Genel Bilgi
Kod | ABL666 |
Ad | Adli KBRN |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MEHMET YÜKSEL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. MEHMET YÜKSEL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik ve Nükleer (KBRN) tehditlerin öğrenilmesi ve Adli bilimlerde KBRN uygulamalarının kavranması
Dersin İçeriği
Kimyasal, biyolojik radyolojik ve nükleer (KBRN) tehditlere giriş, KBRN tarihçesi, Kimyasal ajanlar ve tespiti, Biyolojik ajanlar ve tespiti, Radyolojik olaylar ve tespit yöntemleri, Nükleer olaylar ve tespit yöntemleri, Kitle imha silahları ve olay yeri tespitleri, Sağlık ve KBRN ilişkisi, KBRN savaş ajanlarının tespiti, teşhisi ve izlenmesi, KBRN Savunma prensipleri ve bileşenleri, KBRN olaylarında numune alma ve raporlama, Olay yeri dekontaminasyon uygulamaları, KBRN saldırıları örnek olay inceleme
Dersin Ön Koşulu
Bu dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Radyasyon ve Radyasyondan Korunma Fiziği (Çeviri Kitap) (James E. Martin), KBRN Savunma ve Güvenlik, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Editörler: Dr. Burçak ÇABUK, Dr.Öğr. Üyesi Muammer TÜN.
Notlar
KBRN Farkındalık Eğitimi Notları, AFAD
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | KBRN tehditlerini ve KBRN ile ilgili tarihsel olayları açıklar. |
ÖÇ02 | KBRN tehdit ve saldırılarının varlığında alınacak güvenlik tedbirlerini tasarlar. |
ÖÇ03 | Kitle imha silahlarını ve özelliklerini açıklar. |
ÖÇ04 | KBRN vakalarında olay yeri inceleme ve raporlamayı özetler. |
ÖÇ05 | Olay yeri dekontaminasyon süreçlerini dramatize eder. |
ÖÇ06 | KBRN savaş ajanlarının tespiti ve izlenmesi ile ilgili detaylı bir sunum hazırlar. |
ÖÇ07 | KBRN mevzuatını özetler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli bilimler alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli Bilimler alanı ile ilgili araştırma metodlarını uzmanlık düzeyinde kavrar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin birey ve toplum için önemini bilir. | 2 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Adli bilimler konusunda yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilir. | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Adli Bilimler alanı ile ilgili bilimsel makale yazabilir. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumla, bilimsel camiayla ve meslektaşları ile Adli Bilimler alanına giren konularda iletişim kurabilir, bilgi aktarabilir ve alabilir. | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Adli bilimler ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını farklı gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana ilişkin olarak elde ettiği bilgileri ve araştırma yöntemlerini adli olguların ve olayların çözümünde kullanır. | 5 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilirkişilik kavramını ve Adli prosedürel yaklaşımı bilir. | 3 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olay yeri inceleme ve delil toplama prodedürlerini bilir. | 4 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Suç , suçun nedenleri ve ceza kavramlarını bilir. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel adli tıp ve adli bilimler uygulamalarını tanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kimyasal, biyolojik radyolojik ve nükleer (KBRN) tehditlere giriş, KBRN tarihçesi | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Kimyasal ajanlar ve tespiti | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Biyolojik ajanlar ve tespiti | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Radyolojik olaylar ve tespit yöntemleri | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Nükleer olaylar ve tespit yöntemleri | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Kitle imha silahları ve olay yeri tespitleri | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Sağlık ve KBRN ilişkisi | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Kitap ve literatür okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım |
9 | KBRN savaş ajanlarının tespiti, teşhisi ve izlenmesi | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | KBRN Savunma prensipleri ve bileşenleri | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | KBRN olaylarında numune alma ve raporlama | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Olay yeri dekontaminasyon uygulamaları | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Kimyasal saldırı örnek olay inceleme | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Biyolojik saldırı örnek olay inceleme | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Radyolojik/nükleer saldırı örnek olay inceleme | Kitap ve literatür okuma | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kitap ve literatür okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kitap ve literatür okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 11 | 11 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,00 | ||
AKTS | 5 AKTS |