JM040 Petrolojide Sayısal Modelleme

6 AKTS - 4-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod JM040
Ad Petrolojide Sayısal Modelleme
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 4-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. NUSRET NURLU


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencilerin petrolojide magmatik süreçleri jeokimyasal (tüm-kayaç ve izotopik) verilerini kullanarak sayısal olarak modelleyebilmesini sağlamak.

Dersin İçeriği

Giriş ve tanımlar. Petrolojik Süreçler: kısmi ergime, fraksiyonel kristallenme, asimilasyon fraksiyonel kristallenme (AFC), ikili-üçlü bileşenli karışımlar. Modelleme teknikleri ve sınırlılıkları: ana-iz element, radyojenik ve duraylı izotop uygulamaları.

Dersin Ön Koşulu

Koşulsuz

Kaynaklar

1. PETROGRAFİ VE PETROLOJİ / 1.CİLT: MAGMATİZMA (H. ERSEN ÇOĞULU) 2. Metamorfik petrografi (Yavuz Erkan)

Notlar

1. PETROGRAFİ VE PETROLOJİ / 1.CİLT: MAGMATİZMA (H. ERSEN ÇOĞULU) 2. Metamorfik petrografi (Yavuz Erkan)


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İz ve nadir toprak elementleri modellemede kullanır.
ÖÇ02 Ana oksitleri modellemede kullanır.
ÖÇ03 Radyojenik ve duraylı izotopları modellemede kullanır.
ÖÇ04 Magmatik olayların tanımlarve değerlendirir.
ÖÇ05 Kısmı ergime modelleri: Batch ergimesi, Fraksiyonel ergime, Dinamik Ergime, Açık sistem ergimesi olaylarının modellenmesi yapar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Jeoloji mühendisliği alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahipdir. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Jeoloji mühendisliği ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formülleştirme ve çözme becerisine sahipdir. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans eğitiminde edindiği matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Jeoloji mühendisliği problemlerinin ileri çözümünde kullanır. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Jeoloji mühendisliğinde proje hazırlayabilecek ve değerlendirebilecek beceriye sahipdir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaptığı çalışmaların her aşamasında bilimsel ve toplumsal değerleri gözetme ve bu değerleri başkalarına aktarma becerisi kazanır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık alanı dahil tüm konularda bağımsız olarak bilimsel ve teknik araştırma yapabilir, araştırmalarının sonuçlarını yazılı ve/veya sözlü olarak sunabilir. 2
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olacak, alanındaki yeni gelişmekte olan uygulamaları takip edecek ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanabilir. 4
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bağımsız çalışma, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yetkinliği vardır. 1
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Jeoloji mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde modern mühendislik, bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanır. 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Jeoloji Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanma becerisine vardır. 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Jeoloji mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal etkilerini anlar. 1
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Doğal kaynakları en verimli şekilde kullanmak için gerekli sorumluluk bilincini, mesleki ve etik sorumluluğunu taşır. 1


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tanım Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Magmatik olayların tanımlanması ve değerlendirilmesi. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Ana oksitlerin modellemede kullanımı Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 İz ve nadir toprak elementlerin modellemede kullanımı. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Radyojenik ve duraylı izotopların modellemede kullanımı. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Jeokimyasal olaylardaki davranışlarına göre iz elementlerin sınıflaması ve dağılım katsayısı. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Kısmı ergime modelleri: Batch ergimesi, Fraksiyonel ergime, Dinamik Ergime, Açık sistem ergimesi olaylarının modellenmesi. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınavlar Okuma Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav, Ödev
9 Kristal fraksiyonlaşması: Dengede kristallenme, Fraksiyonel kristallenme/Rayleigh fraksiyonlaşması olaylarının modellenmesi. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Asimilasyonla ilişkili fraksiyonel kristallenme (AFC) olayların modellenmesi. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Periyodik olarak yenilenen magma odası olaylarının (RTF) modellenmesi. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 İki bileşenli karışım olaylarının modellenmesi. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Modellemede kütle denge hesaplamaları. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım
14 Modelleme teknikleri ve sınırlılıkları. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Bilgisayar programları kullanarak modelleme örnekleri. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları OKuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 4 8
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü (Saat) 142
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,68
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 28.05.2024 01:45