Genel Bilgi
Kod | EFR509 |
Ad | Santral Sinir Sistemi ve Nörofarmakoloji Z |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FATMA AYDINOĞLU |
Dersin Amacı / Hedefi
Santral sinir sistemindeki nöromediyatörler, impuls aşırımı, impuls aşırımının modülasyonunda rol oynayan olaylar hakkındaki temel bilgileri tanımlar ve kavrar. Santral sinir sistemini etkileyen ilaçları sınıflandırır. Santral sinir sisteminde kullanılan ilaçların etki mekanizmaları, yan tesirleri, kontrendikasyonları ve etkileşimlerini açıklar ve karşılaştırır.
Dersin İçeriği
Santral sinir sisteminde nörotransmiterler, iletim yolakları ve santral sinir sistemi hastalıklarında kullanılan ilaçlar, ilaçların etki mekanizmaları, yan tesirleri ve etkileşimleri
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Akılcı Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, Pelikan Yayınları, 2019
Notlar
https://go.drugbank.com/
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Santral sinir sistemi nörotransmiterlerini sınıflandırır. |
ÖÇ02 | Santral sinir sisteminde impuls iletiminin nörokimyasal mekanizmasını kavrar. |
ÖÇ03 | Santral sinir sisteminde impuls iletiminin modülasyonunu etkileyen olayları açıklar. |
ÖÇ04 | Santral sinir sistemini etkileyen ilaçları sınıflandırır. |
ÖÇ05 | Santral sinir sistemini etkileyen ilaçların etki mekanizmalarını açıklar. |
ÖÇ06 | Santral sinir sistemini etkileyen ilaçların yan , kontrendikasyonları ve kullanımlarını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların etki mekanizmalarını, farmakokinetik ve farmakodinamik etkilerini açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Farmakoloji alanında etik ve yasal ilkelere uygun davranır. | 1 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farmakoloji alanında bir araştırmayı projelendirebilir, yürütebilir ve verileri analiz edip yorumlayabilir. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Akılcı ilaç kullanımda etkin rol oynar, ilacın doğru kullanımına yönelik hastaya danışmanlık hizmeti verir. | 4 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farmakoloji alanındaki güncel gelişmeleri veya çalışmalarını, yazılı, sözlü olarak aktarabilir. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmakoloji alanında bilimsel literatur ve güncel gelişmeleri takip eder. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların etkileri, etki mekanizmaları ve ilaç etkileşimleri arasında ilişki kurar. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çeşitli hastalıkların fizyopatolojisini açıklar ve bu hastalıkların tedavisinde kullanılan ilaçları değerlendirir. | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İyi laboratuvar uygulamalarını bilir ve kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farmakoloji alanında edindiği teorik ve uygulamalı bilgilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnvitro/invivo hayvan çalışmalarında yer alabilme becerisine sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Nöronlar arasındaki iletişim araçları ve reseptörler, Sinapslar ve ilaçların etkileri | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
2 | Dopamin, Noradrenalin, Adrenalin, Serotoninin Sentezlenmeleri, Reseptörleri, Fizyolojik Ve Patolojik Olaylardaki Rolleri | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
3 | Asetilkolin, GABA, Glutamat, Glisin Sentezlenmeleri, Reseptörleri, Fizyolojik Ve Patolojik Olaylardaki Rolleri | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
4 | Alzheimer Tedavisinde Kullanılan İlaçlar, Etki Mekanizmaları, Yan Tesirleri, Kontrendikasyonları ve Terapötik Kullanımları | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
5 | Duygu Durum Bozukluğunda Kullanılan İlaçlar, Etki Mekanizmaları, Farmakolojik Özellikleri, Yan Tesirleri, Kontrendike Olduğu Durumlar Ve Terapötik Kullanımları | Konu ders kitaplarından | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
6 | Parkinson Hastalığı Ve Diğer Hareket Bozuklukları İle Alzheimer Tedavisinde Kullanılan İlaçlar, Etki Mekanizmaları, Farmakolojik Özellikleri, Yan Tesirleri, Kontrendike Olduğu Durumlar Ve Terapötik Kullanımları | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
7 | Antiepileptik İlaçlar, Etki Mekanizmaları, Farmakolojik Özellikleri, Yan Tesirleri, Kontrendike Olduğu Durumlar Ve Terapötik Kullanımlar | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınavlar | Literatürlerden sunum hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Santral Sinir Sistemi Stimulanları Ve Kilo Kaybettiren İlaçlar, Etki Mekanizmaları, Farmakolojik Özellikleri, Yan Tesirleri, Kontrendike Olduğu Durumlar Ve Terapötik Kullanımları | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
10 | Non-Sterodial Antiinflamatuvar İlaçlar, Etki Mekanizmaları, Farmakolojik Özellikleri, Yan Tesirleri, Kontrendike Olduğu Durumlar Ve Terapötik Kullanımları | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
11 | Opioid Analjeziklerin Etki Mekanizmaları, Farmakolojik Özellikleri, Yan Tesirleri, Kontrendike Olduğu Durumlar Ve Terapötik Kullanımlarını | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
12 | İlaç Bağımlılığı Ve Suistimali | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
13 | Genel Anestezik İlaçlar, Genel Anesteziklerin Etki Mekanizmaları, Farmakolojik Özellikleri, Yan Tesirleri, Kontrendike Olduğu Durumlar Ve Terapötik Kullanımları | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
14 | Lokal Anestezikler, Lokal Anesteziklerin Etki Mekanizmaları, Farmakolojik Özellikleri, Yan Tesirleri, Kontrendike Olduğu Durumlar Ve Terapötik Kullanımları | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Nöromüsküler Bloke Edici İlaçlar Ve Santral Etkili Kas Gevşeticilerin Etki Mekanizmaları, Farmakolojik Özellikleri, Yan Tesirleri, Kontrendike Olduğu Durumlar Ve Terapötik Kullanımlar | Konu ders kitaplarından gözden geçirilmeli | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Değerlendirme | Sunumlara çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sunumlara çalışılmalı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 118 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,72 | ||
AKTS | 5 AKTS |