Genel Bilgi
Kod | MED522 |
Ad | Meslekler Arası Uygulamalar-1 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yıl | 5. Yıl |
Süre (Hafta) | 17 Hafta |
AKTS | 2 AKTS |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Tıp - Staj |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Şükrü Erhan BAĞCI |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilere afet durumlarında temel sağlık hizmetlerini yürütmek için gereken bilgi ve becerileri kazandırmaktır
Dersin İçeriği
Bu modül, öğrencilerin afetlerde temel sağlık hizmetleri hakkındaki yeterliklerini geliştirmek ve afet durumlarında farklı meslek gruplarıyla birlikte çalışmak için ihtiyaç duydukları temel bilgi ve becerileri içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
4. sınıfı bitirmiş olmak
Kaynaklar
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenciler, afet türlerini sıralar. |
ÖÇ02 | Öğrenciler, afetlerde halk sağlığı ile ilgili temel kavramları tanımlar. |
ÖÇ03 | Öğrenciler, afetlerde acil durum planlamasını ve risk değerlendirmesini tanımlar. |
ÖÇ04 | Öğrenciler, afetlerle ilgili görevli kamu kurum ve kuruluşlarını ifade eder. |
ÖÇ05 | Öğrenciler, iklim değişikliğinin afetlerle ilişkisini açıklar. |
ÖÇ06 | Öğrenciler, afetlerde hazırlık, müdahale ve takip süreçlerini açıklar. |
ÖÇ07 | Öğrenciler, psikolojik ilk yardımla ilgili temel kavram ve yaklaşımları ifade eder. |
ÖÇ08 | Öğrenciler, kitlesel felaketlerde hekimlerin yasal sorumluluklarını açıklar. |
ÖÇ09 | Öğrenciler, afet durumlarında triyaj kurallarını sıralar. |
ÖÇ10 | Öğrenciler, afet durumlarına özgü seçilmiş temel müdahaleleri uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşamın tüm evrelerinde insan beden ve aklının normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sık görülen fiziksel ve ruhsal bozuklukların-hastalıkların; epidemiyolojisi, patolojisi, semptom, bulgu, prognoz ve tedavisini sıralayabilir ve açıklayabilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlıklı yaşam koşullarının oluşturulması ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu hekimlik yöntemler ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ülkemizde sık görülen hastalıklarda güncel, güvenilir tanı yöntemlerini ve uygun farmakolojik, fiziksel, nutrisyonel, psikososyal tedavi yöntemlerini seçerek tanımlayabilmeli. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz edebilir ve değerlendirebilir, bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde kanıta dayalı tıp yöntemlerini kullanır, hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek, etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğru, kapsamlı ve soruna odaklı anamnez alır, fizik muayene ve mental değerlendirme yaparak bireye sistematik yaklaşabilir, hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak karar verir. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Önemli işlev ve organ kaybının söz konusu olabileceği, acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım ve temel yaşam desteği sağlar ve sonraki süreci planlar. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastaya bütüncül yaklaşarak ayırıcı tanı yapar, akılcı tanı ve tedavi planlama, hasta ve hastalığı yönetme konusunda bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir, beklenmeyen durumlarda bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, hastasını izler ve sahiplenir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür, danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yürüteceği proje çerçevesinde ekibinde çalışanların gelişimlerini, eğitimlerini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir, diğer disiplinler ile ortak çalışır. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kültürlerarası iletişim kurma becerisine sahiptir, hastaları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurabilir, düşüncelerini ve çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler, Türkçeyi doğru kullanarak sözel ve yazılı olarak aktarabilir. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | 4 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilim felsefesi, bilginin sınırları, doğruluğu, geçerliliği ve güvenilirliği bilgisine sahiptir, bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir, hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini,kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Meslekli gelişiminin yanı sıra kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir, diğer meslek grupları ile birlikte sosyal sorumluluk projelerinde yer alır. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlığın, sosyal çevre ve davranışsal ilişkisini ve etkileşimini anlar, sosyal ve davranışsal yönleri ile sosyoekonomik etkilerini kavrar, toplumun ve dünyanın gündemindeki sağlıkla ilgili olayları-gelişmeleri izler ve değerlendirir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, epidemik, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki otonomisini kullanır, ulusal standartlarda klinik uygulamalar yapabilecek ve koruyucu hekimlik hizmeti yürütebilecek yeterli deneyime sahiptir ve Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Açılış | Modül amacı ve kurallarının paylaşılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Afetler ve halk sağlığı | Kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Temel kavramlar | Kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
4 | Acil durum planlaması ve risk değerlendirmesi | Kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
5 | Afetlerde sağlık yönetimi | Kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Afet yönetiminde hekimlerin rolü | Kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
7 | AFAD tanıtımı | Kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | İklim değişikliği | Kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
9 | Afetlerde klinik uygulamalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
|
10 | Epidemiyolojik izleme ve hastalık kontrolü | Kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
11 | Psikolojik ilk yardım | Kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Olgu tartışmaları | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
|
13 | Kitlesel felaketlerde yasal sorumluluklar | Kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Yasal mevzuat ve örgütlenme | Kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Afetlerde riskli gruplar | Kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Modül değerlendirmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
|
17 | Modül sonu sınavı | Değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 1 | 15 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 20 | 1 | 20 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 5 | 1 | 5 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 4 | 1 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 44 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 1,76 | ||
AKTS | 2 AKTS |