AIS432 Yaratıcı Belgesel

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AIS432
Ad Yaratıcı Belgesel
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör.Dr. Özge Deniz ÖZKER
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Öğr. Gör.Dr. Özge Deniz ÖZKER (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Yaratıcı belgesel dersi, öğrencilerin başarılı, anlamlı, yaratıcı belgeseller üretmek için onları, yeni fikirler, yöntemler, örnekler, içerikler ile buluşturmayı ve yaratıcılığı ön plana alarak görsel hikaye anlatıcılığını anlamalarını sağlamayı amaçlamaktadır. Teori ve pratik arasındaki bağı güçlendirerek belgesel film tarihindeki farklı gelenekler hakkında farkındalık yaratmak, ilham almalarını sağlamak, konuya farklı yaklaşım biçimleri geliştirmelerini sağlamak hedeflenmektedir. Öğrenci ders kapsamında yaratıcı belgesel projesini üretirken, yerel hikayelere yaklaşımında yenilik ve özgünlük cesaretlendirilecektir.

Dersin İçeriği

Bu derste, Yaratıcı Belgesel; belgesel fikri geliştirme stratejileri; sanat olarak belgesel hikaye anlatıcılığı; dijital belgesel film yapımı teknikleri; yeni belgesel formları; dağıtım ve finansman olmak üzere beş ana başlık altında ele alınacaktır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Creative Documentary: Theory and Practice. De Yong, Wilma. Routledge, 2011

Notlar

Sinemaya Giriş: Belgesel. Saunders, Dave. Kolektif Kitap, 2014 Belgesel Sinemaya Giriş. Bill Nichols. Çev: Duygu Eruçman.İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, 2017 Making Documentary Films and Videos: A Practical Guide to Planning, Filming, and Editing Documentaries - Berry Hampe Bir Belgeseli Gerçekleştirmek. Michael Rabiger, Çev: Çiğdem Asatekin, Feyyaz Şahin, Ayrıntı Yayınları, 2020


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğrenciler belgesel fikri geliştirme stratejilerini öğrenir ve uygular.
ÖÇ02 Yaratıcı Belgeselin yapım öncesi sürecini öğrenerek uygular.
ÖÇ03 Yaratıcı Belgeselin çekim ve kurgu aşamalarını tamamlayarak filmi izlemeye hazır hale getirir.
ÖÇ04 Bireysel ve grup halinde çalışabilme becerisi geliştirir.
ÖÇ05 Eserinin tanıtım materyallerini hazırlamak için alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımlarını kullanır.
ÖÇ06 Yaratıcı ve özgün eser yaratma becerisi geliştirir.
ÖÇ07 Yaratıcı Belgesel örneklerine dair bilgi sahibi olur.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim alanına dair bilgiye sahiptir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgiye sahiptir. 3
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo yazma, program hazırlama konusunda beceri kazanır. 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırma yapar. 5
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Görsel ve işitsel alana ilişkin her tür içeriği tasarımdan, kurgu yapım ve yayın aşamasına kadar sonuçlandırma becerisi kazanır. 5
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgileri arasında bağlantı kurar. 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yayın ve yapım teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları takip ederek mesleki çalışmalarına uyarlar. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütebilir. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. 5
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. 5
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümleyebilir. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. 3
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, kültürel mirasa sahip çıkar. 4
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tanışma ve Dersin İçeriği Hakkında Bilgilendirme Okuma: De Yong, Wilma. Creative Documentary: Theory and Practice. Routledge, 2011 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Yaratıcı Belgesele İlişkin Temel Kavramlar Okuma: Saunders, Dave. Sinemaya Giriş: Belgesel. Kolektif Kitap, 2014 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Belgesel Fikri Geliştirme Stratejileri Okuma: Belgesel Sinemaya Giriş. Bill Nichols. Çev: Duygu Eruçman.İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, 2017 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
4 Sanat Olarak Belgesel Hikaye Anlatıcılığı Okuma: De Yong, Wilma. Creative Documentary: Theory and Practice. Routledge, 2011 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap
5 Dijital Belgesel Film Yapımı Teknikleri Okuma: Making Documentary Films and Videos: A Practical Guide to Planning, Filming, and Editing Documentaries - Berry Hampe Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
6 Yeni Belgesel Formları; Yaratıcı Belgesel Önerilerinin Değerlendirilmesi Okuma: Belgesel Sinemaya Giriş. Bill Nichols. Çev: Duygu Eruçman.İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, 2017 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması
7 Dagıtım & Finansman & Fonlama; Yaratıcı Belgesel Önerilerinin Değerlendirilmesi Okuma: Bir Belgeseli Gerçekleştirmek. Michael Rabiger, Çev: Çiğdem Asatekin, Feyyaz Şahin, Ayrıntı Yayınları, 2020 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Grup Çalışması
8 Ara Sınav - Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
9 Çekim Süreci -1- Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması
10 Çekim Süreci -2- Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması
11 Kaba Kurgu (Rough Cut) -1- Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme
12 Kaba Kurgu (Rough Cut) -2- Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme
13 Ses Kurgusu & Yaratıcı Belgesel Projelerinin Tanıtım Materyallerinin Hazırlanması Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme
14 Final Kurgusu(Final Cut) & Yaratıcı Belgesel Projelerinin Tanıtım Materyallerinin Hazırlanması Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme
15 Final Projelerinin Sunumu ve Değerlendirilmesi Uygulama Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları - Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım, Jüri Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları - Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım, Jüri Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.05.2024 02:53