Genel Bilgi
Kod | MED609 |
Ad | Aile Hekimliği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yıl | 6. Yıl |
Süre (Hafta) | 4 Hafta |
AKTS | 5 AKTS |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Tıp - Staj |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Zeliha Yelda ÖZER |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin Aile Hekimliği stajı sonunda; Aile Hekimliği disiplininin ilkeleri ve yeterlilikleri doğrultusunda, birinci basamağa odaklı temel bilgi, beceri ve tutum kazanmalarıdır.
Dersin İçeriği
Staj uygulaması içinde poliklinik hizmetleri, araştırma ve eğitim aktiviteleri, aile ziyaretleri ve eğitim aile sağlığı merkezi ziyareti yer almaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Ders için ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
1.Birinci Basamakta Tanı ve Tedavi Kitabı (Ed. Nafiz Bozdemir ve İsmail Hamdi Kara) 2. Aile Hekimliği (Ed. Nazan Bilgel) 3.Taylor Aile Hekimliği El Kitabı (Çev.Ed. Okay Başak ve Serpil Aydın Demirağ) 4.Current, Aile Hekimliği Tanı ve Tedavi (Çev. Ed. Altuğ Kut ve Gökhan Eminsoy) 5. Birinci Basamağın Geliştirilmesi (Çev.Ed. Nafiz Bozdemir ve Esra Saatçı) 6. Öyküye Dayalı Birincil Bakım Uygulama Rehberi (Çev.Ed. Hakan Yaman) 7. Aile Yönelimli Birincil Bakım(Çev.Ed. Hakan Yaman) 8. Rakel, Textbook of Family Practice 9. Oxford, Textbook of Primary Medical Care 10. IanMcWhinney, Textbook of Family Medicine 11. Sağlık Bakanlığı, Birinci basamak tanı tedavi rehberi 12. Sağlık Bakanlığı. Aile Hekimliği Birinci Aşama Kurs Notları. 13. WONCA Avrupa Aile Hekimliği Tanımı
Notlar
1.Birinci Basamakta Tanı ve Tedavi Kitabı (Ed. Nafiz Bozdemir ve İsmail Hamdi Kara) 2. Aile Hekimliği (Ed. Nazan Bilgel) 3.Taylor Aile Hekimliği El Kitabı (Çev.Ed. Okay Başak ve Serpil Aydın Demirağ) 4.Current, Aile Hekimliği Tanı ve Tedavi (Çev. Ed. Altuğ Kut ve Gökhan Eminsoy) 5. Birinci Basamağın Geliştirilmesi (Çev.Ed. Nafiz Bozdemir ve Esra Saatçı) 6. Öyküye Dayalı Birincil Bakım Uygulama Rehberi (Çev.Ed. Hakan Yaman) 7. Aile Yönelimli Birincil Bakım(Çev.Ed. Hakan Yaman) 8. Rakel, Textbook of Family Practice 9. Oxford, Textbook of Primary Medical Care 10. IanMcWhinney, Textbook of Family Medicine 11. Sağlık Bakanlığı, Birinci basamak tanı tedavi rehberi 12. Sağlık Bakanlığı. Aile Hekimliği Birinci Aşama Kurs Notları. 13. WONCA Avrupa Aile Hekimliği Tanımı
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sağlık sisteminin yapısını, güncel sağlık uygulamalarını ve aile hekimliği disiplininin bu yapı ile ilişkisini açıklar |
ÖÇ02 | Öykü, fizik muayene ve laboratuvar incelemelerinden bilgi elde etme ve yorumlamada seçici olur ve bu bilgileri hasta ile işbirliği içinde uygun bir yönetim planı oluşturmada kullanır |
ÖÇ03 | Hastanın gündemini (düşünceleri, endişeleri ve beklentileri) ortaya çıkarmakla başlayan, hekimin gündemini bütünleştiren, ortak zemin bulan ve gelecek için bir karşılıklı planı tartışan hasta merkezli görüşme modelini açıklar ve kullanır |
ÖÇ04 | Birinci basamakta sık görülen semptom ve tanıların epidemiyolojisini tanımlar ve bunu özgül karar verme sürecinde kullanır |
ÖÇ05 | Hastanın özerkliğine saygı içinde etkili hasta doktor ilişkisi için gerekenleri açıklar ve kullanır, |
ÖÇ06 | Aile hekimliğinde kayıtların önemini açıklar ve uygun kayıt tutar |
ÖÇ07 | . Bireyin tutum, değer ve inançlarındaki aile boyutunu, toplum boyutunu, sosyal ve kültürel boyutları anlamak ve başa çıkabilmek için bir referans çerçevesi geliştirir |
ÖÇ08 | . Erken dönemde ve ayrışmamış durumları yönetme, laboratuvar incelemelerini basamaklı olarak isteme, zamanı tanı aracı olarak kullanma ve belirsizliği tolere etme gibi aile hekimliğine uygun çalışma ilkelerini tanımlar ve kullanır. |
ÖÇ09 | . Var olan kaynakları dengeli bir biçimde kullanarak hastaların bireysel sağlık gereksinimleriyle onların içinde yaşadıkları toplumun sağlık gereksinimlerini karşılamayı ilişkilendirir ve toplum sağlığının artırılmasında aile hekiminin rolünü açıklar. |
ÖÇ10 | Hekimliğin bağlamsal, tutumsal ve bilimsel yönlerini açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşamın tüm evrelerinde insan beden ve aklının normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sık görülen fiziksel ve ruhsal bozuklukların-hastalıkların; epidemiyolojisi, patolojisi, semptom, bulgu, prognoz ve tedavisini sıralayabilir ve açıklayabilir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlıklı yaşam koşullarının oluşturulması ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu hekimlik yöntemler ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ülkemizde sık görülen hastalıklarda güncel, güvenilir tanı yöntemlerini ve uygun farmakolojik, fiziksel, nutrisyonel, psikososyal tedavi yöntemlerini seçerek tanımlayabilmeli. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz edebilir ve değerlendirebilir, bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde kanıta dayalı tıp yöntemlerini kullanır, hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek, etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğru, kapsamlı ve soruna odaklı anamnez alır, fizik muayene ve mental değerlendirme yaparak bireye sistematik yaklaşabilir, hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak karar verir. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Önemli işlev ve organ kaybının söz konusu olabileceği, acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım ve temel yaşam desteği sağlar ve sonraki süreci planlar. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastaya bütüncül yaklaşarak ayırıcı tanı yapar, akılcı tanı ve tedavi planlama, hasta ve hastalığı yönetme konusunda bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir, beklenmeyen durumlarda bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, hastasını izler ve sahiplenir. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür, danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yürüteceği proje çerçevesinde ekibinde çalışanların gelişimlerini, eğitimlerini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir, diğer disiplinler ile ortak çalışır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kültürlerarası iletişim kurma becerisine sahiptir, hastaları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurabilir, düşüncelerini ve çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler, Türkçeyi doğru kullanarak sözel ve yazılı olarak aktarabilir. | 4 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | 4 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilim felsefesi, bilginin sınırları, doğruluğu, geçerliliği ve güvenilirliği bilgisine sahiptir, bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir, hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini,kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | 4 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Meslekli gelişiminin yanı sıra kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir, diğer meslek grupları ile birlikte sosyal sorumluluk projelerinde yer alır. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlığın, sosyal çevre ve davranışsal ilişkisini ve etkileşimini anlar, sosyal ve davranışsal yönleri ile sosyoekonomik etkilerini kavrar, toplumun ve dünyanın gündemindeki sağlıkla ilgili olayları-gelişmeleri izler ve değerlendirir. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, epidemik, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki otonomisini kullanır, ulusal standartlarda klinik uygulamalar yapabilecek ve koruyucu hekimlik hizmeti yürütebilecek yeterli deneyime sahiptir ve Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hasta hekim iletişiminde sorunlu durumlar modülü ve Aile Hekimliği Stajı Dersleri | Powerpoint sunular, eğitim vidoları | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Tartışma, Problem Çözme |
2 | Aile hekimliği uygulamaları | Eğitim Aile Sağlığı Merkezinin tanıtımı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay |
3 | Aile hekimliğinde tıbbi kayıtlar | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay |
4 | Olgularla aile hekimliğinde klinik problem çözme becerileri | Powerpoint sunular, eğitim videoları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 25 | 1 | 25 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 100 | 1 | 100 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,00 | ||
AKTS | 5 AKTS |