Genel Bilgi
Kod | EFR512 |
Ad | Eczacılıkta Akılcı İlaç Kullanımı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. HACER SİNEM BÜYÜKNACAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. HACER SİNEM BÜYÜKNACAR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Akılcı ilaç kullanımı ile ilgili temel kavramları, kardiyovasküler ve solunum sistemi hastalıkları ile diyabet tedavisinde kullanılan ilaçların akılcı kullanımını açıklar.
Dersin İçeriği
Akılcı ilaç kullanımının temel prensipleri, Kardiyovasküler sistem ve solunum sistemi hastalıkları ve diyabet tedavisinde kullanılan ilaçların kullanımı, yan tesirleri, kontrendikasyonları, ilaç-besin etkileşimleri
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
1-Kayaalp S. Oğuz Akılcı Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji 1ve2 cilt,Pelikan Yayınları,2019. 2-Kayaalp S. Oğuz, Tik-6 Türkiye İlaçla Tedavi Kılavuzu, Pelikan Yayınları
Notlar
pubmed
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Akılcı ilaç kullanımını tanımlar. |
ÖÇ02 | Akılcı ilaç kullanımındaki temel prensipleri açıklar. |
ÖÇ03 | Kardiyovasküler sistem ilaçlarının akılcı kullanımını açıklar. |
ÖÇ04 | Solunum sistemi ilaçlarının akılcı kullanımını açıklar. |
ÖÇ05 | Astım ve KOAH tedavisinde kullanılan ilaçları sınıflandırır ve tedavide kullanım amaçlarını sayar. |
ÖÇ06 | Astım ve KOAH reçetesindeki ilaçların özelliklerini, kullanımlarını, yan tesirleri, kullanılmasının sakıncalı olduğu durumları ve etkileşimlerini açıklar. |
ÖÇ07 | Hipertansiyon tedavisinde kullanılan ilaçları sınıflandırır ve tedavide kullanım amaçlarını sayar. |
ÖÇ08 | Diyabet ilaçlarının akılcı kullanımını açıklar. |
ÖÇ09 | Diyabet reçetesindeki ilaçların özelliklerini, kullanımlarını, yan tesirleri, kullanılmasının sakıncalı olduğu durumları ve etkileşimlerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların etki mekanizmalarını, farmakokinetik ve farmakodinamik etkilerini açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Farmakoloji alanında etik ve yasal ilkelere uygun davranır. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farmakoloji alanında bir araştırmayı projelendirebilir, yürütebilir ve verileri analiz edip yorumlayabilir. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Akılcı ilaç kullanımda etkin rol oynar, ilacın doğru kullanımına yönelik hastaya danışmanlık hizmeti verir. | 5 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farmakoloji alanındaki güncel gelişmeleri veya çalışmalarını, yazılı, sözlü olarak aktarabilir. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmakoloji alanında bilimsel literatur ve güncel gelişmeleri takip eder. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların etkileri, etki mekanizmaları ve ilaç etkileşimleri arasında ilişki kurar. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çeşitli hastalıkların fizyopatolojisini açıklar ve bu hastalıkların tedavisinde kullanılan ilaçları değerlendirir. | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İyi laboratuvar uygulamalarını bilir ve kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farmakoloji alanında edindiği teorik ve uygulamalı bilgilerini kullanır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnvitro/invivo hayvan çalışmalarında yer alabilme becerisine sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders tanıtım ve uygulama, değerlendirme bilgilerinin öğrenciye açıklanması. Dersin müfredat içindeki önemi ve diğer dersler ile etkileşiminin vurgulanması. | İlgili Kitap ve literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Akılcı İlaç Kullanımı ve Temel Prensipler | İlgili Kitap ve literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Hipertansiyonda Akılcı İlaç Kullanımı | İlgili Kitap ve literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Öğrenci Sunumları: Antihipertansif İlaçlar | İlgili Kitap ve literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Hipertansiyon Reçete Analizi ve Eczacı-Hasta Simülasyonu | İlgili Kitap ve literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Konjestif Kalp Yetmezliğinde Akılcı İlaç Kullanımı | İlgili Kitap ve literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Öğrenci Sunumları: Konjestif Kalp Yetmezliğinde Kullanılan İlaçlar | İlgili Kitap ve literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Konuların çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
9 | Konjestif Kalp Yetmezliği Reçete Analizi ve Eczacı Hasta Simülasyonu | İlgili Kitap ve literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Astım-KOAH Tedavisinde Akılcı İlaç Kullanımı | İlgili Kitap ve literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Öğrenci Sunumları: Astım-KOAH tedavisinde kullanılan ilaçlar | İlgili Kitap ve literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Astım-KOAH Reçete Analizi ve Eczacı Hasta Simülasyonu | İlgili Kitap ve literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Diyabet Tedavisinde Akılcı İlaç Kullanımı | İlgili Kitap ve literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Öğrenci Sunumları: Diyabet tedavisinde kullanılan ilaçlar | İlgili Kitap ve literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Diyabet Reçete Analizi ve Eczacı Hasta Simülasyonu | İlgili Kitap ve literatürlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |