Genel Bilgi
Kod | FİZ650 |
Ad | İleri Fizyoloji -6: Solunum Fizyolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. KEREM TUNCAY ÖZGÜNEN |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders sonucunda öğrencinin solunum sistemini oluşturan anatomik yapıların işlevsel karşılığı yanında solunum mekaniği, kan gazı kavramı, akciğer kanlanması ve kanda oksijen ve karbondiaokst taşınımı konusunda bilgi sahibi olması sağlanacaktır.
Dersin İçeriği
Solunum sisteminin yapısı Gaz yasaları ve solunum mekaniği Akciğer hacim ve kapasiteleri Pulmoner dolaşım ve gazların değişimi Gazların taşınması Ventilasyon / perfüzyon ilişkisi Solunumun düzenlenmesi
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Guyton A.C, John E.H. Tıbbi Fizyoloji.10. baskı.London;W.B. Saunders Company, 1987 Walter F. Boron & Emile L Boulpaep, Medical Physiology, A Cellular and Molecular Approach, update second edition, ISBN: 978-0-8089-2449-4. WestJ.B, Respiratory Physiology, 3rd Edition, 1985
Notlar
Guyton A.C, John E.H. Tıbbi Fizyoloji.10. baskı.London;W.B. Saunders Company, 1987 Walter F. Boron & Emile L Boulpaep, Medical Physiology, A Cellular and Molecular Approach, update second edition, ISBN: 978-0-8089-2449-4. WestJ.B, Respiratory Physiology, 3rd Edition, 1985
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci akciğer yapısal kurgusu ile işlevi arasındaki ilişkiyi anlayacak |
ÖÇ02 | Alveole gaz transfer mekanizmaları anlaşılacak |
ÖÇ03 | Solumanın mekaniğini oluşturan temel elemanların işlevi anlatılacak |
ÖÇ04 | Öğrenci pulmoner fonksiyon testlerini laboratuar uygulamaları ile beraber öğrenecek |
ÖÇ05 | Gazların alveol duvarını geçiş mekanizmaları açıklanacak |
ÖÇ06 | Gazların akciğerden kana geçişi sonrası gerçekleşen süreç açıklanacak |
ÖÇ07 | Ventilasyon - perfüzyon ilişkisi tanımlanacak ve önemi anlatılacak |
ÖÇ08 | Kanda gaz taşınım mekanizmaları anlatılacak |
ÖÇ09 | Solunumun kontrol mekanizmaları anlaşılacak |
ÖÇ10 | Farklı çevre koşullarında solunum sisteminin yanıtları açıklanacak |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak fizyoloji alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoloji alanında ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoloji alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yaparak ve kullanır | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoloji alanında yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoloji alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanır | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoloji alanında özgün bir çalışmayı bağımsız olarak tasarlar, yönetir, uygular ve sonuçlandırır | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizyoloji alanında bilimsel araştırmayı makale şekline getirir ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fizyoloji alanında yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel literatürü takip ederek bilgi birikiminin güncelliğini korur | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme ilkesi ile kendi alanı ve diğer alanlardaki bilgiyi sentezleyerek kullanır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | En az bir yabancı dili kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve etkili bir iletişim kurar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fizyoloji alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fizyoloji alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fizyoloji alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Akciğer yapı ve işlevi | Klasik ders kitabı ve ilgili makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Ventilasyon | Klasik ders kitabı ve ilgili makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Solumanın mekaniği - I | Klasik ders kitabı ve ilgili makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Solumanın mekaniği -II | Klasik ders kitabı ve ilgili makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Spirometrik Akciğer fonksiyon testleri | Klasik ders kitabı ve ilgili makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
6 | Diğer Akciğer fonksiyon testleri | Klasik ders kitabı ve ilgili makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Difüzyon | Klasik ders kitabı ve ilgili makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
|
9 | Kan akımı ve metabolizma | Klasik ders kitabı ve ilgili makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Ventyilasyon - perfüzyon ilişkisi | Klasik ders kitabı ve ilgili makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Ventyilasyon - perfüzyon ilişkisi uyumsuzluğu | Klasik ders kitabı ve ilgili makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Dokulara gaz taşınımı | Klasik ders kitabı ve ilgili makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Ventilasyonun kontrolü | Klasik ders kitabı ve ilgili makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | çevre koşullarında solunum sistem fizyolojisi | Klasik ders kitabı ve ilgili makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Farklı çevre koşullarında solunum sistem fizyolojisi | Klasik ders kitabı ve ilgili makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 24 | 24 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 96 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,84 | ||
AKTS | 4 AKTS |