Genel Bilgi
Kod | JM015 |
Ad | Tıbbi Jeoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MUSTAFA AKYILDIZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. MUSTAFA AKYILDIZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sağlıklı bir yaşam alanının oluşturulması için ortamın jeolojik özelliklerinin insan, hayvan ve bitki sağlığı üzerindeki etkilerinin incelenmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Tıbbi jeolojiye giriş. jeolojik unsurların insan sağlığına etkileri, Asbest, zeolit sorunu ve insan sağlığına etkileri, Arsenikle ilişkili çevre sorunları, Silikozis, Maden ve taş işletmeciliğinin çevre ve halk sağlığına etkisi, Doğal karbondioksit çıkışları ve sorunları, Toprak ve kil yeme alışkanlığı ile ilgili sorunlar, İyot eksikliği ve sorunları, , Flor ile ilgili sorunlar, Böbrek taşları, Antropojenik faktörler.
Dersin Ön Koşulu
Önkoşul yok
Kaynaklar
Tıbbi Jeoloji 2008, JMO yayınları
Notlar
Elementler ve sağlığa etkileri Eşref Atabey
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tıbbi jeolojinin tanımı ve kapsamını tanımlar |
ÖÇ02 | Mineraller ve insan sağlığı arasındaki ilişkiyi değerlendirir |
ÖÇ03 | Maden ve taş işletmeciliğinin çevre ve halk sağlığına etkisini öğrenir. |
ÖÇ04 | Jeoloji, canlı ve çevre ilişkisinin anlaşılması |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji mühendisliği alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahipdir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji mühendisliği ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formülleştirme ve çözme becerisine sahipdir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans eğitiminde edindiği matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Jeoloji mühendisliği problemlerinin ileri çözümünde kullanır. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji mühendisliğinde proje hazırlayabilecek ve değerlendirebilecek bilgiye sahipdir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı çalışmaların her aşamasında bilimsel ve toplumsal değerleri gözetme ve bu değerleri başkalarına aktarma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanı dahil tüm konularda bağımsız olarak bilimsel ve teknik araştırma yapabilir, araştırmalarının sonuçlarını yazılı ve/veya sözlü olarak sunabilir. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olacak, alanındaki yeni gelişmekte olan uygulamaları takip edecek ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız çalışma, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yetisine sahipdir. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Jeoloji mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeoloji Mühendisliği alanındaki konularda edindiği bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeoloji mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal etkilerini anlar. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğal kaynakları en verimli şekilde kullanmak için gerekli sorumluluk bilincini, mesleki ve etik sorumluluğunu taşır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tıbbi Jeoloji tanımı, kapsamı, tarihçesi ve araştırma yöntemleri | araştırma , okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
2 | Mineraller ve insan sağlığına etkileri | araştırma , okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
3 | 3- Asbest ve zeolit sorunu ve insan sağlığına etkileri | araştırma , okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Arsenik ve insan sağlığına etkileri | araştırma , okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
5 | 5- Silikozis riski, Flor | araştırma , okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
6 | 6- Çevresel toz sorunları ve selenyum ilgili sorunlar | araştırma , okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
7 | 7- Doğal radyoaktivite ve doğal radyasyon | araştırma , okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Performans değerlendirmesi, ödev | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
9 | 9- Ağır metaller ve çevresel sorunları | research, reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
10 | 10- Toprak ve kil yeme alışkanlığı ile ilgili sorunlar | araştırma , okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
11 | 11- Jeotermal ve mineralli sular | araştırma , okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
12 | 12- İyot eksikliği ve sorunları, Böbrek taşları | araştırma , okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | 13- Maden ve taş işletmeciliğinin çevre ve halk sağlığına etkisi | araştırma , okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
14 | 14- Kömür ve insan sağlığı | araştırma , okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Örnek Uygulamalar | araştırma , okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Performans değerlendirmesi, ödev | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Performans değerlendirmesi, ödev | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |