Genel Bilgi
Kod | AA010 |
Ad | Astronomide Veri Analizi II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AYSUN AKYÜZ |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste, Astronomi, Uzaktan Algılama ve Coğrafi Bilgi Sistemlerinde kullanılan görüntülerin işleme teknikleri IDL programı yardımıyla ilgili bilgi ve becerilerinin kazandırılması amaçlanmaktadır
Dersin İçeriği
Astronomide veri analizleri anlatılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Ders Notu
Notlar
Ders Notu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Algoritma ile programlama yaparak uygular. |
ÖÇ02 | Girdi/Çıktı işlemleri arasında bağlantı kurar |
ÖÇ03 | Görüntü filtreleme tekniklerini uygular |
ÖÇ04 | Görütülere fourier analizin uygular |
ÖÇ05 | Astronomik görüntüleri ayırt eder, temel görüntü işleme yöntemlerini uygular. |
ÖÇ06 | Eğitimli/Eğitimsiz sınıflandırma tekniklerini uygular. |
ÖÇ07 | Uzaktan algılama uydularını tanır, |
ÖÇ08 | Astronomik uyduları tanır, arşivlerini kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilim dallarını ve kullanılmakta olan kuramsal ve gözlemsel yöntemleri bilmek ve uygulamak. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik, Matematik, Uzay Bilimleri ve Teknolojileri konularında, edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirmek, ihtiyaçları belirlemek, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışmak, gelişmeleri izlemek ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanmak. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Astronomi ve Uzay Bilimleri ile ilgili alanlarda tez çalışmaları projeler yapmak, konulara ilişkin düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm yollarını, nicel ve nitel verilerle desteklemek. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı iletişim kurmak; en az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojileri alanındaki gelişmeleri ve meslektaşları ile iletişim becerileri geliştirmek. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Astronomi ve Uzay Bilimleri alanında kazanılan becerilere yönelik bilimsel ve teknolojik materyalleri tasarlamak ve geliştirmek. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleme ve bunları uygulama. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yazılı, kalıcı, güvenilir ve doğru kaynaklardan bilgiye erişebilme ve bilgi kaynaklarını kullanabilme. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve disiplinler arası grup çalışmaları yapabilme, etkin çalışabilme ve zamanı etkin kullanabilme | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorumluluk alma, bağımsız davranma ve yaratıcılık becerisi kazanma. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki sorumluluk ve etik bilinci geliştirmek. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel fiziksel etkileşimlerle ışınım süreçleri arasında bağlantı kurarak kaydedilen fotonlardan kaynağın özelliklerine ve evrimine ilişkin bilgi türetebilme. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bütün olarak evrenin ve içerdiği cisimlerin yapısı, oluşumu ve evrimini bilimsel yöntemlerle çok yönlü değerlendirebilme. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Verinin toplanması, analiz edilmesi ve yorumlanması ile ilgili süreçleri kavrayıp uygulayabilme. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Görünütü nedir, Raster, vekör veri tanımları, veri formatları (FITS,HDF5,GEOTİFvb) | ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Komut Satırı işlemleri, temel programlama mantığı, algoritma, basit programlar | ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Görüntülerin görünür hale getirilmesi, pixel analizleri, sonuçların gösterilmesi, çıktılarının alınması I | ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Görüntülerin görünür hale getirilmesi, analizleri II | ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Filtrelemeler(en yakın komşulukfiltresi, binleme filtresivb.), interpolasyonların görüntülere uygulanması. | ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | pixel(px) analizleri, sonuçların gösterilmesi, çıktılarının alınması. | ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | fotometrik Gözlemlerin Standart Sisteme Dönüştürülmesinin Uygulamalı Anlatımı. UBV Filtre Sisteminde Gözlemlerin İndirgenmesi, Aletsel Dönüşüm Katsayıları (Fotometrik ÖlçekFaktörleri), İndirgeme Uygulamaları. Standart Sisteme Dönüşüm | ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Pixellerden nesnelerin belirlenmesine yöneliktekniklerin uygulanması | ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Meteorolojik ve yer tabanlı uyduların HDF5 formatındaki verilerin analizleri. | ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | FITS veri formatını işlemeyi öğrenir I | ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Fits veri formatını işlemeyi öğrenir II | ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Astronomik uyduları olan Hubble, SPITZER, JWST nin FITSformatındakiverilerin analizleri I | ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Astronomik uyduları olan Hubble, SPITZER, JWST nin FITSformatındaki verilerin analizleri II | ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Astronomik uyduları olan HST nin FITSformatındaki verilerin analizleri III | ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |