Genel Bilgi
Kod | CMT008 |
Ad | İleri Termodinamik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ARİF ÖZBEK |
Dersin Amacı / Hedefi
termodinamiği ve uygulamalarını kullanılabilir enerji (ekserji) çerçevesinde sunabilmek, Termodinamiği ayrıntılı olarak sınıflandırarak temel kavramları ve türetmeleri enerji ve kullanılabilir enerjiye (ekserji) yönelik ilgili uygulamalar çerçevesinde sunabilmek
Dersin İçeriği
termodinamikte sınıflandırma, temel kavramlar, tanımlar ve yorumlar; kullanılabilir enerji analizine giriş: hedefler ve tanımlar; termodinamiğin 1.yasası ve enerji; bir kontrol hacminde enerji analizi; termodinamiğin 2.yasası ve entropi; bir kontrol hacminde entropi üretim hızı; yatışkın akışlı sistemlerde termodinamik analiz; kullanılabilir enerjinin temelleri; kullanılabilir enerji ifadesi ve entropi analizi; akışlı sistemlerde kullanılabilir enerji analizi; kullanılabilir enerji (2.yasa) verimliliği veya etkinlik; kimyasal kullanılabilirlik
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Y. A. Çengel and M. Boles.Mühendsilik Yaklaşımıyla Termodinamik
Notlar
A. Bejan. Advanced Engineering Thermodynamics. John Wiley and Sons Inc., 1990.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel termodinamik tanım ve kavramların anlaşılması |
ÖÇ02 | Termodinamik hal ve saf maddeler ve ideal gazlar için özellikleri tayin edebilme.; |
ÖÇ03 | İş ve ısı transferi işlemlerini değerlendirebilme.; |
ÖÇ04 | Kütle korunumu ve termodinamiğin 1. kanununu kapalı ve açık sistemlere uygulayabilme.; |
ÖÇ05 | Maksimum çevrim performansı ve verim sınırlarını hesaplayabilmek için termodinamiğin 2. kanununu uygulayabilme. Kullanilabilirlik (ekserji) analizi.; |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalıştığı makine mühendisliği anabilim dalındaki kavram, kuram ve prensiplere ileri düzeyde hâkim olma | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İleri matematik, fen ve mühendislik bilgisi ile donanımlı olma | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çok etkin bir biçimde bilgisayar kullanabilme; bilgisayar destekli çizim, tasarım, çözümleme ve sunum yapabilme | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çalıştığı makine mühendisliği anabilim dalında ileri düzeyde deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çeşitli ileri mühendislik teknikleri ve becerileri ile donanımlı olma | 1 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çalıştığı makine mühendisliği anabilim dalında teknik, ekonomik, çevresel, üretilebilirlik, sürdürülebilirlik sınırlamaları dâhilinde ileri mühendislik ihtiyaçlarını karşılamak üzere bir sistem, bileşen veya süreç tasarlayabilme | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir işletmede karşılaşabileceği uygulamaları bağımsızca inceleyip öğrenebilme; gördüğü problemlerinin kritik değerlendirmesini yapabilme; problemleri formüle edebilme ve uygun tekniği seçerek çözüm getirebilme | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir ürünün veya üretim yönteminin tanımlanması, tasarlanması, geliştirilmesi ve kullanıma alınmasına öncülük edebilme | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin farkında olma ve kendini devamlı yenileyebilme | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İngilizceyi teknik veya teknik olmayan konularda yazılı ve sözlü etkin kullanabilme | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Takım çalışmasına yatkın olma, çevresiyle iyi iletişim kurabilme; çok yönlü ve disiplinler arası çalışan bir takımın üyesi olarak verimli çalışabilme | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Teknik ve etik sorumluluklarının farkında, meraklı ve yenilikçi olma | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel termodinamik tanımların ve kavramların tekrarı. | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Sıcaklık, ısıl denge ve termodinamiğin sıfırıncı kanunu. | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Termodinamik hal ve saf madde ve ideal gazların özellikleri. Karşılıklı haller prensibi. | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | İdeal gazların özellikleri. Van der Waals, Redlich-Kwong, and Benedect-Webb-Rubin gibi hal denklemleri. | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | İş ve ısı. Haraketli sınır işi ve diğer iş tipleri. Termodinamiğin birinci kanunu, iç enerji ve entalpi. | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Açık sistemler, birinci kanun ve açık sistemlerde iş tipleri. | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Birinci kanunun ideal gazlara uygulanması. İdeal gazların değişken özgül ısıları. | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | İkinci kanun ve Carnot çevrimi. Isı makinası, soğutma makinası ve ısı pompaları. | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Entropi. İç ve dış tersinmezlikler. TdS bağıntıları. | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Tersinir iş, gerçek iş, faydalı iş ve kayıp iş. | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Kullanılabilirlik (ekserji) analizi. İkinci kanun verimi. | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Kapalı sistemlerin ikinci kanun analizi. | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Açık sistemlerin ikinci kanun analizi. | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | problem çözümü | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 153 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,12 | ||
AKTS | 6 AKTS |