Genel Bilgi
| Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
| HİSTOLOJİ-EMBRİYOLOJİ (DR) | |
| Kod | HİS632 |
| Ad | Mikroskop Tipleri, Çalışma Prensipleri ve Kullanım Alanları |
| Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Güz ve Bahar |
| Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 6 AKTS |
| Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Doktora Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. YURDUN KUYUCU |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. YURDUN KUYUCU
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. YURDUN KUYUCU (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Histolojide kullanılan mikroskopların genel özelliklerini, çalışma prensiplerini ve kullanım alanlarının öğrenilmesi amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Mikroskop tipleri, mikroskopların çalışma prensipleri ve kullanım alanları
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Demir R.:Histolojik boyama teknikleri. Palme yayıncılık. Ankara, 2001. Genel histoloji ders notları Luna LG.: Manual of histologic staining methods of the armed forces institute of pathology. 3rd ed. Mc Graw Hill book co. 1968.
Notlar
Ders notları ve slaytlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | 1- Mikroskop tiplerini bilir. |
| ÖÇ02 | 2- Işık Mikroskobu, Elektron Mikroskobu, Stereo Mikroskop, Faz-kontrast Mikroskobu, Konfokal Mikroskobu, İnverted Mikroskop, Floresan Mikroskobu çalışma prensiplerini bilir. |
| ÖÇ03 | 3-Işık Mikroskobu, Elektron Mikroskobu, Stereo Mikroskop, Faz-kontrast Mikroskobu, Konfokal Mikroskobu, İnverted Mikroskop, Floresan Mikroskobunu kullanabilir. |
| ÖÇ04 | 4- Teknik malzemelerin kullanım amacını bilir. |
| ÖÇ05 | 5- Teknik basamaklarda karşılaşılabilecek problemlerle ilgili bilgi sahibidir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doku ve organ sistemlerinin yapı ve fonksiyonları hakkında bilgi sahibidir. | 1 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İmplantasyon biyolojisi ve IVF teknikleri hakkında bilgi sahibidir. | 2 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doku ve organ sistemlerinin normal gelişimi, gelişim bozuklukları ve mekanizmaları hakkında bilgi sahibidir. | 3 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışma alanına uygun olarak, İleri düzeyde ışık ve elektron mikroskobik doku hazırlama, histokimyasal, immünohistokimyasal ve hücre kültürü tekniklerini bilir. | 4 |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kök hücrelerin temel özellikleri hakkında bilgi sahibidir. | 2 |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Histolojik çalışmalarda kullanılan teknolojik araç, cihaz ve aletler hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir | 5 |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik kuralların ve etik ilkelerin önemini bilir. | 2 |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deneysel çalışmaların planlanması ve kullanılan istatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | 3 |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dokuları histolojik inceleme için elektron mikroskobik, immünohistokimyasal ve özel boyama teknikleri kullanarak hazırlar ve inceler | 2 |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırmalarda kullanılan teknolojik araç, cihaz ve aletleri düzeyine uygun olarak kullanır. | |
| PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deneysel bir çalışma planlayıp, proje olarak hazırlar. | |
| PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı araştırmanın sonuçlarını bilimsel toplantılarda sunar ve hakemli dergilerde yayınlar. | |
| PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili eleştirel analiz, sentez ve değerlendirme yapar. | |
| PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürüterek gerekli ortamlarda liderlik yapar. | |
| PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak planlayıp, gerçekleştirerek istatistiksel analizlerini yapar. | 5 |
| PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini çalışmalarında kullanır. | |
| PÖÇ17 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eleştirel düşünme, karar verme ve kanıta dayalı tıp uygulamalarını araştırmalarında kullanır. | |
| PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkili iletişim kurarak, alanı ile ilgili konuları tartışır ve görüşlerini savunur. | |
| PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaptığı çalışmalara uygun yöntemleri seçme, uygulama ve yorumlama aşamasında ilgili disiplinlerle çalışır ve işlevsel iletişim kurar. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Mikroskobun tarihçesi ve Histolojide kullanılan mikroskop tiplerinin genel özellikleri | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 2 | Işık Mikroskobunun çalışma prensipleri ve kullanım alanları | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 3 | Taramalı Elektron Mikroskobunun çalışma prensipleri | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 4 | Transmisyon Elektron Mikroskobunun çalışma prensipleri | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 5 | TEM ve SEM kullanım alanları | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 6 | TEM ve SEM görüntüleri içeren makalelerin sunumu ve değerlendirilmesi | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 7 | Faz-kontrast Mikroskobunun çalışma prensipleri ve kullanım alanları | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
| 9 | Konfokal Mikroskobunun çalışma prensipleri ve kullanım alanları | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 10 | Faz-Kontrast Mikroskobu ve Konfokal Mikroskobu bulguları içeren makale sunumları ve değerlendirilmesi | Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 11 | Atomik güç mikroskobunun çalışma prensipleri ve kullanım alanları | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 12 | Inverted Mikroskobunun çalışma prensipleri ve kullanım alanları | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 13 | Floresan Mikroskobunun çalışma prensipleri ve kullanım alanları | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 14 | Stereo Mikroskobunun çalışma prensipleri ve kullanım alanları | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 15 | Atomik güç, inverted ve Floresan Mikroskobu ile ilgili makale sunumları ve değerlendirilmesi | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 138 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,52 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||