Genel Bilgi
Kod | BFZ552 |
Ad | Kas Biyofiziği: Molekülden Hücreye |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AYKUT PELİT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Kas kasılmasının mekaniğini; Fenn etkisinden, kas kasılması sırasında kullanılan kimyasal enerjiler, kasılma sırasında ortaya çıkan ısı ve iş enerjisini, kas kısalması, izotonik ve izometrik kasılma türlerini, çapraz köprüler ve kayan filamentler teorisini, kuvvet-hız arasındaki ilişkiyi, miyozin-aktin etkileşimi, ATP kinetiklerini öğrenmek
Dersin İçeriği
Çizgili Kaslar, Kasılma modelleri, EMG
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur
Kaynaklar
Ders notları (Tıp Fakültesi Öğrencileri için-İsmail Günay) Biyofizik (Ferit Pehlivan) Biyofizik (Gürbüz Çelebi) İnternet Araştıması
Notlar
İnternet Araştırması
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bağımsız olarak iskelet kasları disseksiyonu yapabimek |
ÖÇ02 | İskelet kasları ile ilgili mekanizmaları öğrenmek |
ÖÇ03 | İskelet kasları ile ilgili araştırma yapabilmek ve bu konuda deney yapabilmek |
ÖÇ04 | Öğrendiği bilgileri, sistematik şekilde kitlelere aktarabilme |
ÖÇ05 | Bulgu ve sonuçları yorumlayabilmek |
ÖÇ06 | Laboratuarda deneysel düzenek kurabilmek ve o konuda çalışmak |
ÖÇ07 | İskelet kasları ile ilgili bir deneysel araştırma planı ve programı yapabilmek |
ÖÇ08 | İskelet kasları ile genel ve özel bilgileri öğrenebilmek |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili temel bilgileri öğrenir | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Laboratuvarda deneysel düzenekleri kurar ve çalışır | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi başına bir proje önerisi hazırlar | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir deneysel araştırmayı planlar | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma sonucunu rapor haline getirir | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma bulgularını yorumlar | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili analitik düşünce mekanizmasına sahip olur, Güvenilir bilgiye ulaşabilir. Araştırma projesi oluşturabilir ve yazabilir, Etik değerlere bağlı olarak çalışır ve araştırır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Araştırdığı teorik bilgileri sistematik bir şekilde dinleyici kitlesine aktarır, Edindiği bilgileri halka etkili şekilde aktarır | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleği ile ilgili olarak bilimsel düşünce sistematiğine sahip olur |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çizgili Kaslar: Molekülden hücreye, Çizgili kasların kasılabilme performansları | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
2 | Aktomiyozin etkileşiminde enerjinin rolü, Çapraz Köprü hareketi, ATP hidrolizi | Çapraz Köprü hareketi, ATP hidroliziİlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
3 | Kalın filamentler, titin molekülünün önemi,Sarkomerin kasılma karakteristiği, Fenn etkisi | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
4 | Çizgili kasların mekanik olarak izole edilmesi, Kas disseksiyonu, kasılma kuvvet ölçümleri ve grafikleri | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
5 | Çizgili kaslar için kasılma kuvveti ölçme sistemi, dönüştürücüler ve kullanılan bilgisayar programları | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
6 | Dönüştürücüler ve kullanılan bilgisayar programları | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
7 | Sarkomerdeki Kuvvet-Uzunluk ilişkisi,Tropomiyozin-Troponin kompleksi | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Mid-Term Exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
9 | Çapraz ve çapraz olmayan köprülerin kuvvet kısalma ve uzamaları ve Hill denklemi. | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
10 | Sıcaklığın çapraz köprüler üzerindeki etkileri, Kas zayıflığının mekanizması | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
11 | İzometrik ve izotonik kasılma türleri, hızlı ve yavaş kasılan kas türleri | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
12 | Diyabetin iskelet kasları üzerine etkisi | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
13 | EMG de kullanılan yöntemler, elektrod türleri | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
14 | Yüzeyel Elektromiyografi ve Integrated EMG | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
15 | Veri analizleri, Eğri çizimleri ve sonuçların yorumlanması | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları-1 | Term Exams-1 | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları-2 | Term Exams-2 | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,00 | ||
AKTS | 5 AKTS |