Genel Bilgi
Kod | ST0036 |
Ad | R Ortamında Haritalama Uygulamaları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SİNAN MAVRUK |
Dersin Amacı / Hedefi
Ders kapsamında R İstatistiksel Programlama Dili ve Hesaplama Ortamı kullanılarak balıkçılık, oşinografi, limnoloji gibi alanlarda sıklıkla karşılaşılan veri tiplerinin haritalandırılması ile ilgili temel bilgiler verilecek ve örnek uygulamalar yapılacaktır. Ders için gerekli temel R bilgileri ders kapsamında verilecektir. Ders kapsamındaki haritalama uygulamaları R base komutlarının yanı sıra ggplot2 ve bağlantılı paketlerle gerçekleştirilecektir. Jeo istatistiksel uygulamalarda ise gstat ve geoR paketlerinden faydalanılacaktır.
Dersin İçeriği
Temel R kullanımı, ggplot ile veri görselleştirme, R ortamında datum ve projeksiyon sistemleri arasında dönüşüm yapabilme, geoR paketini kullanarak coğrafi verinin ön incelemesini ve açımlayıcı analizleri gerçekleştirme, R ortamında veritabanlarına ulaşarak altlık haritalar indirme ve görselleştirme, bilgisayarda yüklü şekil dosyalarını açma ve görselleştirme, R ortamından Google, Open Streat Maps, Stamen Maps gibi veri tabanlarına ulaşarak altlık haritalara erişme ve görselleştirme, Google Earth ve R kullanarak şekil dosyaları hazırlama, Mekansal veri tipleri ve R ortamında mekânsal veriyle çalışma, alansal poligon dolgularıyla veri haritalama uygulamaları, etiket ve metin bulutlarını harita üzerinde görselleştirme, harita üzerinde pasta grafikleri kullanma, yoğunluk haritaları hazırlama, R ortamında raster veriyle çalışma ve görselleştirme, gstat ve base komutlarıyla basit enterpolasyon uygulamaları ve raster veri hazırlama, geoR ile basit Kriging uygulamaları.
Dersin Ön Koşulu
Temel istatistik bilgisine sahip olmak
Kaynaklar
Diggle, P., & Ribeiro, P. J. (2007). Model Based Geostatistics. New York: Springer. R Graphics Cookbook, 2nd edition https://r-graphics.org/
Notlar
Online Kitap: R Graphics Cookbook http://www.cookbook-r.com/Graphs/
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel R kullanımı ve ggplot2 paketi ile veri görselleştirir |
ÖÇ02 | Koordinat sistemi, datum, projeksiyon sistemi gibi kavramları anlar ve R kullanarak sistemler arasında dönüşüm yapabilir |
ÖÇ03 | R ortamında harita oluşturur |
ÖÇ04 | Farklı özelliklerdeki verileri harita üzerinde görselleştirir |
ÖÇ05 | R kullanarak basit enterpolasyon tekniklerini uygulayabilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimleri kavrar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı alan ile ilgili stratejileri belirler; yöntem ve teknikleri ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, farklı disiplinler arası bilgileri sentezler, yorumlar, yeni bilgi ve teoriler üretir. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında veri toplar, sonuçları değerlendirir; araştırma yöntemlerini kullanarak, neden-sonuç ilişkisi kurup, sorunlara çözüm önerileri geliştirir. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak planlar, projelendirir ve yürütür. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı alan ile ilgili uygulamalarda ortaya çıkabilecek sorunların çözümü için bireysel veya ekip üyesi olarak yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir, sorumluluk alarak çözüm üretir. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynaklara ulaşır, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirecek deneyim kazanır. | 2 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında edindiği teorik ve uygulamalı bilgi ve becerilerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve toplum yararına kullanır. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili gelişmeleri takip eder, çalışma ve araştırmalarını yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır; alanında toplumsal bilinç oluşumuna katkı sağlar. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanı ile ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, seminer ve toplantıları izler, eleştirir. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yabancı dil bilgilerini kullanarak yurt dışı kaynaklı yayınları izler, sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma alanında gereksinim duyduğu bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uygulama alanı ile ilgili verilerin bilimsel yönden değerlendirilmesi ve yayınlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder, denetler ve bu değerleri öğretir. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip ederek strateji, politika ve uygulama planları geliştirir; elde ettiği sonuçları toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde toplum yararına değerlendirir ve yaygınlaştırır. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yüksek lisans eğitimi sürecinde edindiği bilgi ve deneyimlerle, uygulama ve problem çözme becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | R ortamı ve grafiksel kullanıcı arayüzleri hakkında temel bilgiler | Öğrenci bilgisayarına R terminali ile R Commander ve R Studio grafiksel kullanıcı ara yüzlerini yükleyecektir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme, Bireysel Çalışma |
2 | Coğrafi verinin özellikleri ve temel harita bilgisi | Ders notları incelenecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
3 | Coğrafi veri için açımlayıcı analizler | Ders notları incelenecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
4 | R Ortamında Altlık Haritalara Ulaşma ve Kullanma | Ders notları incelenecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
5 | Lokal Şekil Dosyaları ile Çalışma | Ders notları incelenecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
6 | Google, OSM ve Stamen Haritalarıyla Çalışma | Ders notları incelenecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
7 | Google Earth ve R kullanarak şekil dosyası hazırlama | Ders notları incelenecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Poligon dolgularıyla kalitatif ve kantitatif verinin hazirtalanması | Ders notları incelenecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
10 | Etiket ve metin bulutlarının harita üzerinde görselleştirilmesi | Ders notları incelenecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
11 | Harita üzerinde pasta grafiklerinin görselleştirilmesi | Ders notları incelenecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
12 | Yoğunluk haritaları | Ders notları incelenecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
13 | R ortamında Raster veriyle çalışma ve görselleştirme | Ders notları incelenecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
14 | gstat ile Basit enterpolasyon teknikleri | Ders notları incelenecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
15 | geoR ile Kriging Uygulamaları | Ders notları incelenecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |