FİZ692 Deneysel Hipertansiyon Modelleri

5 AKTS - 2-2 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod FİZ692
Ad Deneysel Hipertansiyon Modelleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 2-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. BESİM ÖZAYKAN


Dersin Amacı / Hedefi

Deneysel hipertansiyon modellerinin oluşturulması için gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgi ve becerilerin kazandırılması

Dersin İçeriği

Klinik hipertansiyon tipleri ve oluş mekanizmaları: A) ekstrasellüler sıvı artışının indüklediği sıçanlardaki deneysel hipertansiyon modelleri: a) Subtotal nefrektomi-tuz hipertansiyonu; b) DOCA-tuz hipertansiyonu, c) Bir böbrek-bir klip tuz hipertansiyonu; B) Artmış renin ile birlikte olan sıçanlardaki hipertansiyon modeli: iki böbrek-bir klip (Goldblatt) hipertansiyonu; modeller ile ilgili cerrahi işlemlerin uygulanması, hayvanlardaki hemodinamik değerlerin ölçülmesi ve hipertansiyonun gelişme mekanizmasının tartışılması.

Dersin Ön Koşulu

Lisans düzeyinde insan fizyolojisi dersini almış olmak

Kaynaklar

Guyton Tıbbi Fizyoloji 14. Baskı

Notlar

Konu ile ilgili makaleler


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Ekstrasellüler sıvı artışının indüklediği sıçanlardaki deneysel hipertansiyon modellerinin temel özelliklerini sayar
ÖÇ02 Deneysel hipertansiyon modelleri ile ilgili cerrahi işlemleri uygular
ÖÇ03 Rodentlerdeki deneysel hipertansiyon modellerinde hemodinamik değerleri ölçer
ÖÇ04 Subtotal nefrektomi-tuz hipertansiyonunun oluş mekanizmasını kavrar
ÖÇ05 Bir böbrek-bir klip tuz hipertansiyonunun oluş mekanizmasını kavrar
ÖÇ06 İki böbrek-bir klip (Goldblatt) hipertansiyonunun oluş mekanizmasını kavrar
ÖÇ07 Deneysel hipertansiyon modellerinin oluş mekanizmaları arasındaki benzerlikler ve farklılıkları yorumlar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak fizyoloji alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fizyoloji alanında ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fizyoloji alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yaparak ve kullanır 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fizyoloji alanında yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fizyoloji alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanır 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fizyoloji alanında özgün bir çalışmayı bağımsız olarak tasarlar, yönetir, uygular ve sonuçlandırır 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fizyoloji alanında bilimsel araştırmayı makale şekline getirir ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir 2
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Fizyoloji alanında yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel literatürü takip ederek bilgi birikiminin güncelliğini korur 4
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenme ilkesi ile kendi alanı ve diğer alanlardaki bilgiyi sentezleyerek kullanır
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği En az bir yabancı dili kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve etkili bir iletişim kurar 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Fizyoloji alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Fizyoloji alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Fizyoloji alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kan basıncını belirleyen temel faktörler Temel fizyoloji kitabının ilgili kısmının okunması; İlgili literatürlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Kan basıncı anormalliklerinin neden olduğu sistem bozuklukları Fizyopatoloji kitabının ilgili kısmının okunması; İlgili literatürlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Klinik hipertansiyonun temel özellikleri Fizyopatoloji kitabının ilgili kısmının okunması; İlgili literatürlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Klinik hipertansiyonun tedavisinde izlenen temel yaklaşımlar İç hastalıkları kitabının ilgili kısmının okunması; Reading related literature Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
5 Klinik hipertansiyonun deneysel hipertansiyon model şeklindeki karşılıklarının temel özellikleri İlgili literatürlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
6 Ekstrasellüler sıvı artışının indüklediği klinik ve deneysel hipertansiyonlar arasındaki benzerlik ve farklılıklar İlgili literatürlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
7 Subtotal nefrektomi-tuz hipertansiyonunun oluş mekanizmaları İlgili literatürlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
8 Ara Sınav Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar
9 Sıçanlarda subtotal nefrektomi-tuz hipertansiyonunun oluşturulması için gerekli cerrahi işlemlerin uygulanması İlgili literatürlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
10 DOCA-tuz hipertansiyonunun oluş mekanizmaları İlgili literatürlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Anlatım
11 Sıçanlarda DOCA-tuz hipertansiyonunun oluşturulması için gerekli cerrahi işlemlerin uygulanması İlgili literatürlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
12 Artmış renin ile birlikte olan iki böbrek-bir klip hipertansiyonunun oluş mekanizmaları İlgili literatürlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Sıçanlarda iki böbrek-bir klip hipertansiyonunun oluşturulması için gerekli cerrahi işlemlerin uygulanması İlgili literatürlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
14 Hipertansiyon modellerinde hemodinamik değerlerin ölçüm yöntemleri İlgili literatürlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Hipertansiyon modellerinde hemodinamik değerlerin ölçümlerinin uygulanması İlgili literatürlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 3 3
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 125
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,00
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 23.05.2024 09:52