OKLZ111 Erken Çocuklukta Beslenme

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod OKLZ111
Ad Erken Çocuklukta Beslenme
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi RAZİYE GÜNAY BİLALOĞLU
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi RAZİYE GÜNAY BİLALOĞLU (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin genel amacı öğretmen adaylarının beslenme ile ilgili temel kavramlar, erken çocuklukta beslenmenin önemi, beslenme kaynaklı sağlık sorunları, besin hazırlama gibi konularda bilgi edinmelerini sağlamaktır. Ayrıca öğretmen adaylarının okul öncesi dönem çocuklarına sağlıklı beslenme alışkanlıkları kazandırmak ve besinleri farklı biçimlerde sunma için gerekli bilgi ve uygulama becerisine sahip olmalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Beslenme ile ilgili temel kavramlar, besin ögeleri ve besin grupları, erken çocukluk döneminde beslenme, atipik çocuklarda beslenme, çocuklarda besin alerjileri, besin kaynaklı zehirlenmeler, beslenme hataları, besin hazırlama ve besin hazırlamada dikkat edilmesi gereken noktalar, okul öncesi dönem çocuklarına sağlıklı beslenme alışkanlığı kazandırma sürecinde aile katılımı çalışmaları.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Pekşen Akça, R. ve Arslan, R. (Eds.) (2022). Çocuk ve Beslenme. Eğiten Kitap Yayınevi. Karaağaoğlu N, Samur G. (2011). Anne ve Çocuk Beslenmesi. Pegem Akademi Şanlıer N. (Ed.) (2016). Okul Öncesi Dönemde Beslenme. Hedef Yayıncılık. Ünüsan, N. Anne-Çocuk Beslenmesi. İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Yayınları Acar, A. (2015) Sağlıklı Anne ve Çocuk Beslenmesi. Eğiten Kitap Yayınevi Osmanoğlu, N. (2011). Anne ve Çocuk Beslenmesi Yayıncılık

Notlar

Özmert, E. N. (2005). Erken çocukluk gelişiminin desteklenmesi-I: Beslenme. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, 48, 179-195. Bükülmez, A. (2020). Erken yaşamda beslenme: Neden önemli? Pediatr Pract Res, 8 (2), 57-61. Poyraz, S. S. ve Çiftçi, S. (2020). Bebeklikten çocukluğa besin neofobisi. İzmir Democracy University Health Sciences Journal, 3 (3), 136-147. Altıntaş, G. ve Yardımcı, H. (2023). Bebeklik ve çocukluk çağında görülen besin alerjilerinin tamamlayıcı beslenme boyutu. Black Sea Journal of Health Science. 6 (2), 328-335.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Beslenme ile ilgili temel kavramları açıklar.
ÖÇ02 Erken çocukluk döneminde beslenme ilkelerini açıklar.
ÖÇ03 Beslenme kaynaklı sağlık sorunlarının neler olduğunu ve önleme yollarını ifade eder.
ÖÇ04 Besin hazırlamada dikkat edilmesi gerekenleri listeler.
ÖÇ05 Okul öncesi dönem çocukları için sağlıklı öğünleri örnekleyen beslenme listeleri oluşturur.
ÖÇ06 Okul öncesi dönem çocuklarına sağlıklı beslenme alışkanlığı kazandırmak için ev ve okul temelli etkinliklere ailelerin katılımını nasıl sağlayacağını açıklar.
ÖÇ07 Aradığı bilgiye ulaşabilme, analiz etme, bir araya getirme ve sunma becerisi kazanır.
ÖÇ08 Çocuklarda ortaya çıkan çeşitli hastalıklarda beslenmenin nasıl olması gerektiğini ifade eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okul öncesi dönem çocuklarına ilişkin gelişim, öğrenme ve eğitim kuramlarını açıklar
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okul öncesi eğitim mevzuatını, yönetmeliğini ve eğitim programını açıklar
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen ve matematik konularına ilişkin temel kavramları açıklar 2
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını, ilgi ve gereksinimlerini göz önünde bulundurarak etkinlikler hazırlar 3
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Aile katılım stratejilerini aktif olarak kullanır 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim ortamını çocukların gelişimsel gereksinimlerine, fiziksel koşullara ve etkili sınıf yönetimi ilkelerine uygun olarak düzenler
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çocukların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü ölçme ve değerlendirme kullanır
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çocukların gelişimini her yönden desteklemek amacıyla uygun yöntem ve teknikleri uygular
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çocukların gelişim düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun materyal seçer, hazırlar ve kullanır. 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Özel gereksinimli çocukların gelişimsel özellikleri ve öğretimsel gereksinimlerini karşılamak için eğitim ortamında gerekli düzenlemeler yapar ve kaynaştırma eğitimini uygular
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim amaçlarına ulaşmak için bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır 3
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları tarihsel, felsefi ve sosyolojik bakış açısından değerlendirir
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir 3
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Etkin dinleme, empati kurma, kendini ifade etme ve teknolojiyi kullanarak etkili iletişim becerisine sahiptir
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Müzik, sanat, oyun ve drama alanlarında uygulama bilgi ve becerisine sahiptir
PÖÇ19 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki, toplumsal ve kültürel konularda eleştirel, yaratıcı ve çok boyutlu bakabilme becerisine sahiptir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki ve gündelik yaşamında kullanır. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Beslenme ile ilgili temel kavramlar Konuyla ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Besin ögeleri Konuyla ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması
3 Besin grupları Konuyla ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
4 Gebelikte ve doğum sonrasında beslenme Konuyla ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 0-1 yaş döneminde beslenme Konuyla ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
6 Okul öncesi dönemde beslenme Konuyla ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
7 Çocuklarda besin reaksiyonları Konuyla ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Besin kaynaklı zehirlenmeler Konuyla ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Besin neofobisi Konuyla ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Rol Oynama
11 Çocuklarda seçici yeme Konuyla ilgili kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Hasta çocuklarda beslenme Konuyla ilgili ürün/materyal hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay, Bireysel Çalışma
13 Okul öncesi çocukları için menü planlama Konuyla ilgili ürün/materyal hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Grup Çalışması
14 Okul öncesi çocukları için sağlıklı ve lezzetli tarifler hazırlama Konuyla ilgili ürün/materyal hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
15 Sağlıklı beslenme alışkanlığı kazandırmada aile-okul işbirliği Konuyla ilgili tarama yapma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 15 1 15
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 15 2 30
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 5 3 15
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 20 20
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü (Saat) 100
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,00
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 10.12.2024 01:12