Genel Bilgi
Kod | İM0035 |
Ad | Mühendislikte Sayısal Yöntemler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. Timuçin Alp ASLAN |
Dersin Amacı / Hedefi
Sayısal yöntemlerin mantığı ve değişik bilim, endüstri ve mühendislik problemine sayısal yöntemlerin uygulamasının sağlanması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Sayısal yöntemlere giriş; Lineer olmayan denklem sistemlerinin çözüm yöntemleri; Lineer denklem sistemlerinin çözüm yöntemleri; Özdeğer problemlerinin çözüm yöntemleri; Yaklaşık metodlar; interpolasyon; Sayısal integral; Sayısal Türev, Diferansiyel denklemlerin sayısal çözümleri
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Numerical Method in Engineering - S.C. Chapra, R.P. Canale. James F. Epperson, 2001.
Notlar
Numerical Method in Engineering - S.C. Chapra, R.P. Canale. James F. Epperson, 2001.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sayısal yöntemlerin temel mantığını tanımlayabilecektir. |
ÖÇ02 | Lineer denklem sistemlerinin çözümünü gerçekleştirir. |
ÖÇ03 | Özdeğer problemlerinin analitik ve sayısal çözümünü gerçekleştirebilir. |
ÖÇ04 | Interpolasyon Polinomları hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ05 | Sayısal Türev ve sayısal integrali hesaplayabilecektir. |
ÖÇ06 | Diferansiyel denklemlerin sayısal çözümlerinde birçok farklı yöntem uygulayarak çözebilecektir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde İnşaat Mühendisliği temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | 2 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | 4 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. | 5 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme becerilerine sahip olur. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İnşaat Mühendisliğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını İnşaat Mühendisliği alanındaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda açık bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İnşaat Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur. | 1 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İnşaat Mühendisliğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır. | 5 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, Sayısal Analizde Hata Kavramı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Lineer Olmayan Denklem ve Denklem Sistemi, Kök Bulma | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | İkiye Bölme Metodu, Newton Raphson Metodu, Secant Metodu | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Lineer Denklem Sistemlerinin Çözümü, Direkt Metodlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Gauss Eliminasyon Metodu. LU Metodu | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Özdeğer Problemleri, Analitik Metot İle Çözüm | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Özdeğer Problemlerinin Sayısal Çözümü İçin Kuvvet Metodu | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Interpolasyon | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Interpolasyon Polinomları :En Küçük Kareler Yöntemi, Lagrange Yöntemi, Newton Yöntemi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Sayısal Türev | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Sayısal İntegral | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Gaussian Quadrature Integrasyon Formülleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Diferansiyel Denklemlerin Sayısal Çözümleri: Başlangıç Değer Problemleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Diferansiyel Denklemlerin Sayısal Çözümleri: Sınır Değer Problemleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 147 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,88 | ||
AKTS | 6 AKTS |