Genel Bilgi
Kod | BAG650 |
Ad | Alkol ve Madde Kullanım Bozuklukları ve Güncel Tedavi Yöntemleri (Z) |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-3 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. LUT TAMAM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. LUT TAMAM
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Alkol ve Madde Kullanım Bozukluklarının özelliklerinin ve çeşitli güncel tedavi yaklaşımlarının aktarılması amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Alkol ve Madde Kullanım Bozukluklarının genel özelliklerini gözden geçirildikten sonra konu ile ilgili güncel psikofarmakoloji , psikoterapi gibi güncel tedavi yöntemleri ele alınacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur.
Kaynaklar
1. Alkol Kullanım Bozukluğunda Tanı ve Tedavi Kılavuzu (Editor Cüneyt Evren). Yerküre, İstanbul, 2016. 2. Bağımlılık Tedavisi ve Temel Kitabı, Kültegin Ögel , İstanbul, IQ KÜLTÜR SANAT YAYINCILIK, 2017. 3. Alkol ve Madde Kullanım Bozuklukları Temel Başvuru Kitabı. Editör Cüneyt Evren. Ankara, Türkiye Psikiyatri Derneği, 2019.
Notlar
Seminars in addiction psychiatry / edited by Ed Day. Cambridge, UK, Cambridge University Press, 2021.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Alkol ve madde kullanım bozukluğu tedavisinin genel ilkelerini öğrenir |
ÖÇ02 | Alkol ve madde kullanım bozukluklarında uygulanan farmakolojik tedavileri öğrenir |
ÖÇ03 | Alkol ve madde kullanım bozukluklarında uygulanan farmakolojik olmayan tedavileri öğrenir. |
ÖÇ04 | Alkol madde kullanım bozukluğunda özel durumları ve bu durumlarda uygulanabilecek yöntemleri öğrenir. |
ÖÇ05 | Alkol kullanım bozukluğunda hastaneye yatırma ve tedavi ilkelerini öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanındaki etik ilkelerin birey ve toplum için önemini kavrar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılığın biyolojik, psikolojik ve sosyal temellerini kavrar. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılıkla ilgili yasaları ve yasal süreci kavrar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımlılık alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlar | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımlı olgulara yönelik görüşme tekniklerini kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımlılık alanında çalışan uzmanlara ve topluma eğitim verir ve bu eğitimin etkinliğini değerlendirir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Araştırma verilerini değerlendirme ve bilimsel makale yazma becerisi kazanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek Bağımlılık alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bağımlılık alanlarıyla ilgili çalışmalarda kullanılan araştırma yöntem ve tekniklerini en üst düzeyde kullanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bağımlılık alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunabilir ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumla, bilimsel camiayla ve meslektaşları ile Bağımlılık alanına giren konularda iletişim kurar, bilgi aktarır ve alır. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak alıştırmalar yapar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Alkol madde kullanım bozukluğu tedavisinde genel ilkeler | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Alkol bağımlılığının farmakolojik tedavisi | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Alkol bağımlılığı tedavisinde kullanılan psikoterapi yöntemleri | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Nikotin bağımlılığı tedavisi | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Opioid ve ilişkili maddelerin kullanım bozukluklarının tedavisi | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Kokain kullanım bozukluğu tedavisi | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Uyarıcı kullanım bozukluklarının tedavisi | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
|
9 | Halusinojen kullanım bozuklukların tedavisi | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | İnhalan kullanım bozuklukların tedavisi | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Diğer madde kullanım bozukluklarının tedavisi | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Madde kullanım bozukluklarında izlem | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Psikiyatrik komorbiditesi olan alkol madde kullanım bozukluğunun tedavisi | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Alkol madde kullanım bozukluklarının tedavisinde özel durumların yönetimi | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
15 | Alkol madde kullanım bozukluklarında tedavi sonuçlarını etkileyen faktörler | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Genel değerlendirme ve gözden geçirme | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
17 | Yarıyıl sınavı | Öğrenilenlerin gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 5 | 70 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 160 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,40 | ||
AKTS | 6 AKTS |