Genel Bilgi
Kod | AA027 |
Ad | Jeolojik Materyalleri Tarihlendirme Yöntemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUSTAFA TOPAKSU |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı bu alanda çalışan yüksek lisans öğrencilerine jeolojik materyallerin tarihlendirme yöntemlerini kavratmaktır.
Dersin İçeriği
Meteoritler, mineraloji, Termolüminesans, Optiksel Uyarımlı Lüminesans, ay malzemesi, yerküre jeolojisi, doğal ve yapay ışıma eğrilerinin kullanılması, tarihlendirme, jeo ve paleotermometri bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Genç Kayaçların ve İnsan Yapımı materyallerin Yaş Tayini, Günther A. Wagner
Notlar
İlgili Makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tarihlendirme yöntemlerinin temel prensiplerini kavrar. |
ÖÇ02 | Jeolojik malzemelerin termolüminesans yöntemi ile tarihlendirilmesini kavrar. |
ÖÇ03 | Jeolojik malzemelerin optiksel uyarımlı lüminesans yöntemi ile tarihlendirilmesini kavrar. |
ÖÇ04 | Doğal ve yapay ışıma eğrilerinin kullanılmasını kavrar. |
ÖÇ05 | Jeotermometri ve paleotermometrinin prensiplerini kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilim dallarını ve kullanılmakta olan kuramsal ve gözlemsel yöntemleri bilmek ve uygulamak. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik, Matematik, Uzay Bilimleri ve Teknolojileri konularında, edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirmek, ihtiyaçları belirlemek, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışmak, gelişmeleri izlemek ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanmak. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Astronomi ve Uzay Bilimleri ile ilgili alanlarda tez çalışmaları projeler yapmak, konulara ilişkin düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm yollarını, nicel ve nitel verilerle desteklemek. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı iletişim kurmak; en az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojileri alanındaki gelişmeleri ve meslektaşları ile iletişim becerileri geliştirmek. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Astronomi ve Uzay Bilimleri alanında kazanılan becerilere yönelik bilimsel ve teknolojik materyalleri tasarlamak ve geliştirmek. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleme ve bunları uygulama. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yazılı, kalıcı, güvenilir ve doğru kaynaklardan bilgiye erişebilme ve bilgi kaynaklarını kullanabilme. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve disiplinler arası grup çalışmaları yapabilme, etkin çalışabilme ve zamanı etkin kullanabilme | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorumluluk alma, bağımsız davranma ve yaratıcılık becerisi kazanma. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki sorumluluk ve etik bilinci geliştirmek. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel fiziksel etkileşimlerle ışınım süreçleri arasında bağlantı kurarak kaydedilen fotonlardan kaynağın özelliklerine ve evrimine ilişkin bilgi türetebilme. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bütün olarak evrenin ve içerdiği cisimlerin yapısı, oluşumu ve evrimini bilimsel yöntemlerle çok yönlü değerlendirebilme. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Verinin toplanması, analiz edilmesi ve yorumlanması ile ilgili süreçleri kavrayıp uygulayabilme. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Jeolojik tarihlendirmenin genel prensipleri. | İlgili bölüm kitaptan çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Termolüminesnsın temel prensipleri. | İlgili bölüm kitaptan çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Termoluminesansın jeolojik tarihlendirme için uygulanması. | İlgili bölüm kitaptan çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
4 | Optiksel uyarımlı lüminesansın temel prensipleri. | İlgili bölüm kitaptan çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Optiksel uyarımlı lüminesansın jeolojik tarihlendirme için kullanılması. | İlgili bölüm kitaptan çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
6 | Meteoritlerin mineralojisi ve tarihlendirilmesi. | İlgili bölüm kitaptan çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Jeolojik malzemelerin analizi için doğal ışıma eğrilerinin kullanılması. | İlgili bölüm kitaptan çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Genel tekrar. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Jeolojik malzemelerin analiz için kimyasal olarak ayrıştırılması. | İlgili bölüm kitaptan çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
10 | Ay malzemelerinin mineralojisi ve tarihlendirilmesi. | İlgili bölüm kitaptan çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Yerküre jeolojisi. | İlgili bölüm kitaptan çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Jeothermometri. | İlgili bölüm kitaptan çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Paleotermometri. | İlgili bölüm kitaptan çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Maden arama. | İlgili bölüm kitaptan çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Yerküre jeolojisinin çeşitli uygulamaları. | İlgili bölüm kitaptan çalışılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |