ST0036 R Ortamında Haritalama Uygulamaları

6 AKTS - 2-2 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ST0036
Ad R Ortamında Haritalama Uygulamaları
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 2-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SİNAN MAVRUK
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Ders kapsamında R İstatistiksel Programlama Dili ve Hesaplama Ortamı kullanılarak balıkçılık, oşinografi, limnoloji gibi alanlarda sıklıkla karşılaşılan veri tiplerinin haritalandırılması ile ilgili temel bilgiler verilecek ve örnek uygulamalar yapılacaktır. Ders için gerekli temel R bilgileri ders kapsamında verilecektir. Ders kapsamındaki haritalama uygulamaları R base komutlarının yanı sıra ggplot2 ve bağlantılı paketlerle gerçekleştirilecektir. Jeo istatistiksel uygulamalarda ise gstat ve geoR paketlerinden faydalanılacaktır.

Dersin İçeriği

Temel R kullanımı, ggplot ile veri görselleştirme, R ortamında datum ve projeksiyon sistemleri arasında dönüşüm yapabilme, geoR paketini kullanarak coğrafi verinin ön incelemesini ve açımlayıcı analizleri gerçekleştirme, R ortamında veritabanlarına ulaşarak altlık haritalar indirme ve görselleştirme, bilgisayarda yüklü şekil dosyalarını açma ve görselleştirme, R ortamından Google, Open Streat Maps, Stamen Maps gibi veri tabanlarına ulaşarak altlık haritalara erişme ve görselleştirme, Google Earth ve R kullanarak şekil dosyaları hazırlama, Mekansal veri tipleri ve R ortamında mekânsal veriyle çalışma, alansal poligon dolgularıyla veri haritalama uygulamaları, etiket ve metin bulutlarını harita üzerinde görselleştirme, harita üzerinde pasta grafikleri kullanma, yoğunluk haritaları hazırlama, R ortamında raster veriyle çalışma ve görselleştirme, gstat ve base komutlarıyla basit enterpolasyon uygulamaları ve raster veri hazırlama, geoR ile basit Kriging uygulamaları.

Dersin Ön Koşulu

Temel istatistik bilgisine sahip olmak

Kaynaklar

Diggle, P., & Ribeiro, P. J. (2007). Model Based Geostatistics. New York: Springer. R Graphics Cookbook, 2nd edition https://r-graphics.org/

Notlar

Online Kitap: R Graphics Cookbook http://www.cookbook-r.com/Graphs/


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Temel R kullanımı ve ggplot2 paketi ile veri görselleştirir
ÖÇ02 Koordinat sistemi, datum, projeksiyon sistemi gibi kavramları anlar ve R kullanarak sistemler arasında dönüşüm yapabilir
ÖÇ03 R ortamında harita oluşturur
ÖÇ04 Farklı özelliklerdeki verileri harita üzerinde görselleştirir
ÖÇ05 R kullanarak basit enterpolasyon tekniklerini uygulayabilir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimleri kavrar. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı alan ile ilgili stratejileri belirler; yöntem ve teknikleri ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olur. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, farklı disiplinler arası bilgileri sentezler, yorumlar, yeni bilgi ve teoriler üretir. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında veri toplar, sonuçları değerlendirir; araştırma yöntemlerini kullanarak, neden-sonuç ilişkisi kurup, sorunlara çözüm önerileri geliştirir. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak planlar, projelendirir ve yürütür. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlaştığı alan ile ilgili uygulamalarda ortaya çıkabilecek sorunların çözümü için bireysel veya ekip üyesi olarak yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir, sorumluluk alarak çözüm üretir. 2
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynaklara ulaşır, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirecek deneyim kazanır. 2
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında edindiği teorik ve uygulamalı bilgi ve becerilerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve toplum yararına kullanır. 2
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili gelişmeleri takip eder, çalışma ve araştırmalarını yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır; alanında toplumsal bilinç oluşumuna katkı sağlar. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanı ile ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, seminer ve toplantıları izler, eleştirir. 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yabancı dil bilgilerini kullanarak yurt dışı kaynaklı yayınları izler, sözlü ve yazılı iletişim kurar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışma alanında gereksinim duyduğu bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uygulama alanı ile ilgili verilerin bilimsel yönden değerlendirilmesi ve yayınlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder, denetler ve bu değerleri öğretir. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip ederek strateji, politika ve uygulama planları geliştirir; elde ettiği sonuçları toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde toplum yararına değerlendirir ve yaygınlaştırır. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yüksek lisans eğitimi sürecinde edindiği bilgi ve deneyimlerle, uygulama ve problem çözme becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 R ortamı ve grafiksel kullanıcı arayüzleri hakkında temel bilgiler Öğrenci bilgisayarına R terminali ile R Commander ve R Studio grafiksel kullanıcı ara yüzlerini yükleyecektir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme, Bireysel Çalışma
2 Coğrafi verinin özellikleri ve temel harita bilgisi Ders notları incelenecek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
3 Coğrafi veri için açımlayıcı analizler Ders notları incelenecek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
4 R Ortamında Altlık Haritalara Ulaşma ve Kullanma Ders notları incelenecek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
5 Lokal Şekil Dosyaları ile Çalışma Ders notları incelenecek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
6 Google, OSM ve Stamen Haritalarıyla Çalışma Ders notları incelenecek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
7 Google Earth ve R kullanarak şekil dosyası hazırlama Ders notları incelenecek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Poligon dolgularıyla kalitatif ve kantitatif verinin hazirtalanması Ders notları incelenecek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
10 Etiket ve metin bulutlarının harita üzerinde görselleştirilmesi Ders notları incelenecek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
11 Harita üzerinde pasta grafiklerinin görselleştirilmesi Ders notları incelenecek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
12 Yoğunluk haritaları Ders notları incelenecek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
13 R ortamında Raster veriyle çalışma ve görselleştirme Ders notları incelenecek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
14 gstat ile Basit enterpolasyon teknikleri Ders notları incelenecek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
15 geoR ile Kriging Uygulamaları Ders notları incelenecek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 28 28
Toplam İş Yükü (Saat) 154
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,16
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 16.05.2024 03:38