Genel Bilgi
Kod | EFR511 |
Ad | Otakoidler ve Farmakolojik Özellikleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FATMA AYDINOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. FATMA AYDINOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Otakoidlerin sınıflandırmaları, etkileri, etkilerine aracılık eden reseptörler, etki mekanizmaları, fizyolojik ve fizyopatolojik olaylardaki rollerini, otakoidler ve antagonistlerinin indikasyonları, kontrindikasyonları, yan tesirlerini açıklamaları amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Otakoidlerin sınıflandırılması, fizyolojik etkileri, reseptörleri, etki mekanizmaları, hastalıkların fizyopatolojisindeki rolleri, otakoidlerin ve antagonistlerinin farmakolojik etkileri, etki mekanizmaları, indikasyonları, yan tesirleri, kullanımlarının kontrindike olduğu durumlar
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Akılcı Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji 1ve2 cilt, Pelikan Yayınları, 2019
Notlar
Farmabul. Çukurova Nobel Tıp Kitabevi, Adana,2014
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Otakoidleri tanımlar ve sınıflandırırlar. |
ÖÇ02 | Histaminin reseptörlerini sınıflandırır, lokalizasyonlarını ve aracılık ettikleri olayları açıklarlar. |
ÖÇ03 | Histamin preparatları ve klinik kullanımlarını tanımlar. |
ÖÇ04 | H1 reseptör blokörlerinin farmakolojik etkileri, indikasyonları, yan tesirleri ve kontrindikasyonlarını açıklar. |
ÖÇ05 | H2 reseptör blokörlerinin farmakolojik etkileri, indikasyonları, yan tesirleri ve kontrindikasyonlarını açıklar. |
ÖÇ06 | Serotoninin fizyolojik ve farmakolojik etkilerini ve rolü olduğu fizyopatolojik olayları açıklar. |
ÖÇ07 | Serotonin ve antagonistlerinin indikasyonları, yan tesirleri, kontrindikasyonlarını açıklarlar. |
ÖÇ08 | Anjiyotensinlerin sentez inhibitörlerinin ve reseptör blokörlerinin farmakolojik etkileri, indikasyonları, yan tesirleri ve kontrindikasyonlarını sayar. |
ÖÇ09 | Endotelin, endotelin reseptörleri, endotelinlerin fizyolojik ve patolojik olaylardaki önemleri ve endotelinlerin tedavi yaklaşımdaki rollerini açıklarlar. |
ÖÇ10 | Nitrik oksid sentezini, fizyolojik ve fizyolojik etkilerini, etki mekanizmalarını, fizyopatolojik olaylara katkısını ve tedavi yaklaşımındaki rolünü sayar. |
ÖÇ11 | Hidrojen sülfür’ün sentezini, fizyolojik ve farmakolojik etkilerini, etki mekanizmalarını, fizyopatolojik olaylara katkısını ve tedavi yaklaşımındaki rolünü açıklarlar. |
ÖÇ12 | Eikazonoid sentezini ve reseptörlerini bloke eden ilaçların indikasyonları, yan tesirleri ve kontrindike olduğu durumları açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların etki mekanizmalarını, farmakokinetik ve farmakodinamik etkilerini açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Farmakoloji alanında etik ve yasal ilkelere uygun davranır. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farmakoloji alanında bir araştırmayı projelendirebilir, yürütebilir ve verileri analiz edip yorumlayabilir. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Akılcı ilaç kullanımda etkin rol oynar, ilacın doğru kullanımına yönelik hastaya danışmanlık hizmeti verir. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farmakoloji alanındaki güncel gelişmeleri veya çalışmalarını, yazılı, sözlü olarak aktarabilir. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmakoloji alanında bilimsel literatur ve güncel gelişmeleri takip eder. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların etkileri, etki mekanizmaları ve ilaç etkileşimleri arasında ilişki kurar. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çeşitli hastalıkların fizyopatolojisini açıklar ve bu hastalıkların tedavisinde kullanılan ilaçları değerlendirir. | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İyi laboratuvar uygulamalarını bilir ve kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farmakoloji alanında edindiği teorik ve uygulamalı bilgilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnvitro/invivo hayvan çalışmalarında yer alabilme becerisine sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Otakoid Kavramı Nedir? Otakoidlerin Yapılarına Göre Sınıflandırılması | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Anlatım |
3 | Histamin Nedir? Histaminin Yapısı, Kaynağı, Sentezi, Metabolizması Nasıldır? Endojen Histaminin Farmakolojik Etkileri, Fizyolojik Ve Patolojik Olaylardaki Rolleri, Reseptörleri Ve Preparatları Nelerdir? Antihistaminiklerin Sınıflandırılması, Etkileri, Kullanıldıkları İndikasyonlar, Yan Tesirleri, Kontrindike Oldukları Durumlar Nelerdir. | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Serotonin Nedir? Serotonin’in Sentezi, Depolanması, Metabolizması Nasıl Olur? Serotoninin Sentezlendiği Dokular, Serotonin Reseptörleri, Serotoninin Farmakolojik Etkileri, Fizyolojik Ve Patolojik Olaylarda Rolü Olduğu Önemi, Antagonistlerinin İndikasyonları, Yan Tesirleri, Kontrindikasyonlarını Nelerdir. | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Peptid Yapılı Otakoidler Nelerdir? Anjiyotensin Nedir? Anjiyotensin’in Sentezi, Reseptörleri, Farmakolojik Etkileri, Fizyolojik Ve Patolojik Olaylardaki Önemi Ve Anjiyotensin Antagonistlerinin İndikasyonları, Yan Tesirleri, Kontrendikasyonları Ve Etkileşimleri Nelerdir. | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Kininler Ve Kalikrein-Kinin Sistemi Nedir? Kininlerin Reseptörleri, Kininlerin Etkileri, Fizyolojik Ve Patolojik Olaylardaki Rolleri, Tedavi Yaklaşımlarındaki Rolleri Nelerdir. | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Natriüretik Peptidler Nelerdir? Natriüretilk Peptidlerin Reseptörleri, Etkileri, Fizyolojik Ve Patolojik Olaylardaki Önemi Ve Tedavi Yaklaşımlarındaki Rolleri Nelerdir? | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınavlar | Ders kitapları ve literatürlerden sunum hazırlanmalı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Ürotensin II, Reseptörleri, Etkileri, Patolojik Olaylardaki Önemi Ve Tedavi Yaklaşımlarındaki Rolleri Nelerdir. | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Nitrik Oksid Nedir? Nitrik Oksidin Sentezi, Metabolizması, Etkileri, Etki Mekanizmaları Ve Tedavi Yaklaşımlarındaki Rolü Nelerdir. | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Hidrojen Sülfür Nedir? Hidrojen Sülfürün Sentezi, Metabolizması, Etkileri, Etki Mekanizmaları Ve Tedavi Yaklaşımlarındaki Rolü Nelerdir. | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Tartışma, Anlatım |
12 | Karbon Monoksid Nedir? Karbon Monoksidin Sentezi, Metabolizması, Etkileri, Etki Mekanizmaları Ve Tedavi Yaklaşımlarındaki Rolü Nelerdir? Endotel Kaynaklı Hiperpolarizan Faktör Ve Epitel Kaynaklı Gevşetici Faktör Nedir. | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Tartışma, Anlatım |
13 | Siklooksijenaz Ürünlerinin Sentezi, Salıverilmesi, Metabolizması, Farmakolojik Ve Fizyolojik Etkileri, İlaç Olarak Kullanılan Protaglandinler Nelerdir? Lökotrienler Ve Diğer Lipooksijenaz Ürünleri. | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
14 | Eikozanoid Sentez İnhibitörleri Ve Reseptör Bloke Eden İlaçlar. Diğer Otakoidler | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
15 | Genel Değerlendirme | Sunumlara çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kitapları ve sunumlara çalışılmalı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kitapları ve sunumlara çalışılmalı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |