). The Unique Contributions of Early Life Stages. Blackwell Science. Leis, J. M. (1993). Larval fish assemblages near Indo-Pacific coral reefs. Bulletin of Marine Science, 53(2), 362–392. Lo-Bianco, S. L. (1956). Uova, larve e giovanili di Teleostei. Napoli: Pabblicata dalla Stazione Zoologica di Napoli. Mundy, B. C., Leis, J. M., & Trnski, T. (1990). The Larvae of Indo-Pacific Shore-Fishes. Copeia. DOI:10.2307/1446520 Okiyama, M. (1988). An Atlas of the Early Stage Fishes in Japan. Tokyo: Tokai Universty Press. Richards, W. J. (2006). Early Stages of Atlantic Fishes: an Identification Guide for the Western Central North Atlantic. FL. USA: CRC Taylor & Francis Group. Rodríguez, J. M., Alemany, F., & García, A. (2017). A guide to the eggs and larvae of 100 common Western Mediterranean Sea bony fish species. Rome: FAO. Retrieved from http://www.fao.org/3/a-i7708e.pdf Russell, F. S. (1976). The Eggs and Planktonic Stages of British Marine Fishes. London: Academic Press.
Notlar
Ders Notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kemikli balıklarda ontogenetik gelişim süreçlerini anlar |
ÖÇ02 | Balık yumurta ve larvalarının morfolojik özellikleri hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ03 | Aile, Cins, Tür, Morfotip ve Morfogrup kavranmlarını tanımlar |
ÖÇ04 | Yaygın türlere ait yumurta ve larvaların teşhislerini yapabilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimleri kavrar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı alan ile ilgili stratejileri belirler; yöntem ve teknikleri ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, farklı disiplinler arası bilgileri sentezler, yorumlar, yeni bilgi ve teoriler üretir. | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında veri toplar, sonuçları değerlendirir; araştırma yöntemlerini kullanarak, neden-sonuç ilişkisi kurup, sorunlara çözüm önerileri geliştirir. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak planlar, projelendirir ve yürütür. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı alan ile ilgili uygulamalarda ortaya çıkabilecek sorunların çözümü için bireysel veya ekip üyesi olarak yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir, sorumluluk alarak çözüm üretir. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynaklara ulaşır, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirecek deneyim kazanır. | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında edindiği teorik ve uygulamalı bilgi ve becerilerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve toplum yararına kullanır. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili gelişmeleri takip eder, çalışma ve araştırmalarını yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır; alanında toplumsal bilinç oluşumuna katkı sağlar. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanı ile ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, seminer ve toplantıları izler, eleştirir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yabancı dil bilgilerini kullanarak yurt dışı kaynaklı yayınları izler, sözlü ve yazılı iletişim kurar. | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma alanında gereksinim duyduğu bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uygulama alanı ile ilgili verilerin bilimsel yönden değerlendirilmesi ve yayınlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder, denetler ve bu değerleri öğretir. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip ederek strateji, politika ve uygulama planları geliştirir; elde ettiği sonuçları toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde toplum yararına değerlendirir ve yaygınlaştırır. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yüksek lisans eğitimi sürecinde edindiği bilgi ve deneyimlerle, uygulama ve problem çözme becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Balıklarda üreme davranışları, ontogenetik ve ihtiyoplankton | Ders notları ilgili sayfalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | İhtiyoplankton örnekleme ve fiksasyon yöntemleri | Ders notları ilgili sayfalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | İhtiyoplankton verisinin su ürünleri ve deniz biyolojisindeki kullanım alanları | Ders notları ilgili sayfalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
4 | Akdeniz Kemikli Balıkları | Ders notları ilgil isayfalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Yumurtaların morfolojik özellikleri ve tür teşhisleri | Ders notları ilgili sayfalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
6 | Prelarvaların morfolojik özellikleri ve tür teşhisleri | Ders notları ilgili sayfalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
7 | Postlarvaların morfolojik özellikleri ve tür teşhisleri | Ders notları ilgili sayfalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
|
9 | Clupeiform yumurta ve larvalarının morfolojisi ve tanımlanması | Ders notları ilgili sayfalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
10 | Myctophiformes larvalarının morfolojisi ve tanımlanması | Ders notları ilgili sayfalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
11 | Stomiiformes larvalarının morfolojisi ve tanımlanması | Ders notları ilgili sayfalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
12 | Perciformes larvalarının morfolojisi ve tanımlanması-1 | Ders notları ilgili sayfalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
13 | Perciformes larvalarının morfolojisi ve tanımlanması-2 (Scombridler) | Ders notları ilgili sayfalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
14 | Pleuronectiformes larvalarının morfolojisi ve tanımlanması | Ders notları ilgili sayfalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
15 | Larvaların teşhisinde alternatif yaklaşımlar | Ders notları ilgili sayfalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |