Genel Bilgi
Kod | FİZ690 |
Ad | İleri Fizyoloji-9: Sıvı-Elektrolit Metabolizması |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BESİM ÖZAYKAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. BESİM ÖZAYKAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Vücuttaki sıvı-elektrolit metabolizmasının öğrenilmesi
Dersin İçeriği
Vücut Sıvı Kompartmanları: Ekstrasellüler ve Hücre İçi Sıvıları; İnterstisyel Sıvı ve Ödem; Kararlı Durum Koşullarında; Hücre Dışı ve Hücre içi sıvıların bileşenleri; Hücre İçi Sıvısının Önemli Bileşenleri; Farklı Vücut Sıvı Kompartmanlarındaki Sıvı Hacimlerinin Ölçülmesi; Hücre İçi ve Ekstrasellüler Sıvı Arasındaki Sıvı Değişimi ve Ozmotik Dengenin Düzenlenmesi; Ozmoz ve Osmotik Basınçın Temel Prensipleri; Anormal Durumlarda Ekstrasellüler ve Hücre İçi Sıvıların Hacim ve Osmolalitesi; Anormal Durumlarda Ekstrasellüler ve Hücre İçi Sıvıların Hacim ve Osmolalitesi; Sıvı Hacim Düzenlemesinin Klinik Anormallikleri: Hiponatremi ve Hipernatremi; Hiponatreminin Nedenleri: Aşırı Su veya Sodyum Kaybı; Hipernatremi Nedenleri: Su Kaybı veya Fazla Sodyum; Ödem: Dokularda Fazla Sıvı; Hücre içi Ödem; Ekstraselüler Ödem; Ekstrasellüler Ödem Nedenleri; Normalde Vücuttaki Potansiyel Alanlarda Ödem Sıvılarını Önleyen Güvenlik Faktörleri
Dersin Ön Koşulu
Lisans düzeyinde insan fizyolojisi dersini almış olmak
Kaynaklar
Guyton Tıbbi Fizyoloji 14. Baskı
Notlar
Konu ile ilgili makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Vücut Sıvı Kompartmanlarını Sayar |
ÖÇ02 | İnterstisyel Alanda Ödemin Nasıl Oluştuğunu Açıklar |
ÖÇ03 | Hücre İçi ve Hücre Dışı Sıvıların Bileşenlerini Sayar |
ÖÇ04 | Vücut Sıvı Bölük Hacimlerini Ölçme Yöntemlerini Açıklar |
ÖÇ05 | Ozmozun Temel İlkelerini Anlatır |
ÖÇ06 | Vücut sıvı miktarı ve elektrolit yoğunluklarının böbrekler ve hormonlar tarafından düzenlenmesinin temel özelliklerini sayar |
ÖÇ07 | Hipernatremi ve hiponatreminin nasıl geliştiğini anlatır. |
ÖÇ08 | Sağlıklı Bir İnsanda Vücudun Potansiyel Alanlarında Ödemin Oluşmasını Önleyen Güvenlik Faktörlerini Açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak fizyoloji alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoloji alanında ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoloji alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yaparak ve kullanır | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoloji alanında yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoloji alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanır | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoloji alanında özgün bir çalışmayı bağımsız olarak tasarlar, yönetir, uygular ve sonuçlandırır | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoloji alanında bilimsel araştırmayı makale şekline getirir ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fizyoloji alanında yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel literatürü takip ederek bilgi birikiminin güncelliğini korur | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme ilkesi ile kendi alanı ve diğer alanlardaki bilgiyi sentezleyerek kullanır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | En az bir yabancı dili kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve etkili bir iletişim kurar | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fizyoloji alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fizyoloji alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fizyoloji alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Vücut Sıvı Kompartmanları: Ekstrasellüler ve İntrasellüler Sıvılar | Kaynak eserlerde ilgili konuların okunması; İlgili referansların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | İnterstisyel Sıvı ve Ödem | Kaynak eserlerde ilgili konuların okunması; İlgili referansların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Hücre dışı ve hücre içi sıvıların bileşenleri | Kaynak eserlerde ilgili konuların okunması; İlgili referansların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Farklı Vücut Sıvı Kompartmanlarındaki Sıvı Hacimlerinin Ölçülmesi | Kaynak eserlerde ilgili konuların okunması; İlgili referansların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Hücre İçi ve Ekstrasellüler Sıvı Arasındaki Sıvı Değişimi ve Ozmotik Dengenin Düzenlenmesi | Kaynak eserlerde ilgili konuların okunması; İlgili referansların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Ozmoz ve Osmotik Basınçın Temel Prensipleri | Kaynak eserlerde ilgili konuların okunması; İlgili referansların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Anormal Durumlarda Ekstrasellüler ve Hücre İçi Sıvıların Hacim ve Osmolalitesi | Kaynak eserlerde ilgili konuların okunması; İlgili referansların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
|
9 | Vücut sıvı miktarı ve elektrolit yoğunluklarının böbrekler ve hormonlar tarafından düzenlenmesinin temel özellikleri | Kaynak eserlerde ilgili konuların okunması; İlgili referansların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Sıvı Hacim Düzenlemesinin Klinik Anormallikleri; Hiponatremi ve Hipernatremi | Kaynak eserlerde ilgili konuların okunması; İlgili referansların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Hiponatreminin Nedenleri | Kaynak eserlerde ilgili konuların okunması; İlgili referansların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Ödem: Dokularda Fazla Sıvı | Kaynak eserlerde ilgili konuların okunması; İlgili referansların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Hipernatreminin Nedenleri: Su Kaybı veya Fazla Sodyum | Kaynak eserlerde ilgili konuların okunması; İlgili referansların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Ekstraselüler Ödemin Nedenlerinin Özeti | Kaynak eserlerde ilgili konuların okunması; İlgili referansların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Normalde Vücuttaki Potansiyel Alanlarda Ödem Sıvılarını Önleyen Güvenlik Faktörleri. | Kaynak eserlerde ilgili konuların okunması; İlgili referansların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 26 | 26 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,00 | ||
AKTS | 5 AKTS |