Genel Bilgi
Kod | İGT077 |
Ad | Tıbbi Jeolojide İş Güvenliği Uygulamaları - I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 7 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi NİL YAPICI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi NİL YAPICI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Elementler, mineraller, kayaçlar, toprak ve suların içinde yeraldığı jeolojik ortam ile sağlık arasındaki ilişkinin açıklanması ve disiplinler arası bir bilim dalı olarak meslek hastalıkları veya jeolojik ortamdan kaynaklanan problemler ile jeolojik ortamda sağlık için faydalı yönleri de tanımak ve tanıtmaktır.
Dersin İçeriği
İş Güvenliği açısından doğal olarak oluşan element, bileşik lerin tanımlanmasını yapar ve iş sağlığı konusunda ilişkilendirir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Tıbbi Jeoloji, Kürşat Özcan, 2000
Notlar
İlgili Web siteleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Elementlerin yaşam üzerindeki etkilerini kavrar |
ÖÇ02 | Özellikle bazı minerallerin sağlık açısından önemini öğrenir |
ÖÇ03 | Minerallerin disiplinler arası önemi ve çevre sağlık konusunda bilinç oluşturur |
ÖÇ04 | Jeoloji ile iş sağlığı ve güvenliğii alanındaki uygulamalarda problemleri analiz etme, formüle etme ve çözümleme becerisini kazanır |
ÖÇ05 | Doğal jeolojik unsurlar ve insan sağlığına etkilerini öğrenir. |
ÖÇ06 | Antropojenik kirliliği öğrenir |
ÖÇ07 | Çimento, Ağır metal sanayii, Cam sanayii, demir-çelik sanayi bünyesinde iş sağlığı risk analizi yapar |
ÖÇ08 | Endüstriyel alanda risk analizi yapar |
ÖÇ09 | Tıbbi Jeoloji konusunu sektörlere adapte eder |
ÖÇ10 | Sektörlerdeki hammadde, ürün bileşenlerinin zehirli etkilerini bilir |
ÖÇ11 | Meslek hastalıklarını öğrenir |
ÖÇ12 | Jeolojik risk etmenlerini bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş sağlığı ve güvenliği konusundaki yasal mevzuatı öğrenir | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş yerlerindeki tehlike kaynaklarını, tehlikleri bilir ve tehlike tanımlaması yapar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Risk değerlendirme metodlarını öğrenir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Risk değerlendirme tabloları hazırlar ve dökümantasyon presüdürünü öğrenir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Meslek hastalıklarını ve Ergonomik Risk etmenlerini öğrenir | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Risklerden kornmak için gerekli kişisel koruyucu ve donanımların seçimini yapar. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kişisel maruziyet ve ortam ölçüm tekniklerini öğrenir. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş yerlerinde temel iş sağlığı ve güvenliği eğitimini verme becerisi kazanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş sağlığı ve Güvenliği kurullarının oluşumunu ve sorumluluklarını öğrenir. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş yerlerinde Acil eylem planlarını hazırlama becerisini kazanır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş yerlerindeki Fiziksel, Kimyasal ve Biyolojik risk etmenlerini öğrenir. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İŞ sağlığı ve Güvenliği Yönetim sistemlerini öğrenir ve planlama yapma becerisi kazanır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tıbbi jeolojinin tanımı, önemi | Öğrenci verilen konuyu araştırır rapor haline getirir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Ekolojik sistemler | Öğrenci verilen konuyu araştırır rapor haline getirir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Gazların Sağlık riskleri (metan gazı, stit gazı, azot ve kükürt) | Öğrenci verilen konuyu araştırır rapor haline getirir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Asit yağmurları ve asit drenajı | Öğrenci verilen konuyu araştırır rapor haline getirir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Mineral tozları ve toz fırtınaları | Öğrenci verilen konuyu araştırır rapor haline getirir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Elementlerin sağlık etkileri (Al-Sb-As-Mg-Mn-Ni-Cu-Fe-Zn-F-P-S) | Öğrenci verilen konuyu araştırır rapor haline getirir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Elementlerin sağlık etkileri (I-Cd-Ca-Cl-Co-Cr-K-Se-Na-Sr-Tl-Te)) | Öğrenci verilen konuyu araştırır rapor haline getirir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Ağır metal elementlerinin oluşturduğu sağlık riskleri | Öğrenci verilen konuyu araştırır rapor haline getirir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Minerallerin sağlık riskleri (ASBEST-ZEOLİT) | Öğrenci verilen konuyu araştırır rapor haline getirir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Minerallerin sağlık riskleri (BOR ve TUZ) | Öğrenci verilen konuyu araştırır rapor haline getirir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Radyasyonun sağlık riskleri | Öğrenci verilen konuyu araştırır rapor haline getirir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Doğal yollarla suyun kirlenmesi ve sağlık riskleri | Öğrenci verilen konuyu araştırır rapor haline getirir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Doğal yollarla toprağın kirlenmesi ve sağlık riskleri | Öğrenci verilen konuyu araştırır rapor haline getirir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Kömür ve sağlığa etkileri | Öğrenci verilen konuyu araştırır rapor haline getirir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 18 | 18 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 170 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,80 | ||
AKTS | 7 AKTS |