MED514 Çocuk Cerrahisi

3 AKTS - 1-0 Süre (T+U)- 9. Yarıyıl- 1 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MED514
Ad Çocuk Cerrahisi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yıl 5. Yıl
Süre (Hafta) 2 Hafta
AKTS 3 AKTS
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Tıp - Staj
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ÖNDER ÖZDEN


Dersin Amacı / Hedefi

Çocuk sık görülen hastalarda acil ve elektif cerrahi problemleri tanıması ve uygun şekilde yönetebilmesini sağlamaktır

Dersin İçeriği

Sıvı elektrolit tedavisi ve parenteral beslenme, çocuklarda kasık kanalı ve hastalıklar, çocuklarda akut karın ve ayırıcı tanısı, travmalar, yanıklar, bebek ve çocuklarda gastrointestinal sistem (GİS) hastalıkları anomalileri, çocuklarda solunum zorluğu yapan cerrahi hastalıklar, yabancı cisimler, İdrar yolu enfeksiyonu, çocuklarda sık görülen genital sorunlar: çocukluk çağı solid tümörleri: Kostik maddeleri içilmesi ile oluşan yemek borusu hasarları.

Dersin Ön Koşulu

yok.

Kaynaklar

Ders slaytları, Öğrenci notları

Notlar

1. Rowe MI, O’Neill JA, Grosfeld JL, Fonkalsrud EW, Coran AG: Essentials of Pediatric Surgery. St. Lois, Missouri, Mosby-Year Book Inc. 1995 2. Aschcraft KW, Holder TM: Pediatric Surgery. Philadelphia, WB Saunders Co. 1993 3. Welch KJ, Randolph JG, Ravitch MM, O’Neill JA, Rowe MI: Pediatric Surgery. Chicago, Year-Book Medical Publishers Inc., 1986 4. Kellalis PP, King LR, Belman AB: Clinical Pediatric Urology. Philadelphia, WB Saunders Co, 1985 5. Çukurova Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk Cerrahisi Ders Notları, 2007. 6. Pediatric Travma, ATLSR ISBN 78-0-998262-3-5,10, Editıon Chapter10


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Çocuk yaş grubunun en sık karşılaşılan cerrahi hastalıkların sıralar ve bunların arasından ülkemiz şartlarında koruyucu hekimlik yönünden en önemli olanlarının ayırd eder,
ÖÇ02 Hastadan ayrıntılı öykü alır, fizik muayene yapar, dosyasını hazırlar.
ÖÇ03 Probleme yönelik olarak acil hastaya (Travma v.b.) yaklaşımları önem ve öncelik sırasına göre yapar
ÖÇ04 Hastaneye ve/veya uzmana sevk etme kriterlerini ve şartlarını bilir,
ÖÇ05 Çocuk yaş grubunun en sık karşılaşılan solid tümörlerinin sıralar, bunlardan Nöroblastom ve Wilms tümörlerinin klinik bulgu ve tanı özelliklerinin sayar,
ÖÇ06 Özofagusun doğumsal anomalilerini sıralar, ve özofagus atrezisinin klinik bulgu, tanı özellikleri ve ameliyat sonrası komplikasyonlarının bilir,
ÖÇ07 Kazalardan korunma ilgili bilgiye sahip olur,
ÖÇ08 Hastaya ve/veya hasta yakınlarına olası girişimler/ tedavi seçenekleri hakkında doğru ve yeterli bilgi verme hakkında bilgi sahibi olur, bilgi kaynaklarını etkili biçimde kullanıp yorumlar/ kanıta dayalı bilgiyi ayırt eder


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşamın tüm evrelerinde insan beden ve aklının normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sık görülen fiziksel ve ruhsal bozuklukların-hastalıkların; epidemiyolojisi, patolojisi, semptom, bulgu, prognoz ve tedavisini sıralayabilir ve açıklayabilir. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlıklı yaşam koşullarının oluşturulması ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu hekimlik yöntemler ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ülkemizde sık görülen hastalıklarda güncel, güvenilir tanı yöntemlerini ve uygun farmakolojik, fiziksel, nutrisyonel, psikososyal tedavi yöntemlerini seçerek tanımlayabilmeli. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz edebilir ve değerlendirebilir, bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde kanıta dayalı tıp yöntemlerini kullanır, hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek, etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Doğru, kapsamlı ve soruna odaklı anamnez alır, fizik muayene ve mental değerlendirme yaparak bireye sistematik yaklaşabilir, hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak karar verir. 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Önemli işlev ve organ kaybının söz konusu olabileceği, acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım ve temel yaşam desteği sağlar ve sonraki süreci planlar. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hastaya bütüncül yaklaşarak ayırıcı tanı yapar, akılcı tanı ve tedavi planlama, hasta ve hastalığı yönetme konusunda bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir, beklenmeyen durumlarda bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, hastasını izler ve sahiplenir. 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür, danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. 4
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yürüteceği proje çerçevesinde ekibinde çalışanların gelişimlerini, eğitimlerini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir, diğer disiplinler ile ortak çalışır. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kültürlerarası iletişim kurma becerisine sahiptir, hastaları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurabilir, düşüncelerini ve çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler, Türkçeyi doğru kullanarak sözel ve yazılı olarak aktarabilir. 2
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. 4
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilim felsefesi, bilginin sınırları, doğruluğu, geçerliliği ve güvenilirliği bilgisine sahiptir, bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir, hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini,kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. 2
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Meslekli gelişiminin yanı sıra kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir, diğer meslek grupları ile birlikte sosyal sorumluluk projelerinde yer alır.
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlığın, sosyal çevre ve davranışsal ilişkisini ve etkileşimini anlar, sosyal ve davranışsal yönleri ile sosyoekonomik etkilerini kavrar, toplumun ve dünyanın gündemindeki sağlıkla ilgili olayları-gelişmeleri izler ve değerlendirir. 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, epidemik, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. 3
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki otonomisini kullanır, ulusal standartlarda klinik uygulamalar yapabilecek ve koruyucu hekimlik hizmeti yürütebilecek yeterli deneyime sahiptir ve Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Hasta dosyası hazırlama, öykü alma, fizik muayene. Sıvı elektrolit tedavisi ve parenteral beslenme, çocuklarda kasık kanalı ve hastalıklar, çocuklarda akut karın ve ayırıcı tanısı, travmalar, yanıklar, bebek ve çocuklarda gastrointestinal sistem (GİS) hastalıkları anomalileri, çocuklarda solunum zorluğu yapan cerrahi hastalıklar, yabancı cisimler, İdrar yolu enfeksiyonu, çocuklarda sık görülen genital sorunlar: Hasta dosyası hazırlama, Lİteratüre Tarama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
2 Hasta dosyası hazırlama, öykü alma, fizik muayene.. Çocukluk çağı solid tümörleri: Kostik maddeleri içilmesi ile oluşan yemek borusu hasarları. Hasta dosyası Hazırlama, Literatür tarama Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 18 1 18
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 36 1 36
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 9 1 9
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü (Saat) 67
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,68
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 24.05.2024 09:16