Genel Bilgi
Kod | ABL1504 |
Ad | Adli Bilimlerde Fizik Uygulamaları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MEHMET YÜKSEL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. MEHMET YÜKSEL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı fizik bilimine ait teori ve yasaları kullanarak adli olaylara ait teorik hesaplamaları ve hesaplama yöntemlerini öğretmektir.
Dersin İçeriği
Bu derste birimler, boyut analizi, yüksekten düşme hesaplamaları, trafik kazalarında teorik hesaplamalar, durma mesafesi hesaplamaları, enerji-hız hesaplamaları, mermi hareketi, patlamalarla ilgili hesaplamalar, malzeme dayanıklılığı ve denge hesaplamaları, akım-potansiyel fark hesaplamaları, yıldırımdan korunma, baz istasyonları ile ilgili hesaplamalar, ölüm, insan vücudu ve ısı kaybı hesaplamaları, ışık, ses ve basınçla ilgili hesaplamalar, bina materyalleri ile ilgili hesaplamalar, radyasyon dozu ve zırhlama hesaplamaları işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Bu dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Holubova, R., Straus, J., Slezakova, J., (2023). Adli Bilimler ve Fizik. Karaoğlu, B., (2020). Üniversiteler için Fizik, Seçkin Yayıncılık, Ankara, Ders notları
Notlar
Ders sunumları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Adli bilimler ve Fizik arasındaki ilişkiyi açıklar. |
ÖÇ02 | Birimler, boyut analizi ve hata hesapları hakkında edindiği bilgileri özetler. |
ÖÇ03 | Yüksekten düşme, hız, mermi hareketi, trafik kazaları, durma mesafesi ile ilgili teorik hesaplamaları yapar. |
ÖÇ04 | Denge, taşıyıcı malzemelerin dayanıklılığı ve iş kazaları ile ilgili teorik hesaplama tekniklerini kullanır. |
ÖÇ05 | Şimşek-yıldırım, ve yıldırımdan korunma ile ilgili temel bilgileri özetler. |
ÖÇ06 | Potansiyel fark, elektrik akımı ve ilgili kazalarda teorik hesaplamaları yapar. |
ÖÇ07 | Patlama ve parçacık (şarapnel) dağılımı olaylarını teorik olarak çözümler. |
ÖÇ08 | Isı, ışık, ses iletimi, basınç ve bunlara bağlı olayları özetler. |
ÖÇ09 | Radyasyon kazalarında doz hesaplama tekniklerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli Bilimler alanında güncel kavramları tanır. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli Bilimler alanları arasındaki ilişkileri kavrar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini kavrar. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilirkişilik kavramını ve Adli prosedürel yaklaşımı bilir | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli Bilimler alanına yönelik yapılan çalışmalarda sıklıkla kullanılan istatistiki yöntemleri tanır | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olay yeri inceleme ve delil toplama prodedürlerini bilir. | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Adli Bilimler alanında sıklıkla kullanılan istatistik yazılımlarını kullanır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alana ilişkin olarak elde ettiği bilgileri ve araştırma yöntemlerini adli olguların çözümünde kullanır. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekip çalışmasına katılarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Adli Bilimler alanında karşılaşılabilecek karmaşık sorunların çözülmesinde çözüm önerileri geliştirir. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alana özgü ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası yayınları, bilimsel toplantıları takip eder. | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel gelişmeleri ve çalışmaları farklı gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Adli Bilimler alanındaki güncel gelişmeleri, bilgileri ve uygulamaları toplum yararına kullanır. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Adli olaylar ve Fizik bilimi | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Birimler, boyut analizi ve hata türleri | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Yüksekten düşme vakaları | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Trafik kazaları: hız, ivme, durma mesafesi | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
5 | Patlama ve parçacık saçılımı | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Enerji-Hız kavramları | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Mermi-blok ve mermi-insan sistemleri, menzil, atış açısı ve atış hızı | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
8 | Ara Sınavlar | Kitap ve literatür okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım |
9 | Denge, halat-ip ve malzeme dayanıklılığı, iş kazaları | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Elektrik akımı-potansiyel fark ve kaçak akım kavramları | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Elektrik ve manyetik alan, Baz istasyonları ile ilgili hesaplamalar | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Yıldırım ve yıldırımdan korunma | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Örnek Olay |
13 | İnsan vücudu, ölüm, vücut sıcaklığı ve ısı kaybı ile ilgili hesaplamalar | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Basınç, ısı, ışık ve ses iletimi | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
15 | Bina materyalleri, Radyasyon dozu ve zırhlama hesaplamaları | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kitap ve literatür okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kitap ve literatür okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 12 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,04 | ||
AKTS | 5 AKTS |