Genel Bilgi
Kod | BAG553 |
Ad | Bağımlılıkta Temel Kavramlar ve Bağımlılık Epidemiyolojisi (Z) |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. LUT TAMAM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. LUT TAMAM
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bağımlılıkta temel kavramlar ve bağımlılık epidemiyolojisinin ana noktaları hakkında genel bilgileri vermeyi hedefler .
Dersin İçeriği
Bağımlılıkta temel kavramlar ve tanımlar, bağımlılık türleri, bağımlılığın nedenleri, bağımlılığı önleme, bağımlılık epidemiyolojisi ve bağımlılıkla ilgili epidemiyolojik araştırmalar ile ilgili dersleri içerir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur
Kaynaklar
1. Bağımlılık Tedavisi ve Temel Kitabı, Kültegin Ögel , İstanbul, IQ KÜLTÜR SANAT YAYINCILIK, 2017. 2. Alkol ve Madde Kullanım Bozuklukları Temel Başvuru Kitabı. Editör Cüneyt Evren. Ankara, Türkiye Psikiyatri Derneği, 2019. 3. Seminars in addiction psychiatry / edited by Ed Day. Cambridge, UK, Cambridge University Press, 2021.
Notlar
1. Plastik Düşler Bağımlılık Hakkında Gerçekler, Yeni Bilgiler, Yeni Tedaviler, Yeni Umutlar. Ayhan Kalyoncu, İstanbul, Kapital Kitaplar, 2012
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bağımlılık kavramını ve türlerini öğrenir. |
ÖÇ02 | Bağımlılığın etyolojisini öğrenir. |
ÖÇ03 | Bağımlılığın aile, akran grubu ve toplum ilişkili temellerini, psikososyal ve kişisel nedenlerini öğrenir. |
ÖÇ04 | Bağımlılığının olası komplikasyonları, olumsuz sonuçları ve bunlarla başa çıkma yöntemlerini öğrenir. |
ÖÇ05 | Epidemiyoloji biliminin önemini ve nedensellik kavramını öğrenir. |
ÖÇ06 | Bağımlılığın doğal seyrini ve korunmanın aşamalarını açıklar. |
ÖÇ07 | Farklı bağımlılık ölçütlerini sınıflandırır ve yorumlar. |
ÖÇ08 | Farklı yaş gruplarında bağımlılıkla ilgili epidemiyolojik araştırmaların sonuçlarını tartışır ve öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgileri kavrar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanında disiplinler arası etkileşimi kavrar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanındaki etik ilkelerin birey ve toplum için önemini kavrar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılığın biyolojik, psikolojik ve sosyal temellerini açıklar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çocuk, ergen ve yetişkinde bağımlılıkla ilişkili olabilecek psikopatolojileri tanımlar. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılıkla ilgili yasaları ve yasal süreci kavrar. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanında yapılan bilimsel makaleleri inceler. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımlılık alanında bilimsel araştırma yöntemlerini uygular | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farklı disiplin alanlarından gelen bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımlılık alanında sıklıkla kullanılan istatistik yazılımlarını kullanır. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımlı olgulara yönelik görüşme tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımlılık alanında karşılaşılabilecek karmaşık sorunların çözülmesinde çözüm önerileri geliştirerek katkıda bulunur. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımlılık alanına yönelik uygulamalarda yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel çalışmaları ulusal ve uluslararası düzeyde takip eder. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bağımlılık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, aynı alandaki veya farklı alanlardaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bağımlılık alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bağımlılıkla mücadelede koruyucu, önleyici çalışmaları yapar. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanla ilgili kazanılan bilgiyi, becerileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bağımlılık tanımı ve özellikleri | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Bağımlılığa yol açan etkenler | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Bağımlılığa ilişkin teorik modeller | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Bağımlılık: tanı koyma ve önleme | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Madde kullanım bozukluklarında sınıflandırma | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Bağımlılık yapıcı yasal ve yasadışı maddeler | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Bağımlılıkta tıbbi tedavi yaklaşımları | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Önceki bilgilerin gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
9 | Bağımlılıkta psikoterapotik müdahaleler-1 | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Bağımlılıkta psikoterapotik müdahaleler-2 | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Bağımlılık epidemiyolojisi | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Bağımlılık epidemiyolojisinde nedensellik kavramı ve nedensellik kriterleri | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Bağımlılığın doğal öyküsü, korunma kavramı ve korunma düzeyleri | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Bağımlılıkta epidemiyolojik araştırma yöntemlerinin sınıflandırılması | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Bağımlılıkta risk ölçütleri | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Genel tekrar ve gözden geçirme | Öğrenilenlerin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
17 | Yarıyıl sınavı | Öğrenilenlerin gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |