Genel Bilgi
Kod | BT181 |
Ad | Hayvansal kaynaklı gıda mikrobiyolojisi-1 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. HATİCE YAZGAN |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste mikroorganizma ve gıda ilişkilerini açıklamak, gıdalarda indikatör ve patojen mikroorganizmalar hakkında bilgi vermek, gıda kaynaklı mikrobiyal hastalıklar ve nedenlerini açıklamak, gıda muhafaza ilkelerinin mikrobiyal gelişme üzerine etkisini kavratmak, gıdalarda mikrobiyolojik bozulmalar ve patojen mikroorganizmaların gıdada neden olduğu değişimler ve muhafaza yöntemleri hakkında bilgi vermek ve fermentasyonda rol oynayan mikroorganizmaları tanıtmak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Mikroorganizmaların sınıflamasını, dağılımı ve fonksiyonlarını, mikrobiyal interaksiyonları, mikroorganizmaların hayvansal gıdalara bulaşma yollarını, hayvansal gıdalara bulaşan önemli mikroorganizmaları, hayvansal gıdalarda bakterilerin gelişimi ve inhibisyonunu, hayvansal gıdalarda mikrobiyal gelişmeyi etkileyen faktörleri, mantarlar – mayaları, mikrobiyal gelişimde gıdanın yapısının etkisini, mikrobiyal gelişimde dış faktörlerin etkisi, çevresel faktörlerin bakteriler üzerine etkisini, mikroorganizma ve gıda ilişkileri, gıdalarda indikatör ve patojen mikroorganizmaları içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur
Kaynaklar
S.J. Forsythe and P.R.Hayes (1998), Food Hygiene, Microbiology and HACCP. A Chapman&Hall Food Science Book. Osman Erkmen, (4. Basım, 2013), Gıda Mikrobiolojisi. Erol, I. (2007). Gıda Hijyeni ve Mikrobiyolojisi. Pozitif matbaacılık. Ankara. Türkiye. European Food Safety Authority (EFSA) Community Summary Report on Zoonoses (2007 )main results presented on 5–6 March 2009 in Brussels Göktan, Deniz, and Günnur Tunçel. "Temel Gıda Hijyeni." Meta Basım Matbaacılık, İzmir (2010).. Kitap
Notlar
S.J. Forsythe and P.R.Hayes (1998), Food Hygiene, Microbiology and HACCP. A Chapman&Hall Food Science Book. Osman Erkmen, (4. Basım, 2013), Gıda Mikrobiolojisi. Erol, I. (2007). Gıda Hijyeni ve Mikrobiyolojisi. Pozitif matbaacılık. Ankara. Türkiye. European Food Safety Authority (EFSA) Community Summary Report on Zoonoses (2007 )main results presented on 5–6 March 2009 in Brussels Göktan, Deniz, and Günnur Tunçel. "Temel Gıda Hijyeni." Meta Basım Matbaacılık, İzmir (2010).. Kitap
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Mikroorganizmaları sınıflandırabilir |
ÖÇ02 | mikrooragnizmaların dağılımını ve fonksiyonlarını yapabilir |
ÖÇ03 | Mikrobiya interaksiyonları analiz eder |
ÖÇ04 | Mikrooragnizmaların gıdalara bulaşma yollarını açıklar |
ÖÇ05 | Mikrobiyolojik analizleri yapar |
ÖÇ06 | Gıdalara bulaşan önemli mikroorganizmalar konusunda yetkinlik sahibi olur |
ÖÇ07 | Gıdalarda bakterilerin gelişimi ve inhibisyonu, Gıdalarda mikrobiyal gelişmeyi etkileyen faktörleri açıklar |
ÖÇ08 | Mantarları ve Mayaları açıklar |
ÖÇ09 | Mikrobiyal gelişimin gıdanın yapısının etkisini açıklar |
ÖÇ10 | Çevresel faktörlerin bakteriler üzerindeki etkisi analiz eder |
ÖÇ11 | Mikroorganizma ile gıda ilişkisini açıklar |
ÖÇ12 | Gıdalarda indikatör ve patojen mikroorganizmalar hakkında yetkindir |
ÖÇ13 | Gıda mikrobiyolojisi uygulamaları yaptırabilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır ve aktarır. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ulusal ve uluslararası bilimsel araştırma gruplarında bilimsel araştırma yapar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Mikroorganizmaların sınıflandırması | Kaynak kitaplardan ve ders notlarından çalışma, literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Mikroorganizmaların dağılımı ve fonksiyonları | Kaynak kitaplardan ve literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Mikrobiyal interaksiyonlar | Kaynak kitaplardan ve literature taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Mikroorganizmaların gıdalara bulaşma yolları | Kaynak kitaplar ve literatüre taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma |
5 | Uygulama I | Laboratuvarda ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
6 | Gıdalara bulaşan önemli mikroorganizmalar | Kaynak kitaplar ve literature taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
7 | Gıdalarda bakterilerin gelişimi ve inhibisyon Gıdalarda mikrobiyal gelişmeyi etkileyen faktörler | Kaynak kitaplar ve literatüre taraması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Ödev |
|
9 | Gıdalarda bakterilerin gelişimi ve inhibisyonu, Gıdalarda mikrobiyal gelişmeyi etkileyen faktörler | Kaynak kitaplar ve literature taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
10 | Mantarlar – Mayalar | Kaynak kitaplar ve literature taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
11 | Mikrobiyal gelişimin gıdanın yapısının etkisi | Literatüre taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
12 | Çevresel faktörlerin bakterilerin üzerine etkisi | Kaynak kitaplardan ve literature taraması | Yöntem Seçilmemiş |
13 | Mikroorganizma ve gıda ilişkisi | Literatüre taraması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Gıdalarda indikatör ve patojen mikroorganizmalar | Kaynak kitap ve Literature taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Uygulama II | Laboratuvarda ön hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yıl sonu sunumu | Sunum hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Yıl sonu sınav | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,04 | ||
AKTS | 6 AKTS |