Genel Bilgi
Kod | BAG563 |
Ad | Davranışsal Bağımlılık II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. LUT TAMAM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. LUT TAMAM
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste, davranışsal bağımlılık tanımının ve türlerinin aktarılması, bilgi verilmesi amaçlanmıştır. Bu derste internet ve sosyal medya bağımlılığı, teknoloji bağımlılığı gibi diğer davranışsal bağımlılıkların tanı, tedavisinin aktarılması amaçlanmıştır. Bunlara ek olarak terapi yaklaşımları bilgi verilmesi amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Bu ders davranışsal bağımlılık tanımını ve çeşitlerini öğrenmek ve bunlara yaklaşım aktarılmasını içerir. Davranışsal bağımlılıklardan teknoloji bağımlılığı ve internet kullanımı ve ilişkili bozukluklar hakkında ayrıntılı bilgi vermeyi de içerir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur.
Kaynaklar
1. The behavioral addictions / edited by Michael S. Ascher, Petros Levounis. Washington DC, American Psychiatric Publishing, 2015. 2. Davranışsal Bağımlılıklar Temel Başvuru Kitabı. Editör Cüneyt Evren, Ankara, Türkiye Psikiyatri derneği, 2020.
Notlar
1. Behavioral Addictions: Conceptual, Clinical, Assessment, and Treatment Approaches. Editor halley M. Pontes Cham, Springer, 2022. ,
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Davranışsal bağımlılıkların ne olduğunu ve türlerinin ne olduğunu öğrenir. |
ÖÇ02 | İnternet ve internet oyun bağımlılığının özelliklerini, nedenlerini, etkilerini ve önelem yaklaşımlarını öğrenir. |
ÖÇ03 | İnternetle ilişkili ve diğer teknoloji bağımlılıklarının özelliklerini, değerlendirmesini ve olası yaklaşımları öğrenir. |
ÖÇ04 | İnternet ve teknoloji bağımlılıkların da terapi yöntemleri ve yasal konular hakkında bilgi edinir. |
ÖÇ05 | Davranışsal bağımlılıkların ve internet bağımlılığın tanı ve tedavi sürecinde kullanılan psikolojik ölçme araçlarını öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgileri kavrar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanında disiplinler arası etkileşimi kavrar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanındaki etik ilkelerin birey ve toplum için önemini kavrar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılığın biyolojik, psikolojik ve sosyal temellerini açıklar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çocuk, ergen ve yetişkinde bağımlılıkla ilişkili olabilecek psikopatolojileri tanımlar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılıkla ilgili yasaları ve yasal süreci kavrar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanında yapılan bilimsel makaleleri inceler. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımlılık alanında bilimsel araştırma yöntemlerini uygular | 1 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farklı disiplin alanlarından gelen bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımlılık alanında sıklıkla kullanılan istatistik yazılımlarını kullanır. | 1 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımlı olgulara yönelik görüşme tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımlılık alanında karşılaşılabilecek karmaşık sorunların çözülmesinde çözüm önerileri geliştirerek katkıda bulunur. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımlılık alanına yönelik uygulamalarda yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel çalışmaları ulusal ve uluslararası düzeyde takip eder. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bağımlılık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, aynı alandaki veya farklı alanlardaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bağımlılık alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bağımlılıkla mücadelede koruyucu, önleyici çalışmaları yapar. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanla ilgili kazanılan bilgiyi, becerileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Davranışsal bağımlılığının genel özellikleri ve türleri | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, webten ek kaynak aranması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | İnternet bağımlılığının genel özellikleri | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, webten ek kaynak aranması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | İnternet bağımlılığının değerlendirilmesi ve yaklaşım | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, webten ek kaynak aranması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | İnternet oyun oynama bozukluğu: değerlendirilmesi, belirtileri, genel özellikleri, risk faktörleri | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, webten ek kaynak aranması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
5 | İnternet oyun oynama bozukluğu: önleme, zarar azaltma ve tedavi yaklaşımları | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, webten ek kaynak aranması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Akıllı telefonun sorunlu kullanımı, bağımlılığı, risk faktörleri | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, webten ek kaynak aranması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Sosyal ağ/medya bağımlılığı: değerlendirme ve yaklaşım | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, webten ek kaynak aranması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Siberseks ve online pornografi | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, webten ek kaynak aranması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
9 | Online kumar oynama bozukluğu: tanı ve yaklaşımlar | Online gambling disorder: diagnosis and approaches | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
|
11 | Çevrimiçi kompulsif satın alma bozukluğu: değerlendirme ve yaklaşımlar | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, webten ek kaynak aranması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | İnternet bağımlılığının tedavisi | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, webten ek kaynak aranması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | İnternet Bağımlılığı ve İnternet Oyun Oynama Bozukluğunda Bilişsel Davranışçı Terapi ve Aile Müdahaleleri | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, webten ek kaynak aranması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Davranışsal bağımlılıkların tanı ve tedavi sürecinde kullanılabilecek ölçekler ve bunların uygulanması | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, webten ek kaynak aranması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | İnternet kullanımı ve davranışsal bağımlılıkta yasal sorunlar | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, webten ek kaynak aranması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Gözden geçirme ve genel değerlendirme | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, webten ek kaynak aranması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
17 | Yarı yıl sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |