Genel Bilgi
Kod | EFR516 |
Ad | İlaç Arasındaki Etkileşimleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. HACER SİNEM BÜYÜKNACAR |
Dersin Amacı / Hedefi
İlaçların, diğer ilaçlar, besinler ve diğer maddelerle olan etkileşimlerini, etkileşme mekanizmalarını ve olası klinik sonuçlarını açıklar.
Dersin İçeriği
İlaçlar arasındaki farmasötik, farmakokinetik ve farmakodinamik etkileşmeler, klinikte en sık etkileşme gösteren ilaç grupları.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1-Kayaalp S. Oğuz Akılcı Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji 1ve2 cilt. Pelikan Yayınları 2019. 2-Katzung Bertram G. Basic and Clinical Pharmacology McGraw-Hill Medical Books 2018. 3-Brunton Knollmann Dandan Laurence, Bjorn, Randa Hilal Goodman and Gilman's The Pharmacological Basis of Therapeutics-13 th Edition McGraw-Hill Medical Books 2018. 4- Ritter, Flower, Henderson, Rang James, Rod, Graeme, Humphrey Rang Dale's Pharmacology 8th Edition Churchill Livingstone,2016
Notlar
Pubmed
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İlaç etkileşmesi ile ilgili temel kavramları tanımlar, etkileşme çeşitlerini ve mekanizmalarını açıklar. |
ÖÇ02 | İlaçların diğer ilaçlarla etkileşimlerini sayar ve etkileşme mekanizmasını açıklar. |
ÖÇ03 | İlaç besin etkileşimlerinin önemini ve mekanizmasını açıklar ve örneklendirir. |
ÖÇ04 | İlaçların diğer maddelerle etkileşmelerini sayar ve etkileşme mekanizmalarını açıklar. |
ÖÇ05 | İlaç etkileşimlerinin klinik önemini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların etki mekanizmalarını, farmakokinetik ve farmakodinamik etkilerini açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Farmakoloji alanında etik ve yasal ilkelere uygun davranır. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farmakoloji alanında bir araştırmayı projelendirebilir, yürütebilir ve verileri analiz edip yorumlayabilir. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Akılcı ilaç kullanımda etkin rol oynar, ilacın doğru kullanımına yönelik hastaya danışmanlık hizmeti verir. | 4 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farmakoloji alanındaki güncel gelişmeleri veya çalışmalarını, yazılı, sözlü olarak aktarabilir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmakoloji alanında bilimsel literatur ve güncel gelişmeleri takip eder. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların etkileri, etki mekanizmaları ve ilaç etkileşimleri arasında ilişki kurar. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çeşitli hastalıkların fizyopatolojisini açıklar ve bu hastalıkların tedavisinde kullanılan ilaçları değerlendirir. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İyi laboratuvar uygulamalarını bilir ve kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farmakoloji alanında edindiği teorik ve uygulamalı bilgilerini kullanır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnvitro/invivo hayvan çalışmalarında yer alabilme becerisine sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders tanıtım ve uygulama, değerlendirme bilgilerinin öğrenciye açıklanması. | İlgili konuların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | İlaç etkileşimlerinin mekanizması | İlgili konuların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap |
3 | Farmasötik Etkileşme | İlgili konuların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Farmakodinamik Etkileşmeler | İlgili konuların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
5 | Farmakokinetik Etkileşmeler | İlgili konuların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Besin ve Diğer Maddelerle olan etkileşmeler | İlgili konuların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
7 | Kemoterapotiklerle etkileşmeler | İlgili konuların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Konuların tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | Oral Antikoagülanlarla etkileşmeler | İlgili konuların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Antihipetansif İlaçlar, antiaritmik ve kalp glikozidleri ile etkileşmeler | İlgili konuların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Oral antidiyabetiklerle olan etkileşmeler | İlgili konuların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Anksiyolitik ve hipnotik ilaçlarla etkileşmeler | İlgili konuların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap |
13 | Oral kontraseptiflerle etkileşmeler | İlgili konuların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Nöroleptik ve Antidepresanlarla etkileşmeler | İlgili konuların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Öğrenci sunumları | İlgili konuların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |