Genel Bilgi
Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
BİYOTEKNOLOJİ (DR) | |
Kod | BT181 |
Ad | Hayvansal kaynaklı gıda mikrobiyolojisi-1 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. HATİCE YAZGAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. HATİCE YAZGAN
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste mikroorganizma ve gıda ilişkilerini açıklamak, gıdalarda indikatör ve patojen mikroorganizmalar hakkında bilgi vermek, gıda kaynaklı mikrobiyal hastalıklar ve nedenlerini açıklamak, gıda muhafaza ilkelerinin mikrobiyal gelişme üzerine etkisini kavratmak, gıdalarda mikrobiyolojik bozulmalar ve patojen mikroorganizmaların gıdada neden olduğu değişimler ve muhafaza yöntemleri hakkında bilgi vermek ve fermentasyonda rol oynayan mikroorganizmaları tanıtmak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Mikroorganizmaların sınıflamasını, dağılımı ve fonksiyonlarını, mikrobiyal interaksiyonları, mikroorganizmaların hayvansal gıdalara bulaşma yollarını, hayvansal gıdalara bulaşan önemli mikroorganizmaları, hayvansal gıdalarda bakterilerin gelişimi ve inhibisyonunu, hayvansal gıdalarda mikrobiyal gelişmeyi etkileyen faktörleri, mantarlar – mayaları, mikrobiyal gelişimde gıdanın yapısının etkisini, mikrobiyal gelişimde dış faktörlerin etkisi, çevresel faktörlerin bakteriler üzerine etkisini, mikroorganizma ve gıda ilişkileri, gıdalarda indikatör ve patojen mikroorganizmaları içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
S.J. Forsythe and P.R.Hayes (1998), Food Hygiene, Microbiology and HACCP. A Chapman&Hall Food Science Book. Osman Erkmen, (4. Basım, 2013), Gıda Mikrobiolojisi. Erol, I. (2007). Gıda Hijyeni ve Mikrobiyolojisi. Pozitif matbaacılık. Ankara. Türkiye. European Food Safety Authority (EFSA) Community Summary Report on Zoonoses (2007 )main results presented on 5–6 March 2009 in Brussels Göktan, Deniz, and Günnur Tunçel. "Temel Gıda Hijyeni." Meta Basım Matbaacılık, İzmir (2010).. Kitap
Notlar
S.J. Forsythe and P.R.Hayes (1998), Food Hygiene, Microbiology and HACCP. A Chapman&Hall Food Science Book. Osman Erkmen, (4. Basım, 2013), Gıda Mikrobiolojisi. Erol, I. (2007). Gıda Hijyeni ve Mikrobiyolojisi. Pozitif matbaacılık. Ankara. Türkiye. European Food Safety Authority (EFSA) Community Summary Report on Zoonoses (2007 )main results presented on 5–6 March 2009 in Brussels Göktan, Deniz, and Günnur Tunçel. "Temel Gıda Hijyeni." Meta Basım Matbaacılık, İzmir (2010).. Kitap
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Mikroorganizmaları sınıflandırabilir |
ÖÇ02 | mikrooragnizmaların dağılımını ve fonksiyonlarını yapabilir |
ÖÇ03 | Mikrobiya interaksiyonları analiz eder |
ÖÇ04 | Mikrooragnizmaların gıdalara bulaşma yollarını açıklar |
ÖÇ05 | Mikrobiyolojik analizleri yapar |
ÖÇ06 | Gıdalara bulaşan önemli mikroorganizmalar konusunda yetkinlik sahibi olur |
ÖÇ07 | Gıdalarda bakterilerin gelişimi ve inhibisyonu, Gıdalarda mikrobiyal gelişmeyi etkileyen faktörleri açıklar |
ÖÇ08 | Mantarları ve Mayaları açıklar |
ÖÇ09 | Mikrobiyal gelişimin gıdanın yapısının etkisini açıklar |
ÖÇ10 | Çevresel faktörlerin bakteriler üzerindeki etkisi analiz eder |
ÖÇ11 | Mikroorganizma ile gıda ilişkisini açıklar |
ÖÇ12 | Gıdalarda indikatör ve patojen mikroorganizmalar hakkında yetkindir |
ÖÇ13 | Gıda mikrobiyolojisi uygulamaları yaptırabilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır ve aktarır. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ulusal ve uluslararası bilimsel araştırma gruplarında bilimsel araştırma yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Mikroorganizmaların sınıflandırması | Ön hazırlık yapmaz, isterse ders bilgi paketlerini inceleyebilir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Mikroorganizmaların dağılımı ve fonksiyonları | Kaynak kitaplardan ve literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Mikrobiyal interaksiyonlar | İnternette araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
4 | Mikroorganizmaların gıdalara bulaşma yolları | Güncel literatüre taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma, Örnek Olay |
5 | Uygulama I | Laboratuvarda ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
6 | Gıdalara bulaşan önemli mikroorganizmalar | Kaynak kitaplara çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
7 | Gıdalarda bakterilerin gelişimi ve inhibisyon Gıdalarda mikrobiyal gelişmeyi etkileyen faktörler | Kaynak kitaplar ve literatüre taraması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Ödev hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Ödev |
9 | Gıdalarda bakterilerin gelişimi ve inhibisyonu, Gıdalarda mikrobiyal gelişmeyi etkileyen faktörler | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Proje Temelli Öğrenme , Örnek Olay |
10 | Mantarlar – Mayalar | Kaynak kitaplar ve literature taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
11 | Mikrobiyal gelişimin gıdanın yapısının etkisi | Literatüre taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
12 | Çevresel faktörlerin bakterilerin üzerine etkisi | Kaynak kitaplardan tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
13 | Mikroorganizma ve gıda ilişkisi | Literatüre taraması, laboratuvar hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Gıdalarda indikatör ve patojen mikroorganizmalar | İnternetten araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
15 | Uygulama II | Laboratuvarda ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yıl sonu sunumu | Sunum hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Yıl sonu sınav | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Sözlü Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ödev | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,04 | ||
AKTS | 6 AKTS |