Genel Bilgi
Kod | BAG554 |
Ad | Narkotik, Halüsinojenik ve Zehirli Bitkiler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi TUBA ŞERBETÇİ |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrenci narkotik, halüsinojenik ve zehirli bitkilerin kaynaklarını bunlarda bulunan sekonder metabolitlerin fizyolojik etkilerini, zehirlenme belirtilerini ve tedavilerini eczacılık bakış açısı ile kavrar.
Dersin İçeriği
Narkotik, halüsinojenik ve zehirli bitkilerin sınıflandırılması makroskobik, mikroskobik özellikleri, habitat ve yayılışları, kaynaklarını bunlarda bulunan sekonder metabolitleri fizyolojik etkilerini, zehirlenme belirtilerini ve tedavilerini kapsar
Dersin Ön Koşulu
bulunmuyor
Kaynaklar
Farmakognozi ve Fitoterapi K. Hüsnü Can Başer, Neşe Kırımer, İstanbul Tıp Kitabevleri, 2022
Notlar
ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Narkotik, halüsinojenik ve zehirli bitki ve mantarların geleneksel kullanımı ve tarihçesini açıklar |
ÖÇ02 | Narkotik, halüsinojenik ve zehirli bitkilerde bulunan sekonder metabolitleri sınıflandırır |
ÖÇ03 | Bazı narkotik, halüsinojenik ve zehirli bitkilerin botanik özelliklerini betimler |
ÖÇ04 | Türlerin sınıflandırılması makroskobik, mikroskobik özellikleri, habitat ve yayılışlarını kavrar |
ÖÇ05 | Narkotik, halusinojenik ve zehirli bitki zehirlenmeleri, genel bilgiler ve istatistiksel bilgilerini açıklar |
ÖÇ06 | Narkotik etkili bitkilerin kimyasal içeriğini açıklar ve değerlendirir |
ÖÇ07 | Narkotik etkili bitkiler ile zehirlenme, sendrom ve semptomlarının önemini açıklar |
ÖÇ08 | Halüsinojenik etkili bitkilerin kimyasal içeriğini açıklar |
ÖÇ09 | Narkotik etkili bitkiler ile zehirlenme, sendrom ve semptomlarını analiz eder. |
ÖÇ10 | Halüsinojenik etkili bitkilerin kimyasal içeriklerinin önemini kavrar |
ÖÇ11 | Halüsinojenik etkili bitkiler ile zehirlenme, sendrom ve semptomlarını açıklar |
ÖÇ12 | Zehirli bitkilerin kimyasal içeriğini açıklar ve değerlendirir. |
ÖÇ13 | Zehirli mantarların kimyasal içeriğini açıklar |
ÖÇ14 | Zehirli bitki ve mantar tüketimi ile oluşan sendrom ve semptomları açıklar ve analiz eder. |
ÖÇ15 | Suistimal edilen bitkiler ve drogları sınıflandırır |
ÖÇ16 | Suistimal edilen bitkiler ve droglara ait vaka örneklerini tartışır |
ÖÇ17 | Suistimal edilen bitkiler ve droglara ait acil durumlarda yapılması gerekenleri açıklar ve değerlendirir. |
ÖÇ18 | Suistimal edilen bitkiler ve drogları sınıflandırır ve analiz eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgileri kavrar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanında disiplinler arası etkileşimi kavrar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanındaki etik ilkelerin birey ve toplum için önemini kavrar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılığın biyolojik, psikolojik ve sosyal temellerini açıklar. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çocuk, ergen ve yetişkinde bağımlılıkla ilişkili olabilecek psikopatolojileri tanımlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılıkla ilgili yasaları ve yasal süreci kavrar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanında yapılan bilimsel makaleleri inceler. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımlılık alanında bilimsel araştırma yöntemlerini uygular | 2 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farklı disiplin alanlarından gelen bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımlılık alanında sıklıkla kullanılan istatistik yazılımlarını kullanır. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımlı olgulara yönelik görüşme tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımlılık alanında karşılaşılabilecek karmaşık sorunların çözülmesinde çözüm önerileri geliştirerek katkıda bulunur. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımlılık alanına yönelik uygulamalarda yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel çalışmaları ulusal ve uluslararası düzeyde takip eder. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bağımlılık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, aynı alandaki veya farklı alanlardaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bağımlılık alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bağımlılıkla mücadelede koruyucu, önleyici çalışmaları yapar. | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanla ilgili kazanılan bilgiyi, becerileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Narkotik, halüsinojenik ve zehirli bitki ve mantarların geleneksel kullanımı ve tarihçesi | Konu ile ilgili güncel makale ve literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Narkotik, halüsinojenik ve zehirli bitkilerde bulunan sekonder metabolitlerin sınıflandırılması | Konu ile ilgili makale ve literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Bazı narkotik, halüsinojenik ve zehirli bitkilerin botanik özellikleri | Konu ile ilgili güncel makale ve literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Türlerin sınıflandırılması makroskobik, mikroskobik özellikleri, habitat ve yayılışları | Konu ile ilgili güncel makale ve literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Narkotik, Halusinojenik ve zehirli bitki zehirlenmeleri (genel bilgiler ve istatistiksel bilgiler) | Konu ile ilgili güncel makale ve literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Narkotik etkili bitkilerin kimyasal içeriği | Konu ile ilgili güncel makale ve literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Narkotik etkili bitkiler ile zehirlenme, sendrom ve semptomları | Konu ile ilgili güncel makale ve literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara sınav | ders notları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Ödev |
9 | Halüsinojenik etkili bitkilerin kimyasal içeriği | Konu ile ilgili güncel makale ve literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Halüsinojenik etkili bitkilerle zehirlenme, sendrom ve semptomları | Konu ile ilgili güncel makale ve literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Zehirli bitkilerin kimyasal içeriği | Konu ile ilgili güncel makale ve literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Zehirli mantarların kimyasal içeriği | Konu ile ilgili güncel makale ve literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Zehirli bitki ve mantar tüketimi ile oluşan sendrom ve semptomlar | Konu ile ilgili güncel makale ve literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Suistimal edilen bitkiler ve droglar, vaka örnekleri ve tartışma I | Konu ile ilgili güncel makale ve literatürler | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
15 | Suistimal edilen bitkiler ve droglar, vaka örnekleri ve tartışma II | Konu ile ilgili güncel makale ve literatürler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Grup Çalışması |
16 | Yıl sonu sınavları | ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yıl sonu sınavları | ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |