Genel Bilgi
Kod | ANA630 |
Ad | Nörokinezyolojik Anatomi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. BEHİCE DURGUN |
Dersin Amacı / Hedefi
Hareketin kontrolünde yer alan nöral yapıların ve işleyişin, en basit hareketlerden üst merkezler tarafından denetlenen hareketlere ve emosyonel-bilişsel- davranışsal örüntülere kadar olan entegrasyonundaki etkisinin anlaşılması için nöroanatomi, kinezyoloji ve davranış bilimleri arasındaki disiplinlerarası ilişkileri değerlendirmektir.
Dersin İçeriği
Nöroanatomi, nöroloji ve kinezyoloji arasındaki ilişkiler. Ana konular: Suprasegmental organizasyon, sinir ağları (devreler), motor sistemin adaptasyonu, tüm vücuttaki dinamik ve postural reflekslerin entegrasyonu, PNF yöntemi ve hareket stratejileri.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Dere F. Nöroanatomi ve Fonksiyonel Nöroloji B. Durgun. Nörokinezyolojik Anatomi Ders Notları (Ders slaytlarının basılı materyali)
Notlar
İnternet, Kütüphane veri tabanları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hareketin sinirsel denetiminin genel ilkelerini açıklar. |
ÖÇ02 | Sinir sisteminde segmental ve suprasegmental organizasyonu çözümler. |
ÖÇ03 | İnsanda basit ve karmaşık hareketin gelişimi ve transisyonel harekete geçişi kavrar. |
ÖÇ04 | Duyu-motor ilişkisini kurar. |
ÖÇ05 | Postüral ve dinamik refleksler bilgisini bütünleştirir. |
ÖÇ06 | Egzersizde nöromuskular yanıtları kavrar, PNF’u açıklar ve uygular. |
ÖÇ07 | Sinir sistemindeki devreleri kinezyoloji ile ilişkilendirir. |
ÖÇ08 | Motor sistemin egzersize adaptasyonunu açıklar. |
ÖÇ09 | Otonom sinir sistemi organizasyonu ile hareket stratejilerini bütünleştirir. |
ÖÇ10 | Hareketin emosyonel, bilişsel ve davranışsal örüntüler ile ilişkisini kurar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve anatomi alanında yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatominin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; özgün ve yeni fikirleri analiz, sentez eder, değerlendirir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili bilgi ve teknolojinin gerektirdiği araç, cihaz ve aletlerin kullanımını açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan istatistiksel yöntemleri tanımlar. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ile ilgili yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomiye yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazar ve ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | 1 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeni ve analitik düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini üst düzeyde kullanır. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomi ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili bilgi ve teknolojinin gerektirdiği araç, cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomiye yenilik getiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek anatomi alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur, anatomi ve ilişkili olduğu disiplinler ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümlenmesine liderlik yapar. | 5 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar, ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlar. | 1 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak anatomiye yönelik kanıta dayalı yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Anatomiye yönelik ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini çalışmalarında uygular. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzman kişilerle anatomi ve ilişkili alanlar ile ilgili konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunurken yetkin ve etkin bir sosyal iletişim kurar. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Anatomi ile ilgili bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur, karşılaşılan sorunların çözümünde etik ve stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Anatomi ve ilişkili disiplinlere yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer, uygular, doğru yorumlar ve etik kurallar çerçevesinde analiz ve sentez yapar. | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Anatomi alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri çocuk, aile, ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda toplum yararına kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hareketin sinirsel denetiminde genel ilkeler | Okuma Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Sinir sisteminin segmental organizasyonu | Okuma Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Sinir sisteminin suprasegmental organizasyonu | Okuma Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | İnsanda basit ve karmaşık hareketin gelişimi ve transisyonel harekete geçiş | Okuma Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Duyu-motor entegrasyonu | Okuma Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Postural refleksler | Okuma Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Dinamik refleksler | Okuma Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Bilgilerin bütünleştirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
9 | Egzersizde Nöromuskular Yanıtlar ve PNF | Okuma Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Stereotip hareketlerin denetimi | Okuma Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Sinir sisteminde kinezyolojik denetimi sağlayan devreler | Okuma Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Hareket Koordinasyon Sistemleri | Okuma Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Motor sistemin adaptasyonu | Okuma Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Otonom sinir sistemi organizasyonu ve hareket stratejileri | Okuma Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Hareketin emosyonel, bilişsel ve davranışsal örüntülerle İlişkisi | Okuma Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Bilgilerin bütünleştirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Bilgilerin bütünleştirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |