Genel Bilgi
Kod | BT179 |
Ad | Süt Endüstrisinde Toplam Kalite Yönetimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. DİLEK SAY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. DİLEK SAY
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Toplam kalite yönetiminin süt endüstrisinde uygulanmasına yönelik bilgi verilerek, sektörde kullanılma becerisini edindirmektir
Dersin İçeriği
Kalitenin tanımı, tarihçesi, kalite yönetiminin bileşen ve süreçleri, toplam kalite yönetimi, kalite kontrol, kalite güvence kavramları, toplam kalite yönetiminin öğeleri (müşteri odaklılık, sürekli iyileştirme, tam katılım, takım çalışması, çalışanların eğitimi, önlemeye yönelik yaklaşım), toplam kalite yönetiminin araç ve teknikleri (kalite çemberleri, PUKÖ döngüsü, benchmarking, kontrol çizelgeleri, ilişki diyagramları, beyin fırtınası, nominal grup tekniği, akış diyagramları), süt endüstrisinde risk yönetimi, risk analizi, , risk değerlendirmesi, süt endüstrisinde ön koşul programları: İyi tarım uygulamaları (GAP), İyi hijyen uygulamaları (GHP), İyi üretim uygulamaları (GMP), süt endüstrisinde gıda güvenliği, süt endüstrisinde ISO 9000, HACCP, ISO 22000 uygulamaları, süt ürünlerinin üretiminde HACCP/ ISO 22000 sistemi dizaynı
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
-Koluk, N., Dilsiz, İ., Kartal, C.S. 2016. Kalite Güvencesi ve Standartları. Detay Yayıncılık, Ankara, 232 s. - TS EN ISO 22000 Temel Eğitim Kitapçığı, TSE, Ankara, 2006.
Notlar
- Mortimore, S., Caro, W. 2014. HACCP. Wiley Blackwell, New Jersey, USA (ISBN: 978-8126549863) - Rolf, E.R., Erdener, K. 1996. Implementation of Total Quality Management: A Comprehensive Training Program, Taylor@Francis, New York, USA (ISBN: 1-56024-996-X) - Tuna, M., Güler, İ. 2012. Kalite Yönetim Sistemleri. Detay Yayıncılık, Ankara, 340 s. - Vasconcellos, J.A. 2004. Quality Assurance for the Food Industry: A Practical Approach. CRC Press, Florida, USA - Wilbur, A.G. 2002. Total Quality Management for Food Industries. CTI Publications, Ohio, USA (ISBN:0-930027-19-1) - Yiannas, F. 2009. Food Safety Culture. Springer, Rkansas, USA (ISBN:978-0-387-72866-7)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kalite Kavramını açıklar |
ÖÇ02 | Toplam Kalite Yönetimini açıklar |
ÖÇ03 | Toplam Kalite Yönetim Sistemleri ilkelerini sıralar |
ÖÇ04 | Toplam Kalite Yönetiminin araç ve tekniklerini açıklar |
ÖÇ05 | Kalite yönetim sistemini açıklar |
ÖÇ06 | Gıda güvenliği yönetim sistemlerini açıklar |
ÖÇ07 | Süt endüstrisinde gıda kalitesi ve güvenliği gerekliliklerini açıklar |
ÖÇ08 | Süt endüstrisinde risk analizi yapar |
ÖÇ09 | HACCP/ISO 22000 ve ISO 9000 yönetim sistemlerini süt endüstrisinde endüstriyel boyutlarda uygular |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder, araştırma yöntemlerini kullanarak çözer. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | 5 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlarını çözmek ve araştırma yöntemlerini kullanarak gerekli düzeyde iletişim kurar. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyoteknolojik ürün elde edilirken dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kalitenin tanımı, tarihsel gelişimi, araştırma ve geliştirmede kalite | Ders notları ve verilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Kalite yönetiminin bileşen ve süreçleri | Ders notları ve verilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Toplam kalite yönetimi, kalite kontrol, kalite güvence kavramları | Ders notları ve verilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Toplam Kalite Yönetiminin öğeleri (müşteri odaklılık, sürekli iyileştirme, tam katılım, takım çalışması, çalışanların eğitimi, önlemeye yönelik yaklaşım) | Ders notları ve verilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Toplam kalite yönetiminin araç ve teknikleri (kalite çemberleri, PUKÖ döngüsü, benchmarking, kontrol çizelgeleri, ilişki diyagramları, beyin fırtınası, nominal grup tekniği, akış diyagramları) | Ders notları ve verilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Süt endüstrisinde risk yönetimi, risk analizi, risk değerlendirmesi | Ders notları ve verilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Süt endüstrisinde ön koşul programları: İyi tarım uygulamaları (GAP), İyi hijyen uygulamaları (GHP), İyi üretim uygulamaları (GMP) | Ders notları ve verilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Süt endüstrisinde gıda güvenliği | Ders notları ve verilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Süt endüstrisinde uygulama: ISO 9000 | Literatür taraması ve ilgili standardın incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Süt endüstrisinde uygulama: HACCP | Literatür taraması ve ilgili standardın incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap |
12 | Süt endüstrisinde uygulama: ISO 22000 | Literatür taraması ve ilgili standardın incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Durum çalışması-I: Süt ürünlerinde üretiminde HACCP/ ISO 22000 sistemi dizaynı | Konuyla ilgili makaleler, literatür taraması ve ilgili standardın incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma, Tartışma |
14 | Durum çalışması-II: Süt ürünlerinde üretiminde HACCP/ ISO 22000 sistemi dizaynı (devam) | Konuyla ilgili makaleler, literatür taraması ve ilgili standardın incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma, Tartışma |
15 | Durum çalışması III: Süt ürünlerinde üretiminde HACCP/ ISO 22000 sistemi dizaynı (devam) | Konuyla ilgili makaleler, literatür taraması ve ilgili standardın incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |