Genel Bilgi
Kod | ABL599 |
Ad | Siber Güvenlik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FATİH ABUT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. FATİH ABUT
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders bilgisayar sistemleri ve ağına yönelik saldırıları inceleyerek bilgisayar, web ve ağ güvenliğinin temel prensiplerini tanıtmaktadır. Öğrenciler bu saldırıların nasıl çalıştığını ve çeşitli güvenlik protokolleri, araçları ve mimarileri kullanarak nasıl önleneceğini öğreneceklerdir.
Dersin İçeriği
Kriptografiye giriş. Tehditlerin, saldırganların ve mağdurların sınıflandırılması. Kablosuz güvenlik: WEP, WPA ve WPA-2. Kablosuz ağlarda jammer tespitive önlenmesi. Sanal özelağlar ve tünelleme. IPSec. SSL /TLS. SSH. Çipli kartlar ve RFID güvenliği. AAA protokolleri: Kerberos, Radius, TACACS. Güvenli E-Ödeme ve iKP protokolailesi. Güvenlik duvarları ve saldırı tespit sistemleri. Güvenlik protokolleri için model kontrol yöntemleri.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
1. William Stallings , “Network Security Essentials”, 5th Edition, 2014
Notlar
2. Kaufman, Perlman, and Speciner, “Network Security: Private Communication in a Public World”, 2nd Edition, 2002 3. Wu and Irwin, “Introduction to Computer Networks and Cybersecurity”, 2013
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Siber güvenliği tanımlayabilme ve temel bileşenlerini belirleyebilme yeteneğine sahip olur. |
ÖÇ02 | Blok şifreleme kullanarak mesajları şifreleme ve şifresini çözme, iyi bilinen imza oluşturma ve doğrulama algoritmaları kullanarak mesajları imzalama ve doğrulama |
ÖÇ03 | Ağ güvenliği tehditlerini, saldırganları ve kurbanları sınıflandırabilme yeteneğine sahip olur. |
ÖÇ04 | Çeşitli saldırıların nasıl çalıştığını ve nasıl önlendiğini açıklayabilme yeteneğine sahip olur. |
ÖÇ05 | Güvenlik protokollerinin, politikalarının ve uygulamalarının nasıl geliştirildiği hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ06 | Güvenlik duvarları, paket filtreleme ve saldırı tespit sistemlerinin temelleri hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ07 | Kimlik doğrulama protokolleri ve işlemlerinin temelleri hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ08 | Blockchain protokolleri ve işlemlerinin temelleri hakkında bilgi sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli Bilimler alanında güncel kavramları tanır. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli Bilimler alanları arasındaki ilişkileri kavrar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini kavrar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilirkişilik kavramını ve Adli prosedürel yaklaşımı bilir | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli Bilimler alanına yönelik yapılan çalışmalarda sıklıkla kullanılan istatistiki yöntemleri tanır | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olay yeri inceleme ve delil toplama prodedürlerini bilir. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Adli Bilimler alanında sıklıkla kullanılan istatistik yazılımlarını kullanır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alana ilişkin olarak elde ettiği bilgileri ve araştırma yöntemlerini adli olguların çözümünde kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekip çalışmasına katılarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Adli Bilimler alanında karşılaşılabilecek karmaşık sorunların çözülmesinde çözüm önerileri geliştirir. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alana özgü ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası yayınları, bilimsel toplantıları takip eder. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel gelişmeleri ve çalışmaları farklı gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Adli Bilimler alanındaki güncel gelişmeleri, bilgileri ve uygulamaları toplum yararına kullanır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kriptografiye Giriş | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Saldırılara Genel Bakış: Amaçlar ve Güdüler | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Kablosuz Güvenlik Protokolleri: WEP, WPA ve WPA-2 | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Kablosuz Ağlarda Sıkışma Saldırılarını Tespit Etme ve Azaltma: Link 16 | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Sanal Özel Ağ (VPN) ve Tünel Oluşturma | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | IPSec - İnternet Protokolü Güvenliği | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | SSL / TLS - Aktarım Katmanı Güvenliği 1 | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | SSL / TLS - Aktarım Katmanı Güvenliği 2 | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
10 | Secure Shell (SSH): Güvenli Uzaktan Oturum Açma ve Dosya Aktarımı | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Ortak Anahtar Altyapısı (PKI) ve Dijital Sertifikalar | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Çipli Kartlar ve RFID Güvenliği | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | AAA (Kimlik Doğrulama, Yetkilendirme ve Muhasebe): Kerberos, Yarıçap, TACACS | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | iKP: Güvenli Elektronik Ödeme Protokolleri Ailesi | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Siber Güvenlikte Güncel Konular | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuya ilişkin kaynakların okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 129 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,16 | ||
AKTS | 5 AKTS |