Genel Bilgi
Dersin Amacı / Hedefi
Masaüstü yayıncılık kavramını anlama ve baskı öncesi süreçleri yapabilme becerisi kazandırmak. Photoshop ve Indesign programlarını kullanarak afiş, sosyal medya postu, bülten, dergi ve gazete gibi çoklu ve tekli sayfaları tasarlayabilme ve bunları dijital mecralara uygun formatta ve ölçüde sunabilme becerisi kazandırmak.
Dersin İçeriği
Temel dijital yayıncılık yöntemlerinin öğretilmesi
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Uçar, Tevfik Fikret (2019). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım. İnkilap Yayın. İşleyen, Fadime Ş. (2016). Gazetelerin Çizgisi. Literatürk. Becer, Emre (2011). İletişim ve Grafik Tasarım. Dost. P. Lawler, Brian (2006). Masaüstü Yayıncılık ve Basım Kılavuzu. Alfa. Griffey, Julia (2022). İnteraktif Dijital Medyaya Giriş. Değişim.
Notlar
Online kaynaklar ve ders ile ilgili videolar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Görsel tasarım bakış açısı kazanmak |
ÖÇ02 | Photoshop programını kullanarak basılı ve dijital mecralar için içerik üretebilmek |
ÖÇ03 | Indesign programı kullanarak çoklu sayfa tasarımları oluşturabilmek ve baskı öncesi süreçleri yönetebilmek |
ÖÇ04 | Web, sosyal medya gibi dijital mecralara özgü içerikler üretebilmek |
ÖÇ05 | Tasarım sürecinde ihtiyaç duyulan içerik ve görselleri yapay zeka ile oluşturabilmek |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim alanına dair temel kavramları bilir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgileri hatırlar. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo ve program tasarlar. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanını eleştirel düşünme çerçevesinde yorumlar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırır. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili temel bilgileri açıklar. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına dair sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgilerini ilişkilendirir. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yayın ve yapım teknolojilerini kullanır. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları mesleki çalışmalarına uyarlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütür. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümler. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini, sosyal adalet bilincini ve kültürel mirası savunur. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tasarım nedir? Grafik tasarımın temel ilke ve öğeleri, Görsel iletişim ve tasarım ilişkisi | Dersle ilgili materyal hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Masaüstü yayımcılık nedir? Masaüstü yayımcılık süreçleri ve programları nelerdir? | Dersle ilgili materyallerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | Adobe Photoshop programına giriş, Photosop’un temelleri | Araştırma, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Adobe Photoshop programı ile fotoğraf işleme süreçleri, katmanlar ve tipografi | Araştırma, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
5 | Adobe Photoshop programı ile seçim araçları, dekube, klonlama ve silme işlemleri | Araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | Adobe Photoshop programı ile dijital ortamlar için içerik üretme | Araştırma, okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | Yapay zeka ve tasarım ilişkisi, tasarımda yapay zekadan yararlanmak | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | Ara Sınav | Uygulama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sayfa tasarımı nedir? Sayfa tasarımını temel prensipleri nelerdir? | Araştırma, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
10 | Adobe Indesign programına giriş | Araştırma, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
11 | Çoklu sayfalarla çalışmak, sayfaları yapılandırmak | Araştırma, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | Still atamaları ve master sayfalar ile çalışmak | Araştırma, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Baskı öncesi hazırlıklar, ve baskıya uygun çıktılar üretmek | Araştırma, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Dijital ortamlar için çalışmalar yapmak (Web ve sosyal medya) | Araştırma, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Dergi ve gazete gibi çoklu sayda tasarım çalışmaları | Araştırma, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Uygulama | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Uygulama | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 116 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,64 | ||
AKTS | 5 AKTS |