Genel Bilgi
Kod | EFR515 |
Ad | Eczacılıkta Farmakovijilans |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. HACER SİNEM BÜYÜKNACAR |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrenciler, bu dersin sonunda, Farmakovijilans ve ters ilaç reaksiyonları ile ilgili kavramları, ters reaksiyon tiplerini, farmakovijilansın önemini, farmakovijilans etkinliklerini, Türkiye farmakovijilans sistemi, farmakovijilans etkinliklerde ters ilaçları izleme yöntemlerini açıklar.
Dersin İçeriği
Farmakovijilans ve ters ilaç reaksiyonları ile ilgili kavramlar, ters reaksiyon tipleri, farmakovijilans çalışmalarının halk sağlığı yönünden önemi, farmakovjilans sistemleri, Türkiye’deki farmakovijilans sistemi, farmakovijilans etkinliklerde ters ilaç reaksiyonunu izleme yöntemleri, kayıt altına alınması, değerlendirilmesi, arşivlenmesi.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
1-Kayaalp S. Oğuz. Klinik Farmakolojinin Esasları ve Temel Düzenlemeler,Pelikan yayınları,2013. 2-Kayaalp S. Oğuz .Akılcı Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji 1ve2 cilt Pelikan Yayınları,2019 3-Katzung Bertram G. Basic- Clinical Pharmacology McGraw-Hill Medical Books,2018.
Notlar
pubmed
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Farmakovijilans ve ters ilaç reaksiyonuyla ilgili kavramları tanımlar. |
ÖÇ02 | Farmakovijilans çerçevesinde yürütülen etkinlikleri tanımlar. |
ÖÇ03 | Farmakovijilans çalışmalarının halk sağlığı yönünden önemini açıklar. |
ÖÇ04 | Farmakovjilans sistemlerini açıklar. |
ÖÇ05 | Türkiye’deki farmakovijilans sistemini açıklar. |
ÖÇ06 | Advers ilaç reaksiyonunu izleme yöntemlerini sayar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların etki mekanizmalarını, farmakokinetik ve farmakodinamik etkilerini açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Farmakoloji alanında etik ve yasal ilkelere uygun davranır. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farmakoloji alanında bir araştırmayı projelendirebilir, yürütebilir ve verileri analiz edip yorumlayabilir. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Akılcı ilaç kullanımda etkin rol oynar, ilacın doğru kullanımına yönelik hastaya danışmanlık hizmeti verir. | 2 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farmakoloji alanındaki güncel gelişmeleri veya çalışmalarını, yazılı, sözlü olarak aktarabilir. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmakoloji alanında bilimsel literatur ve güncel gelişmeleri takip eder. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların etkileri, etki mekanizmaları ve ilaç etkileşimleri arasında ilişki kurar. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çeşitli hastalıkların fizyopatolojisini açıklar ve bu hastalıkların tedavisinde kullanılan ilaçları değerlendirir. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İyi laboratuvar uygulamalarını bilir ve kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farmakoloji alanında edindiği teorik ve uygulamalı bilgilerini kullanır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnvitro/invivo hayvan çalışmalarında yer alabilme becerisine sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders tanıtım ve uygulama, değerlendirme bilgilerinin öğrenciye açıklanması. | İlgili kitapların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Farmakovijilans Ve Ters İlaç Reaksiyonu | İlgili kitapların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Farmakovijilansın Halk Sağlığı Yönünden Önemi | İlgili kitapların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Farmakovijilans Sistemleri | İlgili kitapların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Güncel Farmakovijilans Araştırmaları | İlgili kitapların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Türkiye’deki Farmakovijilans Sistemi | İlgili kitapların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Ters İlaç Reaksiyonunun İzlenmesi: Spontan Raporlama Sistemleri | İlgili kitapların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ders konularının tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | Ters İlaç Reaksiyonunun İzlemesi: Firmaların yapmakla yükümlü oldukları bildirimler | İlgili kitapların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap |
10 | Ters İlaç Reaksiyonunun İzlemesi: Kohort çalışmaları ile ters ilaç reaksiyonu izleme | İlgili kitapların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
11 | Ters İlaç Reaksiyonunun İzlemesi: Olgu-kontrol çalışmaları ile ters ilaç reaksiyonu izleme | İlgili kitapların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
12 | Periyodik Yarar/Risk Değerlendirme | İlgili kitapların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Risk Yönetimi | İlgili kitapların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
14 | Sinyal Yönetimi | İlgili kitapların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Öğrenci sunumları | İlgili kitapların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 82 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,28 | ||
AKTS | 3 AKTS |