MED511 Adli Tıp

3 AKTS - 1-0 Süre (T+U)- 9. Yarıyıl- 1 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MED511
Ad Adli Tıp
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yıl 5. Yıl
Süre (Hafta) 2 Hafta
AKTS 3 AKTS
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Tıp - Staj
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. AHMET HİLAL


Dersin Amacı / Hedefi

Tıp Fakültesi mezunlarının mesleki uygulamalarındaki sorumluluk ve yasal düzenlemeleri, adli olgulara yaklaşımı, muayene, örnek alma, klink ve postmortem bulguları öğrenmeleri, rapor düzenlemede yeterlilik kazanmaları, olgu sevk ve konsültasyon sisteminin temel ilkelerini öğrenmeleri amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Bu staj kapsamında; hekimlerin mesleki uygulamalarındaki yasal sorumlulukları, adli nitelik kazanan ya da kazanacak nitelikteki olgular, bu kapsamdaki yaralama ve ölümlerin nedenleri ve mekanizmaları, bu olguda yaklaşım, değerlendirme ve raporlama yer almaktadır.

Dersin Ön Koşulu

yok.

Kaynaklar

Adli Tıp ve Adli Bilimler Akademisyen Kitabevi

Notlar

Çukurova Üniversitesi Tıp Fakültesi Adli Tıp Ders Notları: https://www.ttb.org.tr/eweb/adli/icinde.html


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Adli Bilimlerin yapılanması ve uğraşı alanları hakkında bilgi sahibi olmalı.
ÖÇ02 Hekimlerin mesleki uygulamalarında ki sorumluluk ve yasal düzenlemeleri öğrenmeli.
ÖÇ03 Postmortem değişiklikler, mekanizması, zamanı ve postmorteminterval hakkında bilgi sahibi olmalı
ÖÇ04 Adli otopsi kararı, hazırlığı, enfeksiyondan korunmayı bilmeli.
ÖÇ05 Otopsi diseksiyonunu tek başına uygulayarak otopsi yapabilmeli ve otopsi sırasında analizler için örnek alabilmeli
ÖÇ06 Akut derin hipoksi-anoksi sonucu meydana gelen ölümlerin orjini, sıklığı, mekanizması, bulguları ve olay ortamının değerlendirilmesi hakkında bilgi sahibi olmalı.
ÖÇ07 Ani beklenmedik ölümler, anne-bebek ölümleri, anestezi esnasında meydana gelen ölümler ve anaflaktik ölümler hakkında bilgi sahibi olmalı.
ÖÇ08 Yaraların özellikleri, oluş mekanizması, sınıflandırılması ve ayrımını yapabilmeli.
ÖÇ09 Şiddet, ihmal, istismar ve insan hakları ihlallerine yönelik genel yaklaşımlarını öğrenmeli.
ÖÇ10 Hukuksal ehliyet ve ceza ehliyeti hakkında bilgi sahibi olarak yönlendirmeyi öğrenmeli.
ÖÇ11 Adli olgularla iletişim sağlayabilmeli, öykü alabilmeli, muayene ederek örneklerini alabilmeli, hukuk sisteminin beklentileri doğrultusunda raporlarını düzenleyebilmeli. Adli raporları kurallarına uygun şekilde yapabilmeli.
ÖÇ12 Adli olguların değerlendirmesinde hukuk sisteminin beklentileri doğrultusunda tutum ve davranış geliştirmeyi öğrenmeli.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşamın tüm evrelerinde insan beden ve aklının normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sık görülen fiziksel ve ruhsal bozuklukların-hastalıkların; epidemiyolojisi, patolojisi, semptom, bulgu, prognoz ve tedavisini sıralayabilir ve açıklayabilir. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlıklı yaşam koşullarının oluşturulması ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu hekimlik yöntemler ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ülkemizde sık görülen hastalıklarda güncel, güvenilir tanı yöntemlerini ve uygun farmakolojik, fiziksel, nutrisyonel, psikososyal tedavi yöntemlerini seçerek tanımlayabilmeli. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz edebilir ve değerlendirebilir, bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde kanıta dayalı tıp yöntemlerini kullanır, hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek, etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Doğru, kapsamlı ve soruna odaklı anamnez alır, fizik muayene ve mental değerlendirme yaparak bireye sistematik yaklaşabilir, hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak karar verir. 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Önemli işlev ve organ kaybının söz konusu olabileceği, acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım ve temel yaşam desteği sağlar ve sonraki süreci planlar. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hastaya bütüncül yaklaşarak ayırıcı tanı yapar, akılcı tanı ve tedavi planlama, hasta ve hastalığı yönetme konusunda bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir, beklenmeyen durumlarda bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, hastasını izler ve sahiplenir. 5
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür, danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. 4
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yürüteceği proje çerçevesinde ekibinde çalışanların gelişimlerini, eğitimlerini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir, diğer disiplinler ile ortak çalışır. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kültürlerarası iletişim kurma becerisine sahiptir, hastaları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurabilir, düşüncelerini ve çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler, Türkçeyi doğru kullanarak sözel ve yazılı olarak aktarabilir. 2
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. 5
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilim felsefesi, bilginin sınırları, doğruluğu, geçerliliği ve güvenilirliği bilgisine sahiptir, bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir, hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini,kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. 3
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Meslekli gelişiminin yanı sıra kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir, diğer meslek grupları ile birlikte sosyal sorumluluk projelerinde yer alır.
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlığın, sosyal çevre ve davranışsal ilişkisini ve etkileşimini anlar, sosyal ve davranışsal yönleri ile sosyoekonomik etkilerini kavrar, toplumun ve dünyanın gündemindeki sağlıkla ilgili olayları-gelişmeleri izler ve değerlendirir. 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, epidemik, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. 3
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. 4
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki otonomisini kullanır, ulusal standartlarda klinik uygulamalar yapabilecek ve koruyucu hekimlik hizmeti yürütebilecek yeterli deneyime sahiptir ve Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurabilir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 teorik ders anlatımı Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
2 hasta hazırlama ve pratik uygulama Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 23 1 23
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 20 1 20
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 10 3 30
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 75
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,00
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 24.05.2024 09:16