Genel Bilgi
Kod | BT172 |
Ad | Süt ve Süt Ürünlerinde Duyusal Değerlendirme |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. DİLEK SAY |
Dersin Amacı / Hedefi
Duyusal değerlendirmenin genel ilkelerine göre süt ürünlerinin duyusal analizlerini yapma ve değerlendirme becerisini edindirmektir
Dersin İçeriği
Gıdalarda duyusal değerlendirmenin tarihi, gelişimi, duyusal değerlendirme laboratuvarının nitelikleri, süt ve süt ürünlerinde duyusal özelliklerin belirlenmesi için panelistlerin oluşturulması, panelistlerin eğitimi, ürün çeşidine göre uygun test tekniğinin seçimi, örneklerin hazırlanması ve sunumu ile ilgili ilkeler, duyusal test sonuçlarının yorumlanması
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Uysal, H., Kınık, Ö., Kavas, G. 2004. Süt ve Ürünlerinde Uygulanan Duyusal Test Teknikleri. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No:560, İzmir.
Notlar
- Altuğ, T., Elmacı, Y. 2010. Gıdalarda Duyusal Değerlendirme. Sidaş Yayınlar, Türkiye. - Meilgaard, M., Civille, G.V., Carr, B. 1991. Sensory Evaluation Techniques, CRS press, USA
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Duyusal değerlendirmeyi tanımlar |
ÖÇ02 | Duyusal değerlendirmenin önemini açıklar |
ÖÇ03 | Duyusal değerlendirmeyi etkileyen faktörleri sıralar |
ÖÇ04 | Süt ürünlerinin duyusal değerlendirmesini açıklar |
ÖÇ05 | Süt ve süt ürünlerinde oluşan lezzet kusurlarını açıklar |
ÖÇ06 | Duyusal test tekniklerini uygular |
ÖÇ07 | Duyusal değerlendirme için örnekleri hazırlar |
ÖÇ08 | Duyusal test sonuçlarını yorumlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar. | 4 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder, araştırma yöntemlerini kullanarak çözer. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlarını çözmek ve araştırma yöntemlerini kullanarak gerekli düzeyde iletişim kurar. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyoteknolojik ürün elde edilirken dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Duyusal değerlendirme ile ilgili terim ve tanımlar, tarihi, gelişimi | Ders notları ve verilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Gıdalarda duyusal değerlendirmenin önemi | Ders notları ve verilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Duyusal algılama mekanizması | Ders notları ve verilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Duyusal değerlendirmeyi etkileyen faktörler | Ders notları ve verilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Duyusal değerlendirme laboratuvarı ve özellikleri | Ders notları ve verilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Panel üyelerinin durumu, seçimi, eğitimi | Ders notları ve verilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Örnek alma, örneklerin sunumu ve hazırlanışı | Ders notları ve verilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Duyusal test teknikleri-Farklılık testleri | Ders notları ve verilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Duyusal test teknikleri- Tanımlayıcı testler | Ders notları ve verilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Duyusal test teknikleri-Tüketici testler | Ders notları, verilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Süt ve süt ürünlerinde oluşan lezzet kusurları | Ders notları, verilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması, konuyla ilgili makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Çiğ süt ve içme sütlerinin duyusal değerlendirilmesi | Ders notları, verilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması, konuyla ilgili makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Süt ürünlerinin (peynir, yoğurt) duyusal değerlendirilmesi | Ders notları, verilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması, konuyla ilgili makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Süt ürünlerinin (ayran, kefir, dondurma) duyusal değerlendirilmesi | Ders notları, verilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması, konuyla ilgili makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |