Genel Bilgi
Kod | ARK507 |
Ad | Bilim Felsefesi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ADNAN GÜMÜŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Düşünce, felsefe ve bilimlerin oluşumu, felsefenin temel disiplinleri, epistemoloji, bilim felsefesinin temel konuları, bilim felsefesinin temel problemleri bağlamında bilginin imkanı ve sınırı problemi, bilginin kaynağı problemi, mantık, tümdengelim sorunu, tümevarım sorunu, analoji, metafor, nedensellik ve amaçlılık, gerçeklik, doğrulama, yanlışlama, belgeleme, dil ve doğrulama, yöntem ve doğrulama, tarihilik, rölativizm tartışmaları, kuram-olgu bağları, Yeni olguculuk-Viyana Çevresi (Carnap-Ayer), Popperın bilim felsefesi, Thomas Kuhnun bilim felsefesi, bilgi sorunlarının güncel durumu
Dersin İçeriği
Bilgi felsefesinin temel problemleri: Bilginin imkanı ve sınırı, bilgi kaynakları, doğrulama, bilimlerin güncel durumu, epistemoloji ile ilgili güncel paradigmalar ve tartışmalar
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Alan Musgrave. Sağduyu, Bilim ve Kuşkuculuk. Pdf halinde ders notları.
Notlar
Konuyla ilgili diğer klasik ve güncel kitaplar ve makaleler destek materyalini oluşturmaktadır.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilimsel düşüncenin ve bilimlerin oluşumunu ve gelişimini tanır. |
ÖÇ02 | Bilgi türlerini ve bilimleri sınıflayabilir. |
ÖÇ03 | Bilgi kaynaklarını; bilgilere ulaşmada duyum, algı ve aklın yerini tartışır. |
ÖÇ04 | Geçerli akıl yürütme yollarını ayırt eder. |
ÖÇ05 | Akıl ve mantığın bilgi edinmedeki yerini ve sınırlarını değerlendirir. |
ÖÇ06 | Analoji ile bilimsel bilgi arasındaki ilişkileri irdeler. |
ÖÇ07 | Bilimlerin güncel durumunu değerlendirir. |
ÖÇ08 | Epistemolojinin güncel tartışmalarını bilir ve tartışabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Güncel araştırma yöntemleri hakkında bilgi sahibi olabilmek, bilgiyi değerlendirebilmek. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analitik yöntemleri uygulayabilmek | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analiz sonuçlarını bilişim teknolojisi ile açıklayabilmek | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mikroskopik çalışmaları yapabilmek | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası ve farklı alanlardan kişiler ile çalışabilme yetkinliği kazanmak | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik buluntular ve kazı alanında yer alan Arkeo toprakların oluşumu ve çevre ile ilişkilerinin üzerine tartışmalara katılabilmek ve fikirlerini aktarabilmek | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışmaların süreç ve sonuçlarını farklı disiplinlerdeki araştırmacılar ile ulusal ve uluslar arası çalışma ortamlarında yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kazı alanlarından çıkan arkeolojik buluntuların ve toprakların arkeo-çevre özelliklerinin doğa ve fen bilimlerinin yardımı ile arkeometrik ölçümlerini yapabilmek |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Düşünce, felsefe ve bilimlerin oluşumu | Okuma, literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Felsefenin temel disiplinleri, epistemoloji, bilim felsefesinin temel konuları | Okuma, literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Bilim felsefesinin temel problemleri bağlamında bilginin imkanı ve sınırı problemi | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Bilginin kaynağı problemi, bilgi aktları | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Duyum, imge, çağrışım | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Algı, anlak | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Dil, düşünce ve önerme | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Akıl, mantık, tümdengelim, tümevarım | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Analoji, metafor | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Nedensellik ve amaçlılık, irade ve seçim | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Gerçeklik, doğrulama, yanlışlama, belgeleme, dil ve doğrulama, yöntem ve doğrulama | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
13 | Kuram-olgu bağları | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Tarihlselcilik, rölativizm tartışmaları, Yeni pozitivizm-Viyana Çevresi (Carnap-Ayer), Popperın bilim felsefesi, Thomas Kuhnun bilim felsefesi | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
15 | Bilgi sorunlarının güncel durumu | Genel değerlendirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Portfolyo |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Portfolyo |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |