Genel Bilgi
Kod | OKLZ111 |
Ad | Erken Çocuklukta Beslenme |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi RAZİYE GÜNAY BİLALOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi RAZİYE GÜNAY BİLALOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin genel amacı öğretmen adaylarının beslenme ile ilgili temel kavramlar, erken çocuklukta beslenmenin önemi, beslenme kaynaklı sağlık sorunları, besin hazırlama gibi konularda bilgi edinmelerini sağlamaktır. Ayrıca öğretmen adaylarının okul öncesi dönem çocuklarına sağlıklı beslenme alışkanlıkları kazandırmak ve besinleri farklı biçimlerde sunma için gerekli bilgi ve uygulama becerisine sahip olmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Beslenme ile ilgili temel kavramlar, besin ögeleri ve besin grupları, erken çocukluk döneminde beslenme, atipik çocuklarda beslenme, çocuklarda besin alerjileri, besin kaynaklı zehirlenmeler, beslenme hataları, besin hazırlama ve besin hazırlamada dikkat edilmesi gereken noktalar, okul öncesi dönem çocuklarına sağlıklı beslenme alışkanlığı kazandırma sürecinde aile katılımı çalışmaları.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Pekşen Akça, R. ve Arslan, R. (Eds.) (2022). Çocuk ve Beslenme. Eğiten Kitap Yayınevi. Karaağaoğlu N, Samur G. (2011). Anne ve Çocuk Beslenmesi. Pegem Akademi Şanlıer N. (Ed.) (2016). Okul Öncesi Dönemde Beslenme. Hedef Yayıncılık. Ünüsan, N. Anne-Çocuk Beslenmesi. İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Yayınları Acar, A. (2015) Sağlıklı Anne ve Çocuk Beslenmesi. Eğiten Kitap Yayınevi Osmanoğlu, N. (2011). Anne ve Çocuk Beslenmesi Yayıncılık
Notlar
Özmert, E. N. (2005). Erken çocukluk gelişiminin desteklenmesi-I: Beslenme. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, 48, 179-195. Bükülmez, A. (2020). Erken yaşamda beslenme: Neden önemli? Pediatr Pract Res, 8 (2), 57-61. Poyraz, S. S. ve Çiftçi, S. (2020). Bebeklikten çocukluğa besin neofobisi. İzmir Democracy University Health Sciences Journal, 3 (3), 136-147. Altıntaş, G. ve Yardımcı, H. (2023). Bebeklik ve çocukluk çağında görülen besin alerjilerinin tamamlayıcı beslenme boyutu. Black Sea Journal of Health Science. 6 (2), 328-335.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Beslenme ile ilgili temel kavramları açıklar. |
ÖÇ02 | Erken çocukluk döneminde beslenme ilkelerini açıklar. |
ÖÇ03 | Beslenme kaynaklı sağlık sorunlarının neler olduğunu ve önleme yollarını ifade eder. |
ÖÇ04 | Besin hazırlamada dikkat edilmesi gerekenleri listeler. |
ÖÇ05 | Okul öncesi dönem çocukları için sağlıklı öğünleri örnekleyen beslenme listeleri oluşturur. |
ÖÇ06 | Okul öncesi dönem çocuklarına sağlıklı beslenme alışkanlığı kazandırmak için ev ve okul temelli etkinliklere ailelerin katılımını nasıl sağlayacağını açıklar. |
ÖÇ07 | Aradığı bilgiye ulaşabilme, analiz etme, bir araya getirme ve sunma becerisi kazanır. |
ÖÇ08 | Çocuklarda ortaya çıkan çeşitli hastalıklarda beslenmenin nasıl olması gerektiğini ifade eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi dönem çocuklarına ilişkin gelişim, öğrenme ve eğitim kuramlarını açıklar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi eğitim mevzuatını, yönetmeliğini ve eğitim programını açıklar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve matematik konularına ilişkin temel kavramları açıklar | 2 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını, ilgi ve gereksinimlerini göz önünde bulundurarak etkinlikler hazırlar | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Aile katılım stratejilerini aktif olarak kullanır | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim ortamını çocukların gelişimsel gereksinimlerine, fiziksel koşullara ve etkili sınıf yönetimi ilkelerine uygun olarak düzenler | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü ölçme ve değerlendirme kullanır | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişimini her yönden desteklemek amacıyla uygun yöntem ve teknikleri uygular | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişim düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun materyal seçer, hazırlar ve kullanır. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Özel gereksinimli çocukların gelişimsel özellikleri ve öğretimsel gereksinimlerini karşılamak için eğitim ortamında gerekli düzenlemeler yapar ve kaynaştırma eğitimini uygular | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim amaçlarına ulaşmak için bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları tarihsel, felsefi ve sosyolojik bakış açısından değerlendirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir | 3 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkin dinleme, empati kurma, kendini ifade etme ve teknolojiyi kullanarak etkili iletişim becerisine sahiptir | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Müzik, sanat, oyun ve drama alanlarında uygulama bilgi ve becerisine sahiptir | |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki, toplumsal ve kültürel konularda eleştirel, yaratıcı ve çok boyutlu bakabilme becerisine sahiptir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki ve gündelik yaşamında kullanır. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Beslenme ile ilgili temel kavramlar | Konuyla ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Besin ögeleri | Konuyla ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması |
3 | Besin grupları | Konuyla ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Gebelikte ve doğum sonrasında beslenme | Konuyla ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | 0-1 yaş döneminde beslenme | Konuyla ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
6 | Okul öncesi dönemde beslenme | Konuyla ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Çocuklarda besin reaksiyonları | Konuyla ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Besin kaynaklı zehirlenmeler | Konuyla ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Besin neofobisi | Konuyla ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Rol Oynama |
11 | Çocuklarda seçici yeme | Konuyla ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Hasta çocuklarda beslenme | Konuyla ilgili ürün/materyal hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Bireysel Çalışma |
13 | Okul öncesi çocukları için menü planlama | Konuyla ilgili ürün/materyal hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Grup Çalışması |
14 | Okul öncesi çocukları için sağlıklı ve lezzetli tarifler hazırlama | Konuyla ilgili ürün/materyal hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
15 | Sağlıklı beslenme alışkanlığı kazandırmada aile-okul işbirliği | Konuyla ilgili tarama yapma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 1 | 15 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 2 | 30 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 5 | 3 | 15 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 20 | 20 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |