ST0038 İhtiyoplankton Ekolojisine Giriş

6 AKTS - 2-1 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2.5 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ST0038
Ad İhtiyoplankton Ekolojisine Giriş
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 2-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 2.5 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SİNAN MAVRUK


Dersin Amacı / Hedefi

Kohort gücü ilgili yıl sınıfının erken gelişim evrelerindeki büyüme, beslenme ve ölüm oranlarıyla yakından ilişkilidir. Çevresel koşullar yumurta ve larvaların dağılım, büyüme ve beslenme ile yaşam oranlarını önemli ölçüde değiştirerek stoka katılım miktarını belirleyebilir. Ders kapsamında kemikli balıklara ait yumurta ve larvaların bolluk, dağılım, beslenme ve kondisyon, büyüme ve yaşam oranları ele alınacak; çevresel koşulların bu parametreler üzerindeki etkileri anlatılacaktır. Ayrıca Akdeniz’in kıyısal ve açık deniz ihtiyoplankton topluluklarının yapısal özellikleri, formasyonu, sürdürülmesi ve dağılması üzerinde etkili çevresel koşullara değinilecektir. Son olarak stoka katılım hipotezleri açıklanacak planktonik evrelerin kohort gücündeki rolleri anlatılacaktır.

Dersin İçeriği

Canlılarda seçilim stratejileri ve kohort dinamiği, Balıkların ontogenetiği ve dağılım özellikleri, Balık larvalarının doğal ortamdaki beslenmesi, Yumurta ve larvalarda büyüme ve kondisyon, Sıcaklık ve oksijen miktarının etkisi, Veritkal akıntılar, tabakalaşma ve besin miktarının etkisi, Adveksiyon ve horizontal akıntıların etkisi, Erken gelişim evrelerinde salinitenin etkisi ve ozmoregülasyon, Işık, Derinlik, Bulanıklık ve Viskozite etkisi, pH ve kirleticilerin etkisi, ve gelişim bozuklukları, Yumurta ve larvalarda mortalite ve nedenleri, Stoka katılım hipotezleri, Stoka katılım hipotezleri, İhtiyoplankton topluluklarının yapısı ve formasyonu, İhtiyoplankton toplulukları üzerinde etkili çevresel koşullar

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır

Kaynaklar

Blaxter, J. (1988). Pattern and variety in development. In W. S. Hoar & D. J. Randall (Eds.), Fish Physiology , The Physiology of Developing Fish (pp. 1–48). San Diego, California: Academic Press, INC. Harcourt Brace Jovanovich, Publishers. Fuiman, L. A., & Werner, R. G. (2002). The Unique Contributions of Early Life Stages. Blackwell Science.

Notlar

Peck, M., Huebert, K., & Llopiz, J. (2012). Intrinsic and extrinsic factors driving match-mismatch dynamics during the early life history of marine fishes. Advances in Ecological Research, 47, 177–302. DOI:10.1016/B978-0-12-398315-2.00003-X


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Balık yumurta ve larvalarının temel ekolojik özellikleri hakkında bilgi sahibi olur
ÖÇ02 Doğal ortamda çevresel koşulların balık yumurta ve larvaları üzerine etkilerini yorumlar
ÖÇ03 İhtiyoplankton topluluklarının yapısal özellikleri ve dinamikleri hakkında bilgi sahibi olur
ÖÇ04 Stoka katılım hipotezleri ve planktonik evrelerin stoka katılım başarısındaki rolü hakkında bilgi sahibi olur


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimleri kavrar. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı alan ile ilgili stratejileri belirler; yöntem ve teknikleri ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olur. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, farklı disiplinler arası bilgileri sentezler, yorumlar, yeni bilgi ve teoriler üretir. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında veri toplar, sonuçları değerlendirir; araştırma yöntemlerini kullanarak, neden-sonuç ilişkisi kurup, sorunlara çözüm önerileri geliştirir. 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak planlar, projelendirir ve yürütür. 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlaştığı alan ile ilgili uygulamalarda ortaya çıkabilecek sorunların çözümü için bireysel veya ekip üyesi olarak yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir, sorumluluk alarak çözüm üretir. 4
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynaklara ulaşır, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirecek deneyim kazanır. 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında edindiği teorik ve uygulamalı bilgi ve becerilerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve toplum yararına kullanır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili gelişmeleri takip eder, çalışma ve araştırmalarını yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır; alanında toplumsal bilinç oluşumuna katkı sağlar. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanı ile ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, seminer ve toplantıları izler, eleştirir. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yabancı dil bilgilerini kullanarak yurt dışı kaynaklı yayınları izler, sözlü ve yazılı iletişim kurar. 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışma alanında gereksinim duyduğu bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 1
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uygulama alanı ile ilgili verilerin bilimsel yönden değerlendirilmesi ve yayınlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder, denetler ve bu değerleri öğretir. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip ederek strateji, politika ve uygulama planları geliştirir; elde ettiği sonuçları toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde toplum yararına değerlendirir ve yaygınlaştırır. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yüksek lisans eğitimi sürecinde edindiği bilgi ve deneyimlerle, uygulama ve problem çözme becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Canlılarda seçilim stratejileri ve kohort dinamiği Ders kitabında ilgili bölümler okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Balıkların gelişimi ve dağılım özellikleri Ders kitabında ilgili bölümler okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Deney / Laboratuvar
3 Balık larvalarının doğal ortamdaki beslenmesi Ders kitabında ilgili bölümler okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Deney / Laboratuvar
4 Yumurta ve larvalarda büyüme ve kondisyon Ders kitabında ilgili bölümler okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Sıcaklık ve oksijen miktarının etkisi Ders kitabında ilgili bölümler okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Veritkal akıntılar, tabakalaşma ve besin miktarının etkisi Ders kitabında ilgili bölümler okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
7 Horizontal adveksiyon ve tutulma dinamikleri Ders kitabında ilgili bölümler okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Erken gelişim evrelerinde salinitenin etkisi ve ozmoregülasyon Ders kitabında ilgili bölümler okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Işık, derinlik, bulanıklık ve viskozite etkisi Ders kitabında ilgili bölümler okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 pH ve kirleticilerin etkisi, ve gelişim bozuklukları Ders kitabında ilgili bölümler okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Yumurta ve larvalarda mortalite ve nedenleri Ders kitabında ilgili bölümler okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Stoka katılım hipotezleri Ders kitabında ilgili bölümler okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 İhtiyoplankton topluluklarının yapısı ve formasyonu Ders kitabında ilgili bölümler okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 İhtiyoplankton toplulukları üzerinde etkili çevresel koşullar Ders kitabında ilgili bölümler okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 159
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,36
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 16.05.2024 03:38