RTS224 Türk Sineması

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod RTS224
Ad Türk Sineması
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi BATU ANADOLU
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Dr. Öğr. Üyesi BATU ANADOLU (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Dersin amacı Türkiyede sinema endüstrisinin ortaya çıkışına ve dönüşümüne tarihsel perspektiften bakarak siyasi, kültürel ve ekonomik bir bakış açısı geliştirmektir. Sektörün tüm bileşenlerinin yanı sıra izleyiciye ve film izleme mekanlarına, deneyimlerine yönelik bir perspektife de yer verilecektir.

Dersin İçeriği

Bu derste Türk sinema tarihine kronolojik bir açıdan yaklaşılacak, buna karşın yönetmen ve filmler üzerine bir söylem geliştirmekle birlikte dönemlerin ruhu ve gelişmeleri de sinemasal bağlamla paralel olarak incelenecektir. Örnek filmler öğrencilerle birlikte izlenip tartışılarak günümüzle bağlantılar kurulacaktır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Giovanni Scognamillo-Türk Sinema Tarihi (Kabalcı) Nilgün Abisel-Türk Sineması Üzerine Yazılar (Phoenix) Şükran Kuyucak Esen- Türk Sinemasının Kilometre Taşları (Agora) Ali Özuyar-Sessiz Dönem Türk Sinema Tarihi (1895-1922) (YKY)

Notlar

Umut Tümay Arslan-Mazi Kabrinin Hortlakları: Türklük, Melankoli ve Sinema (Metis) Asuman Suner-Hayalet Ev / Yeni Türk Sinemasında Aidiyet, Kimlik ve Bellek (Metis)


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sinemanın Türkiyedeki gelişim sürecini endüstriyel ve sanatsal bağlamda takip eder.
ÖÇ02 Sinema alanındaki değişimler ile siyasi, ekonomik, sosyal, hukuki ve kültürel gelişmeleri ilişkilendirir.
ÖÇ03 Türk sineması içerisindeki yönetmenlerin tarzlarını, üslup ve estetik denemelerini tanımlar.
ÖÇ04 Türk sinemasının dönemselleştirilmesini eleştirel bir bakışla yorumlar.
ÖÇ05 Türk sinemasının ulusal kimlik oluşturulmasındaki rolünü yorumlar.
ÖÇ06 Türk sinema tarihini Dünya Sinema Tarihi ile karşılaştırır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim alanına dair bilgiye sahiptir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgiye sahiptir.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo yazma, program hazırlama konusunda beceri kazanır.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. 5
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırma yapar.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Görsel ve işitsel alana ilişkin her tür içeriği tasarımdan, kurgu yapım ve yayın aşamasına kadar sonuçlandırma becerisi kazanır.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgileri arasında bağlantı kurar. 5
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yayın ve yapım teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları takip ederek mesleki çalışmalarına uyarlar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütebilir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümleyebilir. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, kültürel mirasa sahip çıkar. 4
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş Anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Osmanlıya Sinemanın Gelişi, İlk Filmler ve Yaklaşımlar Şükran Esen. Türk Sinemasının Kilometre Taşları, 3-19. Özde Çeliktemel Thomen. Osmanlı İmparatorluğunda Sinema ve Propaganda, 1-17. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
3 Muhsin Ertuğrul ve Tiyatrocular Dönemi Şükran Esen. Türk Sinemasının Kilometre Taşları, 19-34. Barış Saydam. Ulusal Tarih Tezinden Ulusal Sinemaya Geçiş Cumhuriyetin İlk Döneminde 1923-1950 Türk Sineması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 1940lar: Geçiş Dönemi, İkinci Dünya Savaşı ve Mısır Etkisi Esin Berktaş. 1939-1950 Dönemi Türk Sinemasının Ekonomik, Politik, Toplumsal ve Kültürel Yapısı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
5 Sinemacılar Dönemi ve Önemli Yönetmenler Şükran Esen. Türk Sinemasının Kilometre Taşları, 48-130. Lütfi Akad. Işıkla Karanlık Arasında, İş Kültür. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
6 Yeşilçamda Endüstri, Temalar ve Türler Nilgün Abisel. Çok Tuhaf Çok Tanıdık: Vesikalı Yarım Üzerine. Nilgün Abisel. Türk Sineması Üzerine Yazılar, 295-364. Savaş Arslan. Cinema in Turkey, Oxford University Press. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
7 1960 Sonrası Sinemanın Dönüşümü (Toplumsal Gerçekçilik, Milli ve Ulusal Sinema) Bülent Vardar. Türkiyede Sinemanın Gelişimi Ye Ulusal Sinema Tartışmaları Mukadder Aydın. 1960lar Türkiyesinde Sinemadaki Akımlar, 25. Kare, 12-21. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
8 Ara Sınav Yazılı sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi
9 1970ler: Karşıtlıklar Dönemi Şükran Esen. Türk Sinemasının Kilometre Taşları, 130-172. Umut Tümay Arslan. Bu Kabuslar Neden Cemil. Metis. Agah Özgüç. Bütün Filmleriyle Yılmaz Güney. AFA Sinema. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
10 1980 Darbesi Sonrası Türk Sinemasında Yeni Yönelimler Şükran Esen. Türk Sinemasının Kilometre Taşları, 172-191. Alim Şerif Onaran. Türk Sineması II. Cilt. Kitle. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
11 1990lı yıllar: Televizyon ve Türk Sinemasının Yükselişi Zeynep Çetin Erus. Film endüstrisi ve dağıtım: 1990 sonrası Türk sinemasında dağıtım sektörü. Pösteki, Nigar (2012). 1990 Sonrası Türk Sineması. Es Yayınları. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
12 Yeni Dönem Bağımsız Türk Sineması Umut Tümay Arslan. Bir Kapıdan Gireceksin: Türkiye Sineması Üzerine Denemeler, Metis. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
13 2000li Yıllar Popüler Türk Sineması Okan Ormanlı. Dijitalleşme ve Türk Sineması, 32-38. Ferhat Zengin. Türk Sinemasında Dijital Dönüşüm, Kalkedon. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
14 Türk Sinemasında Yeniden Çevrim ve Uyarlamalar Batu Anadolu, Yeşilçamda Hollywood Uyarlamaları, filmloverss.com Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
15 Kurmacanın Dışında Türk Sineması Bilgin Adalı. Belgesel Sinema, Hil. Yüksel Balaban. Türk Canlandırma Sinemasının Tarihsel Serüveni, 170-181. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yazılı sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yazılı sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.05.2024 02:23